کولیبالی یک رهبر و اسطوره واقعی!

چلسی بالاخره موفق شد جانشین تیاگو سیلوا را پیدا کند؛ آن‌ها توانستند با مبلغ ۳۴ میلیون پوند، کالیدو کولیبالی را به خدمت بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «کالیدو کولیبالی» مدت‌هاست به این ضرب‌المثل قدیمی اعتقاد دارد که «هرکسی به ناپل می‌آید دو بار گریه می‌کند؛ اول وقتی از راه می‌رسد و سپس دوباره هنگامی که آن‌ها از باشگاه می‌روند.» پس حالا که جدایی او از ناپولی قطعی شده است، اشک‌هایش سرازیرمی‌شود؛ نه تنها از طرف بازیکن بلکه برای همه افراد مرتبط با باشگاه هم همین‌طور خواهد بود.

درواقع هواداران عاجزانه تلاش می‌کنند درحال‌حاضر به جنبه روشن این قضیه نگاه کنند که کولیبالی ممکن است رفته باشد، اما حداقل به یوونتوس، دشمن ناپولی نرفت. این غیرقابل تحمل بود، حتی بدتر از از دست دادن گونزالو هیگواین و رفتن به رقبای منفور خود در سال ۲۰۱۶.

در آن زمان، برخی از هواداران ناپولی پیراهن شماره ۹ خود را سوزاندند و برخی پیراهن‌ها را در توالت ریختند. یک رستوران محلی به مشتریانش وعده پیتزا مارگریتا را فقط به قیمت یک یورو زمانی که بُت سابق آن‌ها در تورین متحمل اولین مصدومیت شد داد؛ درحالی‌که اخلاقیات این حرکت حتی در موعظه‌ای توسط یک کشیش ناپلی مورد بحث قرار گرفت که انتقال هیگواین را دلیلی بر ضعف انسانی می‌دانست.

حتی امروز اگر در خیابان معروف شهر «ویا گرگوریو آرمنو» در بین مجسمه‌ها و مجسمه‌های دیگو مارادونا و پینو دانیله قدم بزنید، مجسمه‌های هیگواین را با برچسب «خائن» خواهید دید.

در ناپل، آن‌ها خیانت ادراک شده هیگواین را نه بخشیده‌اند و نه فراموش کرده‌اند. بنابراین هواداران وقتی با انتقال ۳۴ میلیون پوندی (۴۱ میلیون دلاری) کولیبالی به چلسی موافقت شد، نفس راحتی کشیدند؛ زیرا جایگزین واقعی انتقال به یووه که به دنبال جانشین جورجیو کیه‌لینی است، آن‌ها را نابود می‌کرد.

به هر حال، در ناپل مرد سنگالی از هیگواین هم محبوب‌تر بود. مهاجم آرژانتینی ممکن است سه فصل پربار را با ناپولی سپری کرده باشد و رکورد گلزنی یک فصل سری آ را در این روند شکسته باشد، اما کولیبالی به مدت هشت سال در خدمت باشگاه بوده است. برنامه این بود که او را به عنوان کاپیتان باشگاه در این فصل ارتقا دهند که قبلاً به عنوان شماره ۲، لورنزو اینسینیه که به تازگی به تورنتو رفته است را به عنوان کاپیتان می‌دید. این یک تلاش تحسین‌برانگیز اما ناامیدانه برای متقاعد کردن "K2" برای تمدید قراردادی بود که تابستان آینده منقضی می‌شد. متأسفانه برای ناپولی، کولیبالی در سن ۳۱ سالگی تصمیم گرفت تا از آخرین فرصت برای آزمایش خود در یکی از باشگاه‌های برجسته اروپا استفاده کند.

درواقع جای تعجب دارد که این مدت طولانی شده است. باشگاه‌های بسیار ثروتمندتر بارها سعی کرده‌اند تا او را از ناپولی به خدمت بگیرند. اورلیو دی لورنتیس، رئیس باشگاه حتی ادعا کرده است که یک بار پیشنهاد ۱۲۰ میلیون یورویی (۱۰۷ میلیون پوند / ۱۳۶ میلیون دلار) را رد کرده است که تصور می‌شود چند سال پیش از سمت منچستر آمده است. البته افسوس بزرگ این است که کولیبالی تنها یک جام مهم را با ناپولی به دست آورد، یعنی کوپا ایتالیا در سال ۲۰۲۰ در یکی از دوره‌های قدرتمند در تاریخ باشگاه که فراموش نخواهد شد.

