رد ادعای تزریق واکسن کرونای تاریخ‌گذشته/نبود بازار سیاه در تزریق واکسن خارجی

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مردم نگران تاریخ‌ مصرف واکسن‌های کرونا نباشند، گفت: واکسن کرونای تاریخ‌گذشته به مردم تزریق نمی‌شود و بازار سیاه در تزریق واکسن خارجی در استان اصفهان وجود ندارد.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آمار ابتلاء به کرونا در استان اصفهان همچون سایر استان‌ها با روند افزایشی روبه‌رو است و با بالا رفتن آمار، وارد پیک هفتم کرونا شده‌ایم. تعداد افرادی که با علائم کرونا به مراکز بهداشتی در استان مراجعه می‌کنند، افزایش پیدا کرده است.

۱۰ برابر شدن تست‌های مثبت کرونا در استان اصفهان

وی ادامه داد: روند مثبت شدن تست‌های روزانه کرونا، افزایشی است به‌گونه‌ای که این نسبت در سه هفته گذشته در استان اصفهان پنج درصد بود اما هم‌اکنون به بالای ۵۰ درصد رسیده است؛ در کنار آن روند بستری بیماران کرونا هم طی هفته‌های اخیر افزایش داشته و براساس آخرین آمار، تعداد بستری‌های بیماران کرونا در بیمارستان‌های استان ۳۳۷ نفر شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تعداد بیماران بستری کرونا در آی‌سی‌یوهای استان افزایش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ۳۷ نفر بیمار کرونایی در آی‌سی‌یو بستری هستند، درصورتی‌که سه هفته قبل تنها هفت نفر در آی‌سی‌یو بستری بودند؛ در کنار این موارد تعداد بستری‌های روزانه در اثر کرونا افزایش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹ نفر در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند.

مدارک و مستندات پایداری واکسن پاستوکووک

وی با اشاره به اینکه نزدیک به دو تا سه هفته آمار فوتی‌های کرونا در استان اصفهان صفر بود، اضافه کرد: هم‌اکنون استان اصفهان سه روز متوالی است که هر روز حداقل یک فوتی در اثر ابتلاء به کرونا دارد. مردم اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند و واکسیناسیون خود را کامل نکنند احتمال اینکه این پیک هفتم در حد پیک ششم مخاطره‌آمیز باشد، وجود دارد.

عقدک اظهار کرد: استان اصفهان دارای پایگاه بهداشت، خانه بهداشت و مراکز بهداشت روستایی است و تعدادی از آن‌ها شامل ۵۲ مرکز در استان اصفهان و ۱۱ مرکز در شهر اصفهان به‌عنوان مراکز منتخب هستند که سبد واکسیناسیون این مراکز، سبد کاملی است یعنی تمام واکسن‌هایی که در استان وجود دارد در این مراکز موجود است اما در خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشت روستایی، پایگاه سلامت که مراکز منتخب نیستند، تنها دو واکسن سینوفارم، پاستوکووک وجود دارد؛ ضمن اینکه برخی از مراکز منتخب همچون مراکز «ملاهادی سبزواری»، «شهید نواب‌صفوی» روزهای تعطیل و بعدازظهر هم فعال هستند.

وی درخصوص تاریخ انقضای واکسن‌های کرونا، افزود: برخی واکسن‌ها همچون واکسن پاستوکووک به دلیل اینکه که شرکت سازنده مدارکی و مستنداتی بر پایداری واکسن دارند و سازمان غذا و دارو پایداری و کیفیت واکسن را تائید کرده به مدت شش ماه دیگر تاریخ انقضای آن‌ها تمدید شده است؛ این امر یک‌روال طبیعی بوده و در آمریکا و کشورهای اروپایی این امر در برخی از واکسن‌های تولیدی اتفاق افتاده است.

مردم نگران تاریخ‌مصرف واکسن کرونا نباشند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: به دلیل اینکه طی ماه‌های گذشته تعداد درخواست‌کننده‌های انجام واکسیناسیون کرونا در کشور کاهش پیدا کرده بود، واکسن خارجی کرونا به کشور وارد نشد، به همین دلیل شاهد کمبود برخی واکسن‌های کرونا همچون آسترازانکا هستیم؛ ضمن اینکه هیچ واکسن تاریخ گذشته‌ای به مردم تزریق نمی‌شود، زیرا سامانه «تی‌تک» تاریخ‌مصرف داروها را رصد می‌کند و حتی می‌توانند از مسئول تزریق واکسن بخواهند قبل از تزریق تاریخ مصرف واکسن را به فرد نشان دهند.

نظرات پیرامون تزریق نوع دز یادآور واکسن کرونا

وی گفت: چنان‌چه واکسن کرونا تمام شود این تصمیم وزارت بهداشت است که دوباره این واکسن را به کشور وارد کنند یا خیر و هنوز درباره ورود واکسن‌های خارجی به کشور تصمیمی گرفته نشود. برای تزریق دز واکسن کرونا دو نظر وجود دارد؛ نظر اول می‌گوید که برای تزریق دز واکسن یادآور از همان نوع واکسن‌های قبلی که تزریق شده است استفاده شود.

عقدک ادامه داد: نظر دوم عنوان می‌کند که سیستم ایمنی فرد در اثر دو تا سه دز تزریق یک نوع واکسن کرونا، ایمنی لازم را به دست می‌آورد؛ به همین خاطر بهتر است برای دز یادآور از نوع دیگر واکسن استفاده شود. هر دو نظر از لحاظ علمی تائید شده، مهم این است که افراد دز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی درباره وجود بازار سیاه در تزریق واکسن خارجی، تأکید کرد: چنان‌چه مردم مواردی مبنی بر وجود بازار سیاه در تزریق واکسن کرونا خارجی مشاهده کردند در اسرع وقت این موارد را به دانشگاه علوم پزشکی اطلاع دهند.

کد خبر 588540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.