هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی در دو قاب

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان گفت: شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تاکنون اقدامات مهمی در زمینه هوشمندسازی این ناوگان انجام داده است که در قالب دو سیستم کنترل هوشمند ناوگان (AVL) و پرداخت الکترونیک (AFC) اجرا می‌شود.

محمد پورمیدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در راستای شعار سال ۱۴۰۱ مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و حمایت از طرح‌های نوآوری برای توسعه سامانه‌های ترافیکی، چندین پروژه به منظور بهبود وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک تعریف شد که در مراحل انعقاد قرارداد و بهره‌برداری است.

وی با اشاره به سامانه مرصاد، ادامه داد: در این سامانه اطلاعات مربوط به تصادفات به صورت هوشمند و آنلاین ثبت و تحلیل‌های مورد نیاز ارائه می‌شود.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان افزود: شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان تاکنون اقدامات مهمی در زمینه هوشمندسازی این ناوگان انجام داده است که در قالب دو سیستم کنترل هوشمند ناوگان (AVL) و پرداخت الکترونیک (AFC) اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در سیستم مانیتورینگ ناوگان که ابزاری برای تعیین مکان جغرافیایی خودرو است، اتوبوس در حال حرکت از راه دور کنترل و گزارش‌هایی از کارکرد آن در سیستم ثبت می‌شود، تصریح کرد: این سامانه با هدف مدیریت حرکت ناوگان طراحی شده است و مدیریت مسیرهای حرکت، پایش سرعت ناوگان و مدیریت مصرف سوخت را انجام می‌دهد.

پورمیدانی با اشاره به ویژگی‌های سامانه پرداخت الکترونیک، اضافه کرد: این سامانه مربوط به سیستم جمع‌آوری کرایه خودکار و متشکل از دستگاه کنترل تردد و کارت هوشمند بدون تماس، دستگاه فروش و چک بلیت است.

وی گفت: طراحی سنتی شبکه اتوبوسرانی بر اساس متدهای جدید و روش‌های علمی‌تر و برخط بودن، باز طراحی شده است که بر اساس آن برنامه‌های زمان‌بندی برای اتوبوس تعریف شد و مسیر حرکت اتوبوس در خطوط مختلف را از زمان حرکت تا رسیدن به ایستگاه مقصد نشان می‌دهد که چه بازه زمانی طول می‌کشد.

تجهیز دوچرخه‌های هوشمند به موقعیت‌یاب

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: بر اساس برنامه زمان‌بندی تعریف شده از مبدا تا مقصد، عواملی همچون ترافیک، خرابی اتوبوس، ازدحام، مسافران و خودرو نقش دارد که باعث اخلال در مسیر حرکت اتوبوس می‌شود و در طراحی جدید اطلاعات بر خط اتوبوس دریافت و برنامه‌ریزی مجدد انجام می‌گیرد.

وی افزایش استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های برقی را برای کاهش آلودگی هوا مؤثر خواند و گفت: در همین راستا با تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مذاکره و عقد قرارداد شدیم، همچنین دوچرخه‌های اشتراکی را تعریف کردیم که با رفع نقص‌های متعدد و استفاده از آخرین تکنولوژی دنیا، دوچرخه‌های هوشمند یا نسل چهارم را با کاربری‌های جدید طراحی شد.

پورمیدانی با بیان اینکه دوچرخه‌های هوشمند به اپلیکیشن جی‌پی‌اس (موقعیت‌یاب) مجهز است، ادامه داد: شهروندان پس از اتمام کار، دوچرخه را در آخرین مقصد خود رها می‌کنند که با شناسایی محل دوچرخه، کاربران شرکت بهره‌بردار دوچرخه‌های رها شده را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنند، البته با این روش می‌توان طرح توسعه ایستگاه‌های دوچرخه را عملیاتی کرد.

وی با اشاره به توسعه بازی‌های ترافیکی، گفت: آموزش و آشنایی کودکان و نوجوانان با قوانین ترافیکی و اجرای فرهنگ ترافیکی از طریق بازی‌های ترافیکی در دستور کار است که در این زمینه پروژه‌های متعددی تعریف شد اما هنوز اجرایی نشده است.

رئیس اداره مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه از سال گذشته همایش‌ها و ایده‌کاپ‌هایی در راستای شناسایی مشکلات شهری و رفع آنها برگزار شده است، ادامه داد: به‌منظور بهره‌مندی از ایده‌ها و طرح‌های نو از سوی دانشجویان، شهروندان و افراد مختلف در راستای رفع مشکلات شهر ایده‌کاپ‌های طراحی شد که امسال نیز در صدد اجرایی کردن آن هستیم.

وی با بیان اینکه دوچرخه‌های هوشمند به اپلیکیشن جی‌پی‌اس (موقعیت‌یاب) مجهز است، گفت: با این روش می‌توان طرح توسعه دوچرخه را اجرایی و عملیاتی کرد.

کد خبر 588815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.