آخرین جرئیات آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز

منطقه حفاظت شده خائیز از عصر دیروز _جمعه بیست‌وچهارم تیرماه_ طعمه حریق شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز از عصر روز _جمعه بیست‌وچهارم تیرماه_ از طرف روستای «پیربادامی» آغاز و در ابتدا با تلاش نیروها مهار شد اما متأسفانه به علت وزش باد شدید حدود اذان مغرب دوباره شعله‌ور و گسترده شد.

نیروها به آتش مسلط هستند

هادی سینایی مسئول روابط عمومی محیط‌زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: نیروهای حاضر در منطقه به خصوص نیروهای محیط زیست که درحال پایش منطقه حفاظت شده خائیز هستند، به آتش مسلط هستند و نمی‌گذارند آتش دوباره شعله‌ور شود.

وی افزود: به علت وزش باد شدید، کنده‌های باقی مانده به صورت مقطعی شعله‌ور و روشن می‌شوند اما آتش زیاد نیست و نیروها در محل حضور دارند و آتش را مهار می‌کنند.

۱۴ هکتار از منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه در آتش سوخت

اسلام جاودان خرد مدیرکل محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آتش‌سوزی یک شبانه‌روز گذشته منطقه حفاظت‌شده خاییز شهرستان کهگیلویه، اظهار کرد: ۱۴ هکتار از این منطقه در آتش سوخت. این آتش‌سوزی با تلاش نیروهای مردمی و امدادی صبح امروز به صورت کامل مهار شد.

وی افزود: علاوه بر همکاری خوب ادارات محیط زیست، منابع طبیعی، هلال‌احمر، کهگیلویه و نیروهای اداری و مردمی سه اکیپ شامل دو اکیپ از یاسوج و یک اکیپ از گچساران جهت کمک به مهار آتش‌سوزی منطقه خائیز اعزام شد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: علت این آتش‌سوزی درحال بررسی است.

آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز همچنان ادامه دارد

عباس علی نژاد فعال محیط زیستی و عضو نهضت سبز که درحال خاموش کردن آتش جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز بود، اظهار کرد: آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز همچنان ادامه دارد و نیروها با دستگاهی دمنده درحال تلاش برای مهار آتش هستند و حجم آتش زیاد است.

وی با بیان اینکه نیروها درحال تلاش برای مهار آتش هستند و نیاز به پشتیبانی داریم، افزود: نیروها درحال خاموش کردن آتش هستند اما به آب، غذا و بنزین برای دستگاه‌های دمنده نیاز دارند.

این فعال محیط زیستی ادامه داد: هم اکنون نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، مردمی و تشکل‌های مردمی از جمله نهضت سبز زاگرس درحال تلاش برای مهار و خاموش کردن آتش هستند.

وی خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خائیز به علت سخت گذر بودن منطقه، شیب بالای ۹۰ درجه و سقوط کنده های باقی مانده دوباره شعله‌ور می‌شود و تا ۲۴ ساعت پس از مهار آتش، پایش و حضور در منطقه نمی‌توان گفت آتش‌سوزی مهار شده است.

آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز مهار شد

اسلام جاودان خرد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه آتش سوزی منطقه حفاظت شده خائیز مهار شد، اظهار کرد: با تلاش نیروها حدود ساعت چهار صبح امروز شنبه بیست‌وپنجم تیرماه، آتش در منطقه حفاظت شده خائیز مهار شد.

وی افزود: سه اکیپ شامل دو اکیپ از یاسوج و یک اکیپ از گچساران جهت کمک به مهار آتش‌سوزی منطقه خائیز اعزام شد. دیگر دستگاه‌ها آنطور که باید همکاری ندارند و انتظار داریم که دستگاه‌ها، نیروهای مردمی و تشکل‌های مردم نهاد بیش از پیش همکاری داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آتش‌سوزی دیروز بعدازظهر آغاز شده بود، میزان دقیق خسارات وارد هنوز مشخص نیست و درحال ارزیابی و برآورد است اما برآورد اولیه حاکی از خسارت ۱۴ هکتار درپی این آتش‌سوزی دارد؛ البته آتش‌سوزی تا کامل به اتمام نرسد نمی‌توان گفت چه میزان خسارت وارد شده است؛ چراکه ممکن است ۱۰ دقیقه دیگر شعله‌ور شود.

وی با بیان اینکه علت این آتش‌سوزی درحال بررسی است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون سه چهار مورد آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده و تحت پوشش محیط زیست استان رخ داده که میزان آنها خیلی کم بود اما این آتش‌سوزی خائیز نخستین آتش‌سوزی سطح وسیع است.

هیچ‌گونه جانوری در آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز از بین نرفت

علیرضا نیکروز مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز حدود ساعت ۷:۳۰ تا هشت صبح امروز بیست‌وپنجم تیرماه ۱۴۰۱ مهار و خاموش شده است.

