شکست در مذاکرات برجام تبعات منفی برای طرفین دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هنوز راه برای مذاکرات بسته نیست و معتقدم طرفین باید به گونه‌ای مصالحه کنند. زیرا با گذشت زمان پنجره فرصت‌ها بسته می‌شود و از بین رفتن برجام و شکست مذاکرات می‌تواند تبعات منفی زیادی برای دو طرف داشته باشد.

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص روند مذاکرات دوحه اظهار کرد: انتظارات ایران و آمریکا در خصوص مذاکرات با یکدیگر متفاوت است. شاید زمانی که صحبت از جلسه در دوحه شد تصور بر این بود که ممکن است گشایشی شکل گرفته باشد و یا تفاهم اولیه به وجود آمده باشد.

وی ادامه داد: بعد از نشست مذاکرات دوحه شاهد بودیم که مواضع طرف‌های غربی کاملاً منفی بود و به نتیجه‌ای نرسید. آن‌گونه که اعلام کردند ایران خواسته‌هایی داشته که از نظر آمریکا خارج از چارچوب برجام بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تا زمانی که شکاف زیادی در برداشت‌های طرفین وجود دارد امکان رسیدن به توافق وجود ندارد. پیش از دوحه هم تلاش قابل توجهی برای نزدیک شدن برداشت‌ها صورت نگرفته بود. از این رو طبیعی بود که با علم به این موضوع گفت‌وگوهای دوحه به نتیجه نرسد.

وی اضافه کرد: البته هنوز راه بسته نیست و معتقدم طرفین باید به گونه‌ای مصالحه کنند. زیرا با گذشت زمان پنجره فرصت‌ها بسته می‌شود و از بین رفتن برجام و شکست مذاکرات می‌تواند تبعات منفی زیادی برای دو طرف داشته باشد.

حسینی خاطر نشان کرد: معتقدم گفت‌وگوهای دوحه از جهت دستیابی به توافق ناامید کننده بود، اما به نظر نمی‌رسد آخرین دوره از گفت‌وگوها باشد و تلاش‌ها برای رسیدن به حدی از میانه که خواسته‌های دو طرف را تامین کند ادامه خواهد داشت، البته به این معنا نیست که توافق به صورت قطعی رخ خواهد داد بلکه همه چیز بستگی به شکلی از مصالحه دارد که ممکن است رخ دهد.

وی با بیان اینکه هنوز مشخص نیست دوره بعدی مذاکرات چه زمانی برگزار خواهد شد، گفت: با وضعیتی که اکنون مشاهده می‌کنیم به نظر نمی‌رسد توافق در چشم‌انداز را شاهد باشیم.

کد خبر 588544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.