کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود/هیچ‌کس حق تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته را ندارد

هیچکس حق تزریق واکسن تاریخ مصرف گذشته را ندارد، توسعه حوزه بهداشت و درمان نیازمند ورود بخش خصوصی، کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود، افزایش قیمت دارو برای دولت و بیمه‌ها، ثبت نشدن واکسن کرونای تاریخ مصرف گذشته، ‌ سرنوشت قیمت داروها پس از اجرای طرح دارویار را در بسته خبری بهداشت و درمان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت اظهار کرد: مردم حتماً در نظر داشته باشند که در محیط‌های بسته همچون اتوبوس، هواپیما، قطار و مترو از ماسک استفاده کنند و امیدواریم که این پیک را با موفقیت پشت سر بگذاریم. همان گونه که قبلاً اعلام کردم وارد پیک هفتم کرونا شده‌ایم و خوشبختانه مردم همچون گذشته همراهی و همکاری زیادی دارند.

وی افزود: مراکز بهداشتی و درمانی ما آمادگی لازم را برای ارائه خدمات دارند اما امیدواریم نیاز نشود که مردم به مراکز درمانی مراجعه کنند. هیچ‌کس حق ندارد واکسن تاریخ گذشته به مردم تزریق کند. واکسن‌ها دارای کد UID هستند که تاریخ آن مشخص است و هیچ تغییری داده نمی‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سازمان غذا و دارو نه تنها بر واکسن کرونا بلکه بر همه داروها نظارت دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نیست.

توسعه حوزه بهداشت و درمان نیازمند ورود بخش خصوصی

حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، اظهار کرد: حوزه سلامت طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، ۲۵ تا ۳۰ درصد در دست دولت بوده و موفقیت سازمان‌ها دولتی نیز در همین حد است. ۷۰ تا ۷۵ درصد حوزه سلامت در دست بخش‌های غیردولتی بوده که در بین بخش غیردولتی سمن‌ها بخش مهمی هستند.

وی افزود: برای پیشرفت حوزه سلامت باید بخش دولتی و بخش خصوصی دست به دست هم دهند، به صورت جدی با هم همکاری کنند و از پتانسیل‌های یکدیگر استفاده کرده و تقویت کنند.: دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان آماده هرگونه همکاری با سازمان نظام پزشکی است تا بتوانیم گام مؤثری در جهت اعتلای سلامت استان زنجان برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، ادامه داد: زمانی که صحبت از همکاری، همیاری و همدلی می‌شود در حوزه سلامت بهتر یا بدتر بودن نیست بلکه یک الزام است. در حوزه سلامت ارتباط بین دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی یک الزام بسیار جدی است که باید در راستای کاهش تنش‌ها و افزایش تعامل‌ها گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی بود که پیک‌های کرونا را کنترل کرد درحالی که انتظار می‌رفت با توجه به شیوع از کشورهای غربی، ابتدا شاهد کنترل پیک بیماری در غرب باشیم.

کرونا از طریق خون منتقل نمی‌شود

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، اظهار کرد: هیچ شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق خون وجود ندارد؛ چراکه ویروس کرونا، ویروس تنفسی است و عمدتاً دستگاه تنفسی یا گوارشی افراد را مورد هجوم قرار می‌دهد.

وی افزود: در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا به دلیل وجود نگرانی‌هایی که اغلب به خاطر ناآگاهی و سوالات به وجود آمده در ذهن مردم وجود داشت شاهد کاهش آمار اهدای خون در ایران و کشورهای دیگر بودیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: پس از مدتی با رفع ابهامات و اطلاع‌رسانی مناسب با کمک همیشگی اهداکنندگان خون و بهره‌گیری از شبکه ملی خون‌رسانی نیاز همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن تأمین شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: با آغاز موج هفتم کرونا و سرعت گرفتن مجدد واکسیناسیون علیه این بیماری و از آنجا که کرونا تا حدی تحت کنترل درآمده است، با توجه به افزایش عمل‌های جراحی و افزایش نیاز به خون و فرآورده‌های آن، مردم باید مثل همیشه اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند و دارندگان همه گروه‌های خونی در این امر حیاتی مشارکت کنند.

وی با اشاره به ابتلای شماری از هموطنان اهداکننده خون به کرونا، یک ماه پس از بهبودی را بهترین زمان اهدای خون پس از ابتلاء برشمرد به نحوی که نه برای اهداکننده و نه برای گیرنده خون ضرری نداشته باشد و اضافه کرد: افرادی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند، تا ۱۴ روز از اهدای خون معاف هستند و افرادی که انواع دیگر واکسن نظیر سینوفارم و برکت را دریافت کرده‌اند، معافیت اهدای خون ندارند و می‌توانند با خیال راحت خون اهدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ازدحام در مراکز اهدای خون و اتلاف وقت با مراجعه به سایت سازمان انتقال خون به نشانی https://www.ibto.ir با دریافت نوبت اینترنتی در هر مرکز انتقال خون و زمان مورد نظر خود، خون اهدا کنند.

