۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
حواشی انتخاب شهردار کرج 

شورای اسلامی شهر کرج اعلام کرده است که بیست‌وششم تیرماه شهردار منتخب را معرفی خواهد کرد، اما هنوز هیچ خبر رسمی‌ مبنی بر انتخاب گزینه‌های تصدی شهرداری مطرح نشده است، گویی که شورای ششم قصد غافلگیری شهروندان را دارد و هنوز شهردار منتخب را معرفی نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روایت انتخاب شهردار کلان‌شهر کرج، داستان هزار و یک شب روزها و شب‌های این کلان‌شهر است؛ از سال‌های دور تا به امروز و هر دوره پس از انتخابات شورای اسلامی شهر جنجال انتخاب شهردار دامن اعضای شورای اسلامی شهر را می‌گیرد، دوره ششم نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

شورای ششم اسلامی شهر ابتدا مصطفی سعیدی‌سیرایی را به عنوان سرپرست شهرداری کرج انتخاب کرد، البته قرار نبود وی به عنوان شهردار این کلان‌شهر باقی بماند، اما سرانجام شهردار کرج شد. دوره فعالیت سعیدی‌سیرایی کمتر از یک سال به طول انجامید، شورای اسلامی شهر کرج پیش از آغاز سال ۱۴۰۱، سودای استیضاح شهردار را داشت که بنا به صلاح دید این امر را چند ماه به تأخیر انداخت، پس از فراز و نشیب‌های فراوان سرانجام ماه گذشته وی برکنار شد و کلان‌شهر کرج دوباره در پیچ و خم انتخاب شهردار قرار گرفت تا شورای ششم فردی شایسته را برای مدیریت این شهر انتخاب کند.

در این بین نام منوچهر غفاری، مدیر منطقه شش شهرداری کرج که پیش از این نیز سابقه اولین شهردار شهر فردیس را در کارنامه مدیریتی خود دارد، به عنوان سرپرست شهرداری کرج مطرح و سپس انتخاب شد و اکنون حدود یک ماه از سرپرستی وی می‌گذرد و شورای اسلامی شهر کرج همچنان میان گزینه‌های تصدی صندلی شهرداری کرج سرگردان است و اعضای شورای ششم در این خصوص به اجماع نرسیده‌اند.

روزشمار انتخاب شهردار کرج به عدد یک رسیده است و طبق وعده سخنگوی شورای اسلامی شهر تنها یک روز به انتخاب گزینه مد نظر شورای ششم مانده است. در اخبار غیررسمی سیدعلی آقازاده، مجید حاجی‌غلام سریزدی، محمدرضا رضاپور، علی سلطانی‌مقدم، منوچهر غفاری، مهرداد کیانی، مازیار حسینی و تورج فرهادی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی شورای اسلامی شهر مطرح شده‌اند، اما هنوز به طور رسمی خبری از این اتفاق مهم اعلام نشده است.

فراز و نشیب‌های انتخاب سکاندار شهر کرج

جواد چپردار، رئیس شورای اسلامی شهر کرج در خصوص استیضاح شهردار کرج و انتخاب شهردار جدید به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: پس از شنیدن پاسخ‌های شهردار و گزارش مبسوطی که ارائه کرد، اعضای شورای اسلامی شهر با نهایت تکریم و ادب جلسه رأی‌گیری استیضاح را انجام دادند و با تصمیم اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر، مدیریت شهر تغییر یافت و برابر مقررات پس از رأی‌گیری سرپرست و سکاندار مدیریت شهری که یکی از چهره‌های کارآمد و باتجربه در مدیریت شهری است را معرفی کردیم.

