آتش بس در یمن مهمترین هدف سفر بایدن به منطقه

سفیر سابق ایران در لیبی با اشاره به اهداف نهفته در سفر بایدن به عربستان گفت: با هدف اینکه کشوری درگیر جنگ با یمن نشود و بنادر صادراتی عربستان مورد هدف قرار نگیرد، به نظر می‌رسد بایدن در سفر خود به منطقه به دنبال آتش بس در یمن است.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر بایدن به منطقه اظهار کرد: بایدن اهداف آمریکایی و شخصی را در سفر به عربستان در اولویت قرار داده است و به دلیل اینکه در آستانه انتخابات میان دوره‌ای قرار دارد تلاش می‌کند به دستاوردهایی برسد که از او به عنوان یک رئیس جمهور موفق در عرصه ریاست خارجه یاد شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها نیز به این موضوع که هدف سفر بایدن به غرب آسیا برای موفق نشان دادن سیاست خارجه آمریکا است اعتراف کرده‌اند، این درحالی است که رئیس جمهور آمریکا در سیاست‌های داخلی با انتقادهای فراوانی روبه‌رو است و در سیاست‌های خارجی نیز افکار عمومی آمریکا ناموفق معرفی می‌شود.

سفیر سابق ایران در لیبی با اشاره به اهداف نهفته در سفر بایدن به عربستان، خاطرنشان کرد: در این سفر اهدافی فرعی نیز نهفته است از جمله جلب رضایت سران کشورهای نفت خیز که همچنان نفت را به دنیای غرب انتقال دهند تا قیمت بنزین در آمریکا تغییر نکند که منجر به نارضایتی مردم آمریکا شود.
وی هدف بعدی سفر بایدن به عربستان را فراهم کردن مقدمات معاملاتی و تسهیلاتی سودآور برای آمریکا دانست و تاکید کرد: بایدن معتقد است که در حال حاضر امنیت اسرائیل بیش از هر زمان دیگری تضعیف شده است زیرا از یک سو فلسطینی‌ها توانمندتر و از سوی دیگر کشورهای جبهه خارجی قدرتمندتر شده‌اند برهمین اساس حضور بایدن در رژیم صهیونیستی می‌تواند منجر به این تصویر سازی شود که اسرائیل پشتیبانی مانند آمریکا دارد.

قنادباشی با بیان اینکه ایران در این سفر هیچ نقشی ندارد، افزود: ایران با توجه به قدرت خود در حال تماشای ضعف آمریکا است، آمریکایی‌ها در جایگاهی نیستند که بخواهند در مورد دشمنی با ایران صحبت کنند هرچند ممکن است در این سفر و دیدار بایدن با مقامات عربستان حرف‌های ضد ایرانی گفته شود.

وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از ایجاد جنگ در یمن برای آمریکا و متحدان آن گفت: با هدف اینکه کشوری درگیر جنگ با یمن نشود و بنادر صادراتی عربستان مورد هدف قرار نگیرد، به نظر می‌رسد بایدن در سفر خود به منطقه به دنبال آتش بس در یمن است.

سفیر سابق ایران در لیبی تاکید کرد: گفته می‌شود که بایدن در این سفر مقدمات از سرگیری روابط رژیم صهیونیستی و عربستان را فراهم کرده اما برداشت‌های کارشناسان این است که شبکه‌های داخلی عربستان آمادگی لازم برای برقراری روابط را ندارند.

کد خبر 588478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.