آن‌ها در این مدت یک فرصت مهم را برای کسب حداقل یک اسکودتو از دست دادند، در فصل ۱۸-۲۰۱۷ زمانی که خود کولیبالی در تورین یک گل فوق‌العاده را با سر به ثمر رساند تا ناپولی را به یک امتیاز با صدرنشین لیگ برساند.

هنگامی که تیم در آن شب به ناپل بازگشت، ۲۰ هزار هوادار منتظر آن‌ها بودند. برخی از کارشناسان، ناپلی‌ها را متهم کردند که مرتکب اشتباه شدند و طوری جشن گرفتند که انگار قبلاً عنوان قهرمانی را برده‌اند. شاید حق با منتقدان بود. هفته بعد، کولیبالی به دلیل خطای ناشیانه روی جیووانی سیمئونه تنها هشت دقیقه پس از بازی مقابل فیورنتینا در ورزشگاه آرتمیو فرانچی، از زمین اخراج شد و شکست صفر_سه که به دنبال آن انجام شد، به امید قهرمانی ناپولی پایان داد، هرچند این تیم همچنان موفق بود و فصل را با رکورد ۹۱ امتیاز به پایان رساند.

حتی فصل گذشته، آن‌ها یک مبارزه سه جانبه برای اسکودتو با مدافع عنوان قهرمانی اینتر و قهرمان نهایی آث‌میلان، پیش رو داشتند و در ۱۱ هفته باقی مانده، در صدر جدول قرار گرفتند. با این حال، آن‌ها تنها با سه برد از هفت مسابقه از حدفاصل ششم مارس تا ۲۴ آوریل که با شکست خانگی تلخ مقابل میلان آغاز شد، ناکام ماندند.

کولیبالی یک رهبر و اسطوره واقعی!

در آن زمان صحبت از انتقال دوباره تشدید شد، به ویژه پس از نمایش فوق‌العاده کولیبالی در جدال لیگ اروپا با بارسلونا در نیوکمپ که شایعات انتقال به کاتالونیا را دوباره افزایش داد. لوچیانو اسپالتی سرمربی ناپولی، عملکرد آن شب مدافعش را ترسناک خوانده بود. این مربی ایتالیایی به خبرنگاران گفت: کالیدو را تحسین می‌کنم. چیزی که من را شگفت‌زده می‌کند، این آرامش و سطح مقتدرانه است که او را در این سطح نگه داشته است. کولیبالی همیشه آماده است و توانایی فوق‌العاده‌ای در کنترل بازی‌ها دارد.

آمار، مطمئناً از ارزیابی اسپالتی حمایت می‌کند. از زمان ورود کولیبالی به ایتالیا در سال ۲۰۱۴ از خنک با تنها هشت میلیون یورو (۶.۵ میلیون پوند / ۸.۱ میلیون دلار)، هیچ بازیکنی در سری آ پاس‌های بیشتری (۱۴۵۲۸) نداده است، تکل‌های بیشتری (۳۴۴) نزده یا به همان اندازه ریکاوری (۱۷۱۶) در سری آ نداشته است.

مردم می‌توانند لیگ ایتالیا را هرچه می‌خواهند تحقیر کنند، اما مسلماً از زمانی که او پس از اولین فصل سخت در ناپل ریکاوری کرد و تحت هدایت مائوریتزیو ساری بازی خود را به سطح دیگری رساند، هیچ مدافع میانی مقتدری در فوتبال جهان وجود نداشت و این‌طور نیست که او در سطح بین‌المللی هم آمار عالی ارائه نکرده باشد. او پس از از دست دادن دو بازی اول گروهی در جام ملت‌های آفریقا امسال با مبتلا شدن کووید ۱۹، به طور ثابت به ترکیب اصلی سنگال بازگشت و در حالی که کشورش را به اولین قهرمانی در تورنمنت هدایت می‌کرد، بی‌نقص بازی می‌کرد.

او به ویژه در فینال تأثیرگذار بود. علاوه بر کمک به عدم درخشش محمد صلاح، بیش از هر بازیکن دیگری در زمین (۱۵) بار مالکیت توپ را به دست آورد، در حالی که بیشترین لمس (۱۰۵) و موفق‌ترین پاس‌ها (۸۱) را نیز انجام داد.

