ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در گروی همکاری تمام دستگاه‌ها

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج گفت: رفع معضل پدیده زباله‌گردی، مشاغل مزاحم و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب منوط به همکاری تمام دستگاه‌های مسئول است.

سیدمرتضی اعتصامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به روند شکل‌گیری معضلات و مشکلات شهری کرج، اظهار کرد: روند به وجود آمدن معضلات شهری رابطه مستقیم با روش شکل گرفتن شهر، سرعت توسعه شهری، آداب و رسوم و رفتار مدیریتی در امور شهر دارد.

وی با بیان اینکه رفتارشناسی در مورد این معضلات مهم است، ادامه داد: بخشی از معضلات شهری متأثر از ناآگاهی‌ها نسبت به مسائل شهرنشینی است که باید به صورت دقیق رفتارشناسی شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج اضافه کرد: دانشمندان و باستان‌شناسان مطالعه رفتار اجتماعی در خصوص زباله‌ها را در ادوار مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند و با کشف بقایای زباله‌ها به رفتارهای اجتماعی و اقتصادی مردمان گذشته پی برده‌اند، این امر نشان می‌دهد که سبک زندگی و رفتار اجتماعی در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: به طور معمول مقوله پسماند امری چند وجهی است که در ادوار گذشته نگاه موضعی و موضوعی به آن شده است، به طور مثال برخی معتقد بودند که با جمع‌آوری سطل‌های زباله شاید میزان تولید پسماند کاهش یابد، اما در عمل این هدف محقق نشده است.

اعتصامی افزود: در این بخش آموزش شهروندی و زیست‌محیطی مغفول مانده است؛ به طور مثال اگر به جای کیسه‌های پلاستیکی از زنبیل و کیسه پارچه‌ای استفاده شود، می‌توان در کاهش تخریب محیط زیست بهتر عمل کرد.

وی با بیان اینکه سرانه تولید زباله در کشور به مراتب بیشتر از سایر کشورها است، گفت: در این بخش نیازمند آموزش شهروندی و فرهنگ‌سازی هستیم تا بتوان از میزان تولید پسماند را کاهش داد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه امروزه میزان پسماندهای تر در شهرهای مختلف کشور از جمله کرج بیشتر از زباله‌های خشک است، تاکید کرد: این روند آفتی به جان محیط زیست است که باید آن را علاج کرد؛ در این بخش رفتار فرهنگی و اجتماعی نیازمند بازتعریف و آموزش است. هر چند اقدامات کارآمدی در بحث فرآیند زباله‌ها در کرج انجام شده، اما کافی نیست و دایره ساماندهی این مقوله وسیع است.

وی اضافه کرد: اکنون در دو منطقه شهری کرج جمع‌آوری زباله‌ها یک روز در میان انجام می‌شود که در بخش کاهش هزینه‌ها مؤثر بوده است. تسری این اقدام به تمام مناطق کرج نیازمند آموزش همگانی است ضمن آن که شهرداری مصمم به توسعه طرح در کل کلان‌شهر کرج است.

کد خبر 588534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.