وی افزود: با توجه به کوهستانی و سخت‌گذر بودن منطقه، شیب تند محل آتش و انبوه جنگل و مرتع نیاز به ۲۴ ساعت پایش توسط نیروهای محیط زیست دارد تا دوباره شعله‌ور نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: به علت اطلاع به موقع، حضور میدانی وجود داشت، نیروها حضور به موقع داشتند و میزان خسارات آنچنان نیست.

وی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها و پایش انجام شده هیچ‌گونه جانوری در آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز از بین نرفته است. نیروهای مردمی تشکل‌های زیست محیطی زیست و منابع طبیعی در مهار آتش کمک کردند.

آتش‌سوزی گسترده در منطقه حفاظت شده خائیز

سیدعزیز موسوی فرماندار کهگیلویه، اظهار کرد: آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده خاییز از عصر روز _جمعه بیست‌وچهارم تیرماه_ از طرف روستای پیربادامی آغاز و در ابتدا با تلاش نیروها مهار شد.

وی افزود: متأسفانه به علت وزش باد شدید حدود اذان مغرب مجدداً آتش شعله‌ور و گسترده شد و همچنان ادامه دارد.

فرماندار شهرستان کهگیلویه ادامه داد: هم‌اکنون استاندار و معاون عمرانی استانداری، دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مردمی در منطقه حضور دارند.

وی تصریح کرد: نیروها با دستگاه‌های دمنده در تلاش برای کنترل و مهار آتش بودند که بنزین دستگاه‌های دمنده تمام شد و با توجه به سخت گذر بودن منطقه منتظر پشتیبانی هستم.

موسوی اضافه کرد: با توجه به اینکه منطقه خائیز حفاظت شده و صعب‌العبور است در صورتی که تا فردا آتش مهار نشود و گسترده‌تر شود درخواست بالگرد خواهیم داد؛ چراکه کنترل و مهار آتش در این شرایط و وضعیت سخت است.

وی درخصوص علت آتش‌سوزی، گفت: علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست اما احتمال دارد که عامل انسانی باشد. تاکنون آتش به زیستگاه حیات وحش منطقه حفاظت شده خائیز نزدیک نشده است.

فرماندار شهرستان کهگیلویه ادامه داد: هنوز میزان خسارات وارده مشخص نیست اما برآورد اولیه نشان می‌دهد که حدود سه تا چهار هکتار تاکنون خسارت دیده است و آتش در دو سه نقطه است.

وی خاطرنشان کرد: نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی پیگیر وضعیت و جزئیات آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده خائیز هستند تا در صورت نیاز به پیگیری و رایزنی، کمک کنند باشد.

منطقه حفاظت‌شده خاییز کهگیلویه طعمه حریق شد

روح‌الله عزیزی رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه، اظهار کرد: منطقه حفاظت‌شده خاییز این شهرستان دچار آتش‌سوزی شده و با تلاش نیروهای مردمی درحال اطفای حریق است. این آتش‌سوزی که از عصر امروز از منطقه آب گاون روستای صنوگان از امروز ظهر آغاز شد و درحال پیش روی است.

وی افزود: با تلاش نیروهای مردمی و طبیعت دوستان تاکنون ۶۰ درصد از این آتش‌سوزی مهار شده است. با توجه به شیب زیاد و کوهستانی بودن منطقه اطفای حریق به سختی انجام می‌گیرد.

رئیس اداره محیط زیست کهگیلویه ادامه داد: این آتش‌سوزی با توجه به پوشش زیاد علف، مرتعی و جنگلی بوده و هنوز علت آن مشخص نشده است. نیاز است نیروهای مردمی نسبت به همکاری با دیگر طبیعت دوستان همکاری لازم در اطفای حریق این آتش را داشته باشند.

ثبت منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز بلوط (گونه غالب) بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان است. گونه‌های جانوری منطقه نیز شامل کل و بز، گرگ، کفتار، شغال، روباه، تشی، کاراکال، پلنگ و پرندگانی از جمله کبک، تیهو، بحری و دلیجه است.

این منطقه تپه ماهوری، کوهستانی و صخره‌ای با برخورداری از ریزش‌های جوی بین ۲۵۰ تا ۶۷۰ میلی متر در سال و ارتفاع مطلوب از سطح دریا زمینه تولید مثل بسیاری از گونه‌های نادر حیات وحش را فراهم کرده است.

منطقه حفاظت شده خائیز دارای طبیعت گرمسیری بوده و از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود. طی سرشماری دو مرحله‌ای در سال جاری زاد و ولد گونه بز کوهی در منطقه حفاظت شده خاییز افزایش چشمگیری یافته است.

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد. این منطقه در فاصله ۱۵ کیلومتری بهبهان است و در حوزه جغرافیایی استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

کد خبر 588593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.