پس انصافاً می‌توان گفت که ادوارد مندی دروازه‌بان چلسی از اینکه کاپیتان تیم ملی خود، در رده باشگاهی کنار او بازی کند لذت خواهد برد. درواقع، در حالی که سن کولیبالی (۳۱) ممکن است برای برخی از هواداران چلسی نگران کننده باشد، سرمربی تیم، توماس توخل نمی‌توانست مردی را پیدا کند که مطمئن‌تر باشد تا در نهایت جایگزین تیاگو سیلوا به عنوان رهبر خط دفاعی آبی‌ها شود.

کولیبالی شبیه یک کاپیتان، رهبر و اسطوره واقعی است و به همین دلیل، ناپولی جایگزین کردن او را غیرممکن خواهد دید. اسپالتی به خوبی از این موضوع آگاه است. او قبل از این، می‌دانست که کالیدو یک مدافع میانی فوق‌العاده است؛ با این حال متوجه نشده بود که کولیبالی چقدر عالی است.

کمتر از دو ماه پس از ورودش، اسپالتی اعتراف کرد که هرگز با کسی بهتر از او کار نکرده است و افزود: نه فقط به عنوان یک بازیکن، بلکه به عنوان یک مرد با او کار نکرده بودم. او فوق‌العاده است. در راستای حمایت از استدلال خود، سرمربی سابق رم و اینتر فاش کرد که در اولین تعطیلات بین‌المللی فصل، سپتامبر گذشته، کولیبالی تمام تلاش خود را کرده بود تا اطمینان حاصل کند که به موقع به ایتالیا بازمی‌گردد تا یک بازی حیاتی در لیگ مقابل یووه انجام دهد. اسپالتی در یک کنفرانس مطبوعاتی فاش کرد: «کالیدو دو بار پرواز را تغییر داد تا اوضاع را سرعت بخشد. سپس به فرودگاه رسید و مستقیماً بدون توقف در خانه، به زمین تمرین رفت. این یک نکته قابل توجه است! از نظر ارائه مثال‌های عملی که دیگران می‌توانند از آنها پیروی کنند، او بسیار عالی است. اگر همه ما کمی از آنچه کالیدو دارد، داشته باشیم، زندگی راحت تر می‌شود.»

با توجه به اینکه کولیبالی همچنان تعهدش را نشان می‌دهد، اسپالتی از تصمیم مرد سنگالی به خاطر تصمیم به جدایی به هیچ وجه ناراحت نیست. در واقع، او فکر می‌کرد که کولیبالی تابستان گذشته می‌رود، حتی تهدید کرد که خود را به این بازیکن زنجیر می‌کند، بنابراین ناامید بود که او را فقط برای یک فصل دیگر در استادیوم دیگو آرماندو مارادونا نگه دارد. بنابراین اسپالتی به سادگی از اینکه کولیبالی در کنارش ماندگار شد، سپاس‌گزار است و در حالی که از او برای کمک به باشگاه برای حفظ سهمیه فوتبال لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ تمجید می‌کند، با قاطعیت اضافه کرد: ما هرگز از بابت تشکر از او برای همه چیزهایی که به ما آموخته است دست نخواهیم کشید. وای به حال کسی. که [برای رفتن] به کالیدو چیزی بگوید.

پس هیچ واکنش تندی مانند هیگواین برای کولیبالی وجود نخواهد داشت. او همیشه از هواداران بسیار سپاس‌گزار بود که باعث شدند او و خانواده‌اش در ناپل احساس کنند که در خانه خود هستند و حتی در زمانی که او در اردوی تیم ملی بود، از سنگال حمایت کردند. درواقع، او در طول رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا امسال غرق پیام‌های حمایتی بود. وی بارها از غرور خود که فرزندانش در ناپل به دنیا آمدند صحبت کرد و اشاره کرد که این بدان معناست که مهم نیست داستان آن‌ها کی و کجا به پایان برسد، کولیبالی پیوندی پایدار با شهر و مردم آن برقرار کرده است. پس هواداران از اینکه دوران کالیدو به پایان رسیده است ناراحت خواهند شد، اما خوشحال هستند که این اتفاق افتاد، و اینکه او البته به یوونتوس نپیوست. این بازیکن زمستان گذشته قول داد که ناپل را به مقصد تورین ترک نخواهد کرد و جای تعجب ندارد که ثابت کرده است که سر حرفش مانده است.

کد خبر 588471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.