امشب شاهد مقارنه ماه و زحل باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: شنبه _بیست‌وپنجم تیر_ ماه و سیاره زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شنبه _بیست‌وپنجم تیر_ ماه و سیاره زحل از دید ناظران زمینی در یک بعد قرار دارند و ماه هفده‌روزه با عبور از جنوب زحل به فاصله چهار درجه و دو دقیقه قوسی، یک هم‌نشینی جذاب را پدید می‌آورد.

مقارنه (Conjunction) به معنای یکسان بودن بعد یا طول دایره‌البروجی دو جرم است. وقتی دو جرم آسمانی مانند دو سیاره، ماه و سیاره یا خورشید و سیاره به فاصله ظاهری کمی در آسمان می‌رسند در اصطلاح نجومی از واژه مقارنه استفاده می‌شود؛ البته در مواردی که جدایی زاویه‌ای آن‌ها کم باشد، اصطلاح نزدیکی، هم‌نشینی یا اجتماع استفاده می‌شود.

وی افزود: از مختصات رصدخانه لارستان این هم‌نشینی در آسمان زمانی که اجرام به ارتفاع هفت درجه بالاتر از افق شرقی ناظر زمینی می‌رسند _حدود ساعت ۲۲:۱۴_ قابل رصد است. سپس حدود ساعت ۰۵:۴۹ اجرام در روشنایی آسمان صبح محو می‌شوند. امشب ماه با قدر منفی ۱۲.۷ و زحل در قدر ۰.۴ در آسمان می‌درخشند هر دو در صورت فلکی جدی یا بزغاله قرار دارند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: ماه و سیاره زحل در صورت رصد با تلسکوپ نمی‌توانند همزمان در میدان دید تلسکوپ قرار بگیرند، اما با چشم غیر مسلح یا از طریق یک دوربین دو چشمی به راحتی قابل مشاهده خواهند بود.

کد خبر 588320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.