پایگاه‌های نظامی موصل در کدام عملیات منهدم شدند؟

بیست‌وهشتم تیرماه، سالروز اجرای عملیات نامنظم فتح ۸ است؛ عمیق‌ترین عملیات چریکی ایران در خاک عراق که طی آن تأسیسات و پایگاه‌های نظامی دشمن بعثی در اطراف شهر موصل منهدم شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عملیات نامنظم فتح ۸ با رمز مقدس «یا رسول‌الله (ص)» بیست‌وهشتم تیرماه سال ۱۳۶۶ در شمال استان موصل آغاز شد، این عملیات در عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک عراق و با هدف پاسخ‌گویی به بمباران شیمیایی و تخریب روستاهای کرد نشین توسط عراق، برنامه‌ریزی شد و به اجرا درآمد.

رزمندگان تحت امر قرارگاه رمضان و تیپ ویژه هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از اعلام رزم عملیات به شهر اتروش هجوم بردند و در این عملیات چریکی مراکز نظامی سازمان امنیت رژیم بعث عراق را در این شهر که از مهم‌ترین پایگاه‌های منطقه برای سرکوب مردم به شمار می‌رفت را نابود و در ادامه مرکز و مقر جیش‌الشعبی دشمن را منهدم کردند که طی آن ۸۰ نفر از بعثیان عراقی کشته و زخمی شدند. دژ مهم کانی‌کا واقع در عمق ۹ کیلومتری شمال‌شرق شهر اتروش که در آن زمان کار هدایت پانزده پایگاه اطراف شهر را به عهده داشت، به تصرف نیروهای سپاه در آمد و همچنین مقر توپخانه مستقر در شهر منهدم شد.

عملیات فتح ۸ از سلسله عملیات‌های نامنظم فتح بود که در سال‌های پایانی جنگ انجام شد، این عملیات‌ها که به محوریت قرارگاه رمضان نیروی زمینی سپاه انجام شد، موفقیت‌ها و تجربیات ارزنده‌ای را برای سپاه به ارمغان آورد. این قرارگاه در سال ۱۳۶۵ مأمور به طراحی و اجرای این سلسله عملیات‌ها شد و از تاریخ نوزدهم مهرماه سال ۱۳۶۵ تا نیمه‌های شهریورماه ۱۳۶۶، ۱۰ عملیات را در خاک عراق انجام داد.

در تشریح فعالیت‌ها و عملیات‌های قرارگاه رمضان باید ذکر کرد که علاوه بر پشتیبانی اطلاعاتی عملیات‌ها، در انهدام مراکز نظامی-اقتصادی عراق نقش داشته است؛ که خسارات قابل توجهی را بر دشمن بعث وارد کرد. همچنین تکرار عملیات‌های محدود و ایذائی در منحرف ساختن ارتش بعث از سمت تک اصلی بی‌تاثیر نبود و از آنجا که ارتش بعث همه‌ساله خود را برای یک عملیات بزرگ در جنوب آماده می‌ساخت، عملیات‌های قرارگاه در شمال عراق وضعیت جدیدی را برای دشمن به‌وجود آورده بود.

کد خبر 589255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.