۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
آمار فوتی‌های حج اعلام شد

هیئت پزشکی حج و زیارت در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، آماری از زائران فوت شده در حج امسال و گزارشی از وضعیت سلامت دیگر زائران ارائه کرد. هیئت پزشکی، تاکنون درگذشت دو زائر زن ایرانی در حج ۱۴۰۱ را تأیید کرده است.

به گزارش ایمنا، علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه از بیست‌وششم خردادماه تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار خدمت پزشکی به زائران داده شده است، از فوت یکی از زائران پس از مناسک حج خبر داد و اظهار کرد: اکرم موسوی، زائر کاروان ۱۷۰۴۷ تهران، پنجشنبه شب (۲۳ تیرماه) با ۵۶ سال سن به دلیل ایست قلبی فوت کرد و با وجود انتقال به بیمارستان سعودی، اقدامات انجام شده برای زنده نگه‌داشتن این بیمار، مؤثر واقع نشد.

وی هفتم تیرماه، پیش از آغاز مناسک حج نیز از درگذشت یک زائر زن دیگر خبر داده و گفته بود: متأسفانه یکی از هموطنان ما بعد از مراجعه به بیمارستان سعودی درگذشت.

بنابر گزارش رئیس سازمان پزشکی حج و زیارت، درحال‌حاضر ۹ زائر ایرانی در بیمارستان عربستان و در شهرهای مکه و مدینه و هشت زائر در بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت بستری هستند. وی در کل وضعیت سلامت زائران ایرانی را مطلوب دانست و تاکید کرد که مشکل حادی تاکنون مشاهده نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در ادامه با تاکید بر ضرورت نیازشناسی زائران پیش از سفر حج، افزود: با بررسی دقیق و به موقع می‌توان مشخص کرد زائران در استان‌های مختلف معمولاً چه مشکلات و آسیب‌پذیری‌هایی دارند تا ضمن هماهنگی با مدیران مجموعه و کاروان، درباره نحوه ارائه خدمات به آن‌ها اقدام لازم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: برای خدمتگزاری بهتر باید نوع بیماری‌های زائران احصاء و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود تا برای آن‌ها مشکلی پیش نیاید و راحت‌تر به عبادت و زیارت بپردازد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین از هیئت پزشکی درخواست کرد با ارزیابی اتفاقاتی که در گذشته برای زائران روی داده است تذکرات و راهنمایی‌های لازم را برای حفظ سلامتی و بازگشت توأم با آرامش زائران به کشور ارائه دهد و توصیه کند حاجیانی که مشکلات حاد قلبی دارند برای حفظ سلامتی خود از انجام مکرر اعمال مستحبی بپرهیزند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پس از گزارش پزشکان درباره وضعیت جسمی زائران و فوتی‌های حج نیز تاکید کرد: پزشکان به زائران بگویند با توجه به وضعیت جسمی‌شان چگونه در این سفر عمل کنند و زائران هم حتماً به راهنمایی‌های کادر درمان توجه کنند.

نواب همچنین به مسئولان هیئت پزشکی توصیه کرد با برنامه‌ریزی مناسب، زائران بستری شده در بیمارستان را با رعایت تمام نکات پزشکی سریع‌تر به کشور منتقل کنند تا زمینه ارائه خدمات به آن‌ها در کنار خانواده فراهم شود.

ایران امسال با حدود ۳۹ هزار و ۶۰۰ زائر در حج تمتع شرکت کرده است. عربستان حج امسال را پس از دو سال وقفه به دلیل کرونا، با حدود یک میلیون زائر برگزار کرد. در حج امسال فقط زائران کمتر از ۶۵ سال که دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، مجاز به شرکت در این مناسک واجب شرعی شده‌اند.

منبع: ایسنا

کد خبر 588811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.