زخم کاری نخبگان سفید و کارشناسان زرد بر جامعه/اهمیت بانک اطلاعاتی صحیح از آسیب‌های اجتماعی

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه کشور با برخی کارشناسان زرد و نخبگان سفید روبه‌رو است که تنها به‌دنبال بیان آمار هستند، گفت: ادعاهای مطرح‌شده توسط این کارشناسان در برخی رسانه‌ها به جز ایجاد اضطراب اجتماعی، هیچ کارکردی ندارد.

مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یک مقوله جهانی است و تمام کشورهای جهان حتی کشورهای توسعه‌یافته با آن روبه‌رو هستند. هر چند نمی‌توان آسیب‌های اجتماعی را صفر کرد اما با سیاست‌گذاری‌های صحیح، می‌توان تا حد قابل توجهی این آسیب‌ها را کاهش داد.

وی افزود: آنچه در وضع سیاست‌گذاری صحیح نقش اساسی دارد، نخبگان و کارشناسان هستند؛ اما در مقوله آسیب‌های اجتماعی متأسفانه کشورمان با برخی نخبگان سفید و کارشناسان زرد مواجه است.

کارکرد منفی کارشناسان زرد بر جامعه

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: کارشناسان زرد افرادی هستند که تنها به‌دنبال بیان آمار با اهداف مختلف هستند، چنان‌چه بدون درنظر گرفتن جوانب به یک‌باره در رسانه‌ها مواردی را مطرح می‌کنند که نه تنها حقیقت ندارد بلکه ادعاهای مطرح‌شده توسط این کارشناسان در برخی رسانه‌ها جز ایجاد اضطراب اجتماعی هیچ کارکرد دیگری ندارد.

وی ادامه داد: وضعیت کشور در حوزه آسیب‌های اجتماعی خوب نیست اما نباید با این حرف‌ها به جامعه اضطراب القا کرد. وقتی چنین ادعاها و آمارهای اشتباهی در رسانه بیان می‌شود به‌طورقطع رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران با استناد به همین آمار، وضعیت کشور را ناگوار و بحرانی جلوه می‌دهند.

تأثیر نخبه‌های سفید بر درمان مشکلات جامعه

ابهری اظهار کرد: برخی نخبگان جامعه، نخبگان سفید و پاستوریزه‌ای هستند که نهایت کار و اقدام مناسب آن‌ها در مطالعه چند مقاله، ترجمه و حتی ارائه پایان‌نامه دانشجو به نام خود، خلاصه می‌شود؛ متأسفانه آن‌ها ترس از ورود به متن جامعه دارند. اگر سال ۱۳۶۸ اشارات مقام معظم رهبری جدی گرفته می‌شد، امروز به این وضعیت نمی‌رسیدیم که در فضای مجازی یک میلیارد پیام ممیزی از سوی کاربران ایرانی ارسال شود.

وی گفت: این نخبه‌های سفید جامعه، برای درمان مشکلات به دنبال نسخه‌های غربی هستند درحالی‌که دین اسلام در همه زمینه‌ها همچون روان‌شناسی، مدیریت و نظریه‌های اجتماعی حرف برای گفتن دارد؛ اما این امر توسط این نوع کارشناسان و نخبگان مدام زیر سوال برده می‌شود.

به معتاد به عنوان ابزار تجاری دیده می‌شود

این متخصص علوم رفتاری با اشاره به برخی از آسیب‌ها که در حوزه درمان اعتیاد در کشور وجود دارد، اضافه کرد: در حوزه اعتیاد، معتاد به عنوان ابزار تجاری دیده می‌شود؛ تا وقتی این نگاه حاکم است شاهد درمان مؤثر این افراد نخواهیم بود و جمعیت قابل توجه این افراد، پس از ترک دوباره به چرخه اعتیاد برمی‌گردند. اعتیاد یکی از ابزارهای جنگ نرم و ناتوی فرهنگی است و هم‌اکنون روش و سبک مصرف مواد مخدر سنتی به صنعتی تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تازمانی‌که در کشور بانک اطلاعاتی آسیب‌های اجتماعی صحیح، جامع و واحدی که مورد تأیید تمام دستگاه‌ها باشد، ایجاد نشود شاهد از بین رفتن سرمایه ملی و شکست طرح‌ها خواهیم بود؛ هنوز هم با وجود گذشت سال‌ها و اینکه اعتیاد به عنوان آسیب اجتماعی اولویت‌دار مطرح است، آمار دقیقی از معتادان نداریم.

با تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی مواجهیم

ابهری تاکید کرد: بدون داشتن آمار درست در حوزه آسیب‌دیدگان اجتماعی هرگونه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری محکوم به شکست است؛ در کنار این نواقص، کارشناسان زرد برای مطرح کردن خود آماری بالاتر از آمار دستگاه‌ها بیان می‌کنند.

وی گفت: یکی از دلایل ناکامی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، تعدد دستگاه‌های متولی است؛ ۲۲ دستگاه در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، میلیاردها تومان بودجه دریافت می‌کنند اما اقدامات آن‌ها نتیجه‌ای جز افزایش معضلات فرهنگی و اجتماعی نداشته است. تعدد مراکز پیشگیری، تنوع سیاست‌گذاری‌ها، سلیقه‌ای عمل کردن و کار جزیره‌ای باعث شده است که شاهد افزایش برخی آسیب‌های اجتماعی باشیم.

کد خبر 589158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.