وی ادامه می‌دهد: اعضای شورای اسلامی شهر طی ۱۰ ماه گذشته ثابت کردند در موضوعات مختلف، لوایح و تصمیم‌گیری‌ها در کمیسیون‌ها با یکدیگر بحث و تبادل نظر دارند و با وجود اختلاف سلایق، مباحثه می‌کنند و در صحن علنی شورای اسلامی شهر با اکثریت آرا تصمیمات گرفته می‌شود و همه به آن مصوبه پایبند هستند. سابقه ارزشمند اعضای شورای اسلامی شهر نشان داده است، تمام ۱۳ عضو شورای ششم به طور واحد عمل می‌کنند و در تصمیمات جمعی محکم می‌ایستند و هیچ اختلافی بین اعضا در مصوبات نهایی بروز نمی‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج می‌افزاید: در مواقعی که در کلان‌شهر کرج و شورای اسلامی شهر تصمیمات جدی مانند انتخاب یا برکناری شهردار گرفته می‌شود، طبیعی است در یک محدوده زمانی خاص برخی افراد گلایه، انتقاد، اعتراض یا تأیید و مشایعت با تصمیم شورای اسلامی شهر را مطرح کنند که این اندازه از نظرات قابل فهم است، اما گاهی برخی با بد اخلاقی و خارج از عرف و مقررات حاشیه‌سازی می‌کنند، لذا اگر این تعارض‌ها به شأن اعضای شورای اسلامی شهر خدشه‌ای وارد کند، به طور جدی آن را پیگیری خواهیم کرد، البته نقادی و مشورت در حد متعارف و مؤثر را همواره پذیرا خواهیم بود، چرا که بی‌تردید آثار آن در عملکرد مدیریت شهری مشخص خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: گاهی طرح بعضی حواشی غیرمرتبط و پرداختن به آن ممکن است در تمرکز اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری جهت انجام تکالیف نظارتی، اجرایی و مطالبات مردم خلل ایجاد کند، لذا به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر اعلام می‌کنم هر کجا حواشی، تهدید یا تعارض‌ها به شاکله شورای ششم و شأن اعضای آن آسیب برساند، پیگیر برخورد حقوقی با خاطیان خواهیم بود. آنچه که نیاز شهر است تمرکز، آرامش در شهر و پیگیری مطالبات شهروندان است.

شهردار کرج چه زمانی معرفی می‌شود؟

علی قاسمپور، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به تاریخ معرفی شهردار این کلان‌شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در جلسه هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر کرج مصوب شد که شهردار منتخب این کلان‌شهر در تاریخ بیست‌وششم تیرماه سال جاری معرفی شود.

وی ادامه می‌دهد: تمام لیست‌های منتشر شده در فضای مجازی و رسانه‌ها، در حد گمانه‌زنی است، شورای اسلامی شهر کرج در صورت اعلام کاندیداتوری از سوی افراد یا معرفی گزینه‌ها از سوی اعضای شورای اسلامی شهر، در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد کرد تا پس از بررسی سوابق و صلاحیت هر یک از افراد، به انتخاب و معرفی شهردار آینده کرج اقدام کند.

ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای مدیریت شهر

حسین مهاجری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اهمیت انتخاب شهردار به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: اگر چه شهردار قبلی محاسن متعددی داشت، اما تجربه بیش از ۱۰ ماه اخیر مدیریت شهری کرج، اعضای شورای ششم را به این نتیجه رساند که تغییر در مدیریت شهر ضروری است.

وی با اشاره به صحبت‌های شهردار سابق در خصوص انتصاب مدیران شهرداری، تصریح می‌کند: وی در نقل قولی گفته بود "تا خودم به نتیجه نرسم، مدیری را انتخاب نمی‌کنم، حتی اگر سفارشی باشد"، اما در نقلی دیگر اظهار کرده بود که برخی مدیران سفارشی هستند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان می‌کند: اگر چه مشورت و نظرخواهی از کارشناسان امر و اعضای شورای اسلامی شهر در راستای انتخاب فرد شایسته پسندیده است، اما مرتبط کردن مشکلات به موضوعات این چنینی قابل قبول نیست، همچنین برخی از مدیران شهرداری گلایه‌هایی مبنی بر اینکه بدون مشورت با آنها معاونان و زیرمجموعه آنها مشخص و انتصاب می‌شدند را مطرح کردند.

وی اضافه می‌کند: از جمله موضوعاتی که بارها مطرح شده است، نبود برنامه جامع برای مدیریت مسائل شهری است؛ برنامه‌هایی که باید اولویت‌های مدیریت شهری در زمینه‌های مختلف و همراه زمان‌بندی و راهکارهای اجرایی و پروسه اجرای آنها در آن تعریف و تشریح شده باشد، در حالی که به آن پرداخته نشده است، اگر چه بیش از ۱۰ ماه فرصت برای این امر به نظر کافی می‌آید، اما علی‌رغم توصیه‌های شورای ششم نتیجه‌ای در این خصوص مشاهده نشد.

مهاجری با اشاره به اینکه قانون لازم‌الاجرا است، می‌افزاید: این نکته یکی از نقاط ضعف شهردار سابق بود، چرا که در بعضی موارد به علت نبود تجربه کافی رفع معضلات شهری به خوبی انجام نمی‌شد. تعاملات درون‌شهری و برون‌شهری یکی از مسائلی است که باعث بروز مشکلات و ایجاد حواشی در طول این دوره شده است، قطعاً این جمله به این معنی نیست که درخواست‌های غیرمعقول از طرف افراد حقیقی یا حقوقی مورد اجابت قرار گیرد، بلکه تدبیر امور و مطرح کردن راهکار جهت کم‌ترین تنش و بیشترین بهره‌برداری در راستای محقق شدن اهداف مدیریت شهری است.

کد خبر 588380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.