عطارد در مقارنه خارجی قرار می‌گیرد

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: این پدیده هر ۱۱۶ روز یک‌بار رخ می‌دهد و پایان ظهور عطارد در آسمان صبح و تبدیل شدن به یک جرم شبانه طی چند هفته آینده است.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بامداد یکشنبه _بیست‌وششم تیرماه_ حوالی ساعت ۰۰:۱۴ پدیده مقارنه خارجی سیاره عطار رخ می‌دهد. مقارنه (داخلی و خارجی) سیاره‌ها یک وضعیت مداری است و زمانی که یکی از سیاره‌های منظومه شمسی، خورشید و زمین در یک راستا قرار بگیرند رخ می‌دهد. در مورد دو سیاره زهره و عطارد که مدارشان داخل مدار زمین است، ممکن است سیاره میان زمین و خورشید قرار گیرد که مقارنه داخلی نامیده می‌شود یا خورشید بین سیاره و زمین قرار بگیرد که مقارنه خارجی است.

وی افزود: این پدیده هر ۱۱۶ روز یک‌بار رخ می‌دهد و پایان ظهور عطارد در آسمان صبح و تبدیل شدن به یک جرم شبانه طی چند هفته آینده است. در نزدیک‌ترین رویکرد از دید ناظران زمینی، عطارد فقط در فاصله یک درجه و ۳۱ دقیقه قوسی از خورشید در صورت فلکی جوزا ظاهر می‌شود، سپس برای چندین هفته کاملاً غیرقابل رصد می‌شود، زیرا در تابش خورشید محو می‌شود.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان تصریح کرد: همان زمان با مقارنه سیاره تیر از اوج زمینی هم عبور خواهد کرد _وضعیتی که فاصله آن از زمین بیشترین است_ در منظومه شمسی دقیقاً مقابل زمین قرار خواهد گرفت. این فاصله 1.33 AU خواهد بود و اگر قابل مشاهده باشد، قطر آن ۵.۰ ثانیه قوسی است، در حالی که به صورت یک قرص کاملاً روشن است.

وی ادامه داد: عطارد هم مانند ماه و زهره، در فازهای مختلف ظاهر می‌شود و وقتی در فاز کامل قرار دارد، درخشان‌تر از همیشه است، اگرچه در این زمان در دورترین فاصله از زمین قرار دارد؛ بااین‌حال به دلیل نزدیکی عطارد به خورشید، رصد آن در فاز کامل ناممکن است. ساعت طلوع و غروب چابک‌ترین سیاره منظومه شمسی به ترتیب ۰۶:۰۸ و ۱۹:۵۵ است.

رصد خوشه ستاره‌ای M55

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: یک‌شنبه _بیست‌وششم تیرماه_ خوشه کروی M55 (mag 6.3; NGC 6809) در صورت فلکی قوس در آسمان قرار خواهد گرفت و حدود نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید. مشاهده این خوشه ستاره‌ای با میل ۳۰ درجه و ۵۷ درجه سانتی‌گراد، از نیمکره جنوبی آسان‌تر است و از عرض‌های ۳۹ درجه شمالی به بالا قابل مشاهده نیست.

وی تصریح کرد: خوشه ستاره‌ای M55 از موقعیت رصدخانه لارستان، بین ساعت ۲۲:۳۰ تا ۰۳:۱۹ قابل رصد خواهد بود. وقتی در ارتفاع ۲۱ درجه از افق جنوب شرقی ناظر زمینی قرار بگیرد _حدود ساعت ۲۲:۳۰_ قابل دسترسی خواهد بود. خوشه ستاره‌ای ذکر شده ساعت ۰۰:۵۴ در موقعیتی ۳۱ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به اوج خود در آسمان خواهد رسید. M55 در قدر ۶.۳ کاملاً ضعیف است و مطمئناً با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ کوچک مشاهده کرد.

کد خبر 588664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.