توجه به پیوست فرهنگی، راه برون رفت از بن‌بست‌ها در مدیریت شهری

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به لزوم تعامل و همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت شهری، گفت: توجه به پیوست فرهنگی می‌تواند راه برون‌رفت از بن بست‌ها در مدیریت شهری باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا بیرانوند امروز _دوشنبه بیست‌وهفتم تیرماه_ در صحن علنی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر بر این باور هستند که برای توسعه و آبادانی شهر باید از تمام ظرفیت‌های شهر استفاده شود، اظهار کرد: در این راستا تعامل همه مسئولان می‌تواند نقطه قوتی برای توسعه شهر باشد.

وی افزود: در راستای توسعه شهر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ می‌تواند در مباحث فرهنگی در کنار شورای اسلامی شهر باشد، چرا که مباحث فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی هدف‌دار و بلند مدتی است که باید در درازمدت انجام گیرد تا ماندگار شود. فرهنگ یک‌روزه به وجود نمی‌آید، تغییر فرهنگ و هنر بدون همکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نمی‌تواند خروجی خوبی داشته باشد. مدیریت شهری می‌تواند با استفاده از ظرفیت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کمک حال فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت هنرمندان شهر در راستای ایجاد فضای شور و نشاط اجتماعی، گفت: می‌توان با برنامه ریزی‌های کلان و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی مشترک در طول سال این برنامه‌ها را در محلات و بوستان‌های محلی توسعه داد. ساماندهی حوزه مطبوعات، حمایت از خبرنگاران شهر، برگزاری کلاس‌های هنری در سراهای محله شهر خرم‌آباد، ایجاد تفاهم‌نامه‌های فرهنگی، نمایش‌های خیابانی، استفاده از ظرفیت صدا و سیما در آموزش‌های شهروندی مومی از جمله مباحثی است که نیازمند تعامل و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ضرورت ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای شهروندان

عباس قلاوند، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز در این جلسه اظهار کرد: امروز تهاجم فرهنگی از کانون خانواده، مدرسه و دانشگاه گذشته است، لذا نیازمند یک راهکار بازدارنده در این زمینه هستیم تا بتوانیم گام‌های رو به جلو را برداریم.

کرم نعمتی، نماینده شورای اسلامی شهرخرم آباد در شورای استان لرستان نیز در ادامه اظهار کرد: بخشی از مشکلات در شهر خرم‌آباد مربوط به نبود فرهنگ‌سازی است، لذا توقع مدیریت شهری از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این است که در حوزه فرهنگ‌سازی برای شهروندان، توجه ویژه‌تری داشته باشد، باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و در مقابل مشکلات فرهنگی که با آن مواجه هستیم، انجام شود.

وی تاکید کرد: باید به‌دنبال ایجاد شور و نشاط اجتماعی برای شهروندان باشیم، در این راستا همکاری تمام دستگاه‌ها به ویژه فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت شهری امری ضروری است.

استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای رفع موانع شهری

یونس امرایی، رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز با بیان اینکه فرهنگ مقوله‌ای است که از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: شاید این سوال پیش بیاید که فرهنگ چه ربطی به کشاورزی دارد؟ اما، واقعیت این است که اگر فرهنگ استفاده از آب را نهادینه می‌کردیم، "کشکان" خشک نمی‌شد. اگر مصرف غرقابی ها به‌صورت قطره‌ای و بارانی بود، کمبود آب نداشتیم.

وی تصریح کرد: توجه فرهنگ‌سازی بسیار مهم است، چرا که همه امور را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین غنی‌ترین و سالم‌ترین فرهنگ متعلق به لرستان است، اما امروزه باورهای غلط بر این فرهنگ غنی سایه افکنده است که نیاز به کالبدشکافی، پژوهش و پیگیری برای رفع این باورهای غلط دارد.

عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با اشاره به اینکه در بحث فرهنگ نیاز است تا بالقوه‌ها را به بالفعل تبدیل کنیم، گفت: امروزه بهترین موسیقی‌ها و آوازهای ایران متعلق به لرستان است که باید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم. بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی، راه‌اندازی کمیته‌های حل اختلاف و سازش برای ترویج فرهنگ کدخدامنشی، نهادینه کردن قانون به منظور پایبندی به آن در جامعه، توجه ویژه به فضای مجازی با توجه به تغییر فرهنگ‌سازی از جمله مواردی است که این باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا با فرهنگ‌سازی می‌توان از این ظرفیت‌ها برای رفع موانع شهری بهره برد.

وی ایجاد مجتمع‌های فرهنگی و فرهنگ‌سراها را مهم دانست و گفت: سازمان فرهنگی‌، اجتماعی و ورزشی شهرداری با تعامل و همکاری دو سویه و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر می‌توانند کمک حال یکدیگر باشند.

نیازمندآسیب شناسی فرهنگی در حوزه مدیریت شهری هستیم

همچنین حمیدرضا صفریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با بیان اینکه مبنای تمام اقدامات توجه به پیوست فرهنگی است، اظهار کرد: دغدغه امروز کشور ارتقای فرهنگ ملی است، در حالی که باید در سطح بین‌المللی به این موضوع توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عمومی و خصوصی نیاز به یک آسیب‌شناسی جدید در حوزه مدیریت شهری دارد، افزود: خواستار ایجاد تفاهم‌نامه فرهنگی بین شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم، اقدامات در تمام حوزه‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

آماده رصد تنگناهای فرهنگی هستیم

مجید دریکوند، نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز در این جلسه اظهار کرد: اگر قرار است توسعه‌ای اتفاق بیفتد، باید مردم، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه نیز توسعه یابد تا بتوان شاهد توسعه همه جانبه در شهر باشیم.

وی از آمادگی شورای اسلامی شهر برای ایجاد تفاهم‌نامه با فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رصد تنگناهای فرهنگی خبر داد و اظهار کرد: آمادگی داریم تا این تنگناها را رصد کنیم و برای این منظور نیاز به یک مجموعه اجتماعی_رسانه‌ای و فرهنگی داریم که در این راه نمی‌توان نقش صدا و سیما و شوراهای فرهنگ عمومی را نادیده گرفت. در این راه به شدت نیاز به آموزش داریم، چرا که با مؤلفه آموزش شاهد رشد و ترویج فرهنگی خواهیم بود.

اهمیت ارتقای مبلمان شهری خرم‌آباد

منصور احمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان نیز در این جلسه تعامل با شورای اسلامی شهر خرم‌آباد را اجتناب‌ناپذیر دانست و اظهار کرد: فرهنگ مقوله‌ای بسیار سخت و ممتنع خواهد بود و سال‌ها وقت لازم است تا بعضی فعالیت‌ها در عرصه زیرساخت‌های فرهنگی انجام شود.

وی در خصوص مبلمان شهری خرم‌آباد، گفت: این مبلمان شهری زیبنده خرم‌آباد نیست و اگر برای ارتقای مبلمان شهری لازم است که اداره فرهنگ و ارشاد کمک کند یا پیوست فرهنگی ارائه دهد، آماده همکاری هستیم، در بسیاری از فضاهای شهری لازم است دیوارنوشته‌ها و دیوارنگاره‌ها بازسازی شود و جلوه‌های بصری و تجسمی که در گذشته وجود داشته است، نیز باید بازسازی شود. همچنین برای برداشتن گام‌های بلند در عرصه فرهنگ باید پیوندمان افتراق‌ناپذیر باشد، لذا در این راستا دست یاری به سوی شورای اسلامی شهر دراز می‌کنیم.

کد خبر 589071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.