افزایش قیمت دارو برای دولت و بیمه‌ها

پدرام پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت، با بیان اینکه با اجرای طرح دارویار پرداخت از جیب بیماران ثابت می‌ماند، اظهار کرد: در مواردی با توجه به افزایش پوشش بیمه‌ای دارو و پرداخت یارانه سلامت، شاهد کاهش پرداختی از جیب مردم خواهیم بود.

وی افزود: قبل از اجرای طرح «دارویار»، شش میلیون از افراد فاقد بیمه شناسایی شده و به صورت رایگان تحت پوشش بیمه همگانی سلامت قرار گرفتند. در این طرح برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبودند، پوشش بیمه‌ای برقرار شد.

دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت ادامه داد: بنا به نظر صاحب‌نظران حوزه دارو، با اجرای دارویار کمبودهای دارویی کشور به طور چشمگیری کاهش می‌یابد، الگوی مصرف دارو اصلاح و تقاضای القایی دارو کمتر می‌شود.

وی با بیان اینکه تغییر قیمت دارو فقط برای دولت و بیمه‌ها اعمال می‌شود و متوجه بیمار نخواهد بود، تصریح کرد: در صورت مراجعه بیمار با نسخه پزشک، میزان پرداختی وی نسبت به قبل تغییری نمی‌کند. در واقع در این طرح، قیمت داروها افزایش می‌یابد اما ساز و کار حمایتی به گونه‌ای طراحی شده که این افزایش قیمت توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شود.

پاک‌آیین اضافه کرد: وضعیت پرداخت از جیب مردم در داروهایی که درحال حاضر تحت پوشش بیمه هستند، توسط بیمه‌ها جبران خواهد شد. همچنین برای اولین بار، مبنای پوشش بیمه که تا پیش از این حداقل قیمت دارو در بازار بود، به قیمتی که بیشترین سهم بازار را دارد، تغییر کرده است که در نتیجه پرداخت از جیب مردم برای این دسته داروها ثابت مانده و در برخی اقلام، کاهشی می‌شود.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال در داروی تراستوزومب یا کپسیتابین که برای بیماران شیمی درمانی استفاده می‌شوند، پرداختی بیمار به صورت قابل توجهی نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است، گفت: در حوزه داروهایی که درحال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند هم برای ۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف، پوشش بیمه‌ای طوری تعیین شد که پرداختی بیماران در هنگام تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن، ثابت بماند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در مورد داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد(OTC) هم با توجه به اینکه از قبل هم ارز دولتی به این داروها تخصیص داده نمی‌شد، این داروها افزایش قیمتی نخواهند داشت. از سوی دیگر، ۱۱۹ قلم از این داروها که مصرف بیش‌تری دارند، با تأیید شورای عالی بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند؛ بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها با ارائه نسخه پزشک و در مسیر بیمه‌ای، کاهش پیدا می‌کند.

واکسن کرونای تاریخ مصرف گذشته در سامانه ثبت نمی‌شود

حمیدرضا اینانلو مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، با بیان اینکه تاریخ انقضای واکسن داخلی و وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو براساس مستندات تولیدکننده، تعیین و در روی لیبل به همراه کد UID در سامانه مرکزی تیتک ثبت می‌شود، اظهار کرد: دارو و واکسن فراورده‌هایی هستند که نسبت به تاریخ انقضای آنها باید کاملاً دقت و حساسیت داشت؛ چراکه اگر تاریخ دارو و واکسن، منقضی شود به هیچ وجه نباید استفاده شود.

وی افزود: حتی اگر یک روز از مجوز سازمان غذا و دارو بگذرد، امکان ثبت واکسن در سیستم الکترونیک وجود نخواهد داشت و پیام خطای تاریخ منقضی بودن فرآورده صادر می‌شود. واکسن‌های کرونا در ابتدا با مدت زمان کوتاه پایداری مانند شش ماه توزیع می‌شدند که به مرور و با تکمیل شدن مطالعات پایداری و با ارائه مستندات و بررسی کارشناسی این زمان افزایش یافت.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: البته این وضعیت برای واکسن‌های با پلتفرم قدیمی نظیر پروتئین نوترکیب (واکسن‌های اسپایکوژن یا پاستوکووک‌پلاس) یا فرم ویروس غیرفعال شده (واکسن کوویران برکت) قابل پیش‌بینی‌تر بود، زیرا پایداری محصولات مشابه قبلی، اثبات شده است.

وی با بیان اینکه ملاک ارائه مدت زمان پایداری واکسن‌ها مستندات ارائه شده است، تصریح کرد: واکسن پاستوکووک، فرم کانژوگه یک پروتئین (توکسوئید کزاز) و یک دامین پروتئین (آنتی‌ژن نوترکیب) بود که محصول دقیقاً مشابه قبلی برای آن وجود نداشت که پس ارائه مستندات تکمیلی در سال جاری، تاریخ انقضای یک ساله برای این محصول از نظر اداره کل دارو مورد تأیید است همچنین در صورت تعهد بر تکمیل مستندات و مطالعه پایداری تا پایان دو سال، تاریخ روی بسته‌بندی درج و به مرور مطالعات تکمیلی دریافت می‌شود.

اینانلو خاطرنشان کرد: واکسن‌های موجود و مورد استفاده در کشور، تاریخ انقضای معلوم و تأیید شده سازمان غذا و دارو را دارند و بعد از انجام آزمایش‌های دقیق و مجوز مصرف، در کشور قابل استفاده است؛ بنابراین تاریخ مصرف واکسن‌های کرونا پس از بررسی مستندات تولیدکننده و آزمایش‌های دقیق، توسط سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود.

سرنوشت قیمت داروها پس از اجرای طرح دارویار

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: پس از موفقیتی که در وزارت بهداشت دولت سیزدهم در اجرای طرح مقابله با کرونا داشتیم، هدف بعدی خود را تقویت و کارایی بیمه‌ها قرار دادیم که در گام اول بیمه همگانی را پیاده‌سازی کردیم؛ مجلس شش هزار میلیارد تومان اعتبار در این باره اختصاص داد و شش میلیون نفر بیمه شدند؛ همچنین پنج هزار میلیارد تومان بودجه نیز برای بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن در نظر گرفته شد.

وی افزود: در نهایت طرحی را پایه‌گذاری کردیم که بیمه‌ها را تقویت کنیم و افزایش پوشش داروها رخ دهد. در نهایت شب گذشته و با تأمین اعتبار و دستور از سوی رئیس جمهور، طرح آغاز شد. هدف عمده ما کارآمد شدن بیمه‌ها و افزایش پوشش بیمه‌ای آن‌ها است، در این طرح ۱۰۰ قلم دارو که تحت پوشش بیمه نبود را تحت پوشش بیمه قرار دادیم و ۳۶۶ قلم داروی دیگر را نیز تحت پوشش بیمه قرار خواهیم داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: یارانه سلامت پایه‌گذاری شده است که با این کار، پرداختی بیماران افزایش نیابد. قبلاً برخی داروهای پرمصرف داروهایی نظیر داروهایی دیابتی و فشار خون تحت پوشش بیمه نبود و بخشی از فرانشیز را بیمار پرداخت می‌کرد و بیمه‌ها بخشی از هزینه را پرداخت می‌کردند که با اضافه شدن یارانه سلامت، پرداختی بیمار کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه شش میلیون نفر از افراد در سه دهک پایین درآمدی تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: برنامه این است که همه مردم تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. حدود یک و نیم میلیون نفر نیز هنوز تحت پوشش بیمه نیستند و مراجعه نکرده‌اند.

عین‌اللهی گفت: طرح عدالت و تعالی نظام سلامت در دولت تدوین شده و هدف اصلی این است که تولید دارو افزایش یابد و کمبود دارویی برطرف شود و حتی می‌توانیم در صادرات دارو نیز موفق شویم. براساس طرح دارویار پرداخت از جیب مردم در گروه‌های دارویی مختلف پس از اجرای طرح به این شرح پرداخت از جیب مردم برای داروهایی که درحال حاضر تحت پوشش بیمه هستند بدون تغییر بوده و در برخی اقلام کاهشی خواهد بود، است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مورد داروهایی که درحال حاضر تحت پوشش بیمه نیستند، برای ۳۶۶ قلم از این داروها پوشش بیمه‌ای به گونه‌ای تعیین شده است که مبلغ پرداختی بیماران برای تهیه این داروها پس از اجرای طرح نسبت به قبل از اجرای آن ثابت باشد. در صورت لزوم بیمه‌ها این آمادگی را دارند تا اقلام بیشتری را به این فهرست اضافه کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: علاوه بر آن، داروهایی که تهیه آن نیاز به نسخه پزشک ندارد(OTC) افزایش قیمتی نخواهند داشت و با توجه به اینکه تعداد زیادی از هموطنان به صورت روزانه از این داروها استفاده می‌کنند حسب دستور ریاست جمهوری، تعداد ۱۲۰ قلم از این داروها که تواتر مصرف بیشتری دارند، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است؛ بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها اگر در مسیر بیمه‌ای تهیه شوند، کاهش می‌یابد.

وی افزود: داروهای گیاهی و مکمل‌های غذایی نیز افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد و با توجه به سیاست‌های دولت در حمایت از بیماران، قیمت این محصولات مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و تا حد امکان قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.

کد خبر 589337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.