۲۱۱۷ نفر متقاضی فرزندخواندگی در اصفهان

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: دو هزار و ۱۱۷ نفر متقاضی فرزندخواندگی در استان اصفهان هستند که از این تعداد پرونده ۱۳۲۸ نفر تکمیل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرضا اسماعیلی امروز پنجشنبه _بیست و سوم تیرماه_ در نشست خبری به مناسبت روز بهزیستی، اظهار کرد: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از وظایف این معاونت است که بهزیستی استان اصفهان دارای بیش از ۱۰ هزار مددجو زن سرپرست خانوار است که به این قشر ارائه خدمات می‌دهد علاوه بر آن، این معاونت به ۱۷۰۰ پرونده که دارای فرزند چندقلو هستند ارائه خدمات می‌دهد.

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های این معاونت بحث گروه همیار است