وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمام امکانات در خدمت اقلیت‌های دینی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه دیرینه وحدت و همزیستی در طول تاریخ ایران گفت: ما با همه امکانات خود در خدمت همه ادیان هستیم و هر آنچه نیازمند پیگیری از سوی این وزارتخانه است ما در تعامل خواهیم بود. تلاش همکاران ما براین است که سختگیری در مراودات وجود نداشته باشد.

به گزارش ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی روز _سه‌شنبه، بیست‌وهشتم تیرماه ۱۴۰۱_ در دیدار با جمعی از اقلیت‌های دینی که در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد با بیان اینکه ما در ایران یک سابقه طولانی در امر ارتباطات و مودت با دیگران در جغرافیایی فرهنگی کشورمان داریم، اظهار کرد: در یک تاریخ چند هزار ساله ایران ما یک مکان امن برای حضور ادیان مختلف با کمترین چالش‌ها با یک همزیستی مسالمت‌آمیز بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در بخش‌های مختلف تاریخ سابقه درگیری دینی داشته‌ایم اما در ایران نقطه برجسته‌ای که در این حوزه داشته باشیم وجود ندارد و بیشتر مدارا و همزیستی را در تاریخ ایران شاهد هستیم، حتی در برهه‌های مختلف کشور ما میزبان کسانی بوده که با آنها مدارا نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این سابقه خوب تاریخی در قانون کشور ما هم دیده شده است و ما ادیان دینی را به رسمیت شناخته و فضای کاری، دینی و مناسکی آنها را مورد توجه قرار داده‌ایم.

اسماعیلی افزود: در دموکراسی کشور هم برای اقلیت‌ها حقوق خاص آنها مد نظر قرار گرفته است و حتی این ادیان می‌توانند در مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نماینده حاضر شوند. این امر سند افتخار ما در همه طول تاریخ است و این یک مساله به عنوان منت بر سر دیگران نیست بلکه سنت ما ایرانیان بر همین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حوزه اسلام همه ادیان قبل از اسلام محترم هستند و همان طور که به بزرگان دینی خود احترام می‌گذاریم به تمام پیامبران که رسالت تبیین خداشناسی را داشتند احترام گذاشته و این در سنت دینی ما وجود دارد.

وی افزود: در موضوع وصایت ما شیعیان معتقدیم که جانشینی پیامبر اکرم (ص) نص داشته و اختلاف دیدگاه در این زمینه با اهل سنت وجود دارد، در محبت و مودت اهل‌بیت (ع) اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد. البته اختلافات فوق در بین همه ادیان وجود دارد و طبیعی است اما در این موارد نیازمند گفت‌وگو هستیم و این نگاه متعالی یعنی فرهنگ گفت‌وگو بسیار خوب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دو مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاونت فرهنگی ما گفت‌وگو با ادیان را در دست کار دارند. تلاش همکاران ما براین است که سخت‌گیری در مراودات وجود نداشته باشد.

اسماعیلی اضافه کرد: ما با همه امکانات خود در خدمت همه ادیان هستیم و هر آنچه نیازمند پیگیری از سوی این وزارتخانه است ما در تعامل خواهیم بود. کشور ما که مفتخر به این تاریخ باشکوه است باید همچنان در همان مسیر قرار داشته باشد. رهبر معظم انقلاب هم در همین مسیر وحدت قرار دارند و ما را دائماً به این امر توصیه می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری -رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- در بخش دیگری از این نشست به صورت وبیناری حضور یافت و با اشاره به موضوع جانشینی امام علی (ع) به جای حضرت رسول اکرم (ص) گفت: شیعیان امیرالمومنین (ع) را به عنوان ولی خود انتخاب کردند و احادیث زیادی در این مورد وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به حدیث منزلت اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حدیث منزلت ما معنای وحدت را به طور کامل می‌بینیم، از این رو حضرت علی (ع) پس از پیامبر اکرم (ص) موظف بود شرایطی را فراهم کند که تفرقه در امت اسلامی ایجاد نشود حتی اگر حرف ایشان را نپذیرفتند، بنابراین جانشینی پیامبران امر مرسومی بوده است و در عین حال جانشینان در زمان غیاب پیامبر نباید کاری می‌کردند که تفرقه ایجاد شود.

به گفته شهریاری ایران می‌تواند الگو خوبی برای وحدت بین مذاهب در دنیا باشد و با مقاومت و وحدت می‌توانیم به کمک مستضعفین جهان برویم تا همه دنیا سرتاسر عدالت شود.

در بخش پایانی از این نشست یاسر احمدوند - معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به تشریح موضوع ولایت در تفکر شیعه و سنی پرداخت و افزود: در تفکر اسلامی و شیعی ولی خدا کسی است که امور باطنی و ظاهری جامعه را از سوی پیامبر برعهده دارد. آنچه شیعه بر آن معتقد است امر ولایت باطنی در کنار ولایت ظاهری است.

منبع: ایسنا

کد خبر 589398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.