از اظهارات مقامات سعودی استقبال می‌کنیم/ به هر اقدامی علیه ایران پاسخ خواهیم داد

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران گفت: ایران همواره از گفت‌وگوها برای حل اختلافات استقبال کرده و به گفت‌وگو دعوت می‌کند ولی در پاسخ به هرگونه اقدام علیه امنیت ملی خود تردید نخواهد کرد.

به گزارش ایمنا، کمال خرازی به شبکه قطری الجزیره گفت: بیانیه قدس بین آمریکا و رژیم اسرائیل صرفاً بیانیه تکراری بوده و هیچ نتیجه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ما از اظهارات مقامات سعودی درباره اینکه دست دوستی به سمت ایران دراز کرده‌اند، استقبال می‌کنیم و آماده گفت‌وگو و از سرگیری روابط با عربستان هستیم».

خرازی گفت: «ایران و عربستان سعودی دو کشور منطقه‌ای مهم بوده و حل اختلافات بین آن‌ها به تغییرات منطقه‌ای منجر خواهد شد.»

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران گفت که حرف و حدیث درباره ناتوی خاورمیانه ایده سطحی بوده و عربستان سعودی تأکید کرده است که این ایده مطرح نشده است.

وی با بیان اینکه اسرائیل در مرحله ضعف قرار داده و حمایت‌های بایدن از این رژیم نمی‌تواند آن را در صدر کشورهای قوی قرار دهد، گفت: «هرگونه اقدامی علیه امنیت ملی ما از کشورهای همسایه، مقابل به مثل ایران با این کشورها و پاسخ مستقیم به اسرائیل را در پی خواهد داشت.»

او افزود: «ما تمرین‌های نظامی گسترده‌ای با هدف قرار دادن عمق اسرائیل در صورت حمله به تأسیسات حیاتی و حساس‌مان انجام داده‌ایم».

خرازی با بیان اینکه آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای هیچ تضمینی نداده است، گفت که اگر آژانس بین المللی اتمی منصف و مستقل تعامل کند، حل اختلافات آسان بود.

او تنها راه حل برای بحران‌های منطقه را تشکیل مجمع گفت‌وگوی بین المللی جهت حل سیاسی و امنیتی اختلافات دانست و گفت که قطر در این راستا پیشنهادهای مهمی داده است و ما آمادگی کامل خود را در این راستا اعلام کرده‌ایم.

رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی ایران گفت: «ما به آغاز گفت و گوی بین المللی با حضور کشورهای مهم از جمله عربستان سعودی، ترکیه، مصر و قطر و غیره دعوت می‌کنیم.»

خرازی هرگونه گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی و سیاست منطقه‌ای ایران را رد کرد و گفت که هرگونه گفت‌وگو در این دو مورد یعنی تسلیم شدن.

وی در ادامه گفت که سخت است که با آمریکا گفت‌وگوی مستقیمی در سایه تداوم دیوار بلند بی‌اعتمادی و سیاست‌های خصمانه علیه ایران انجام شود.

خرازی در عین حال با تاکید بر اینکه ایران قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد ادامه داد: «ما میزان غنی سازی اورانیوم خود را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رسانده‌ایم و به راحتی می‌توان آن را به ۹۰ درصد برسانیم.»

منبع: تسنیم

کد خبر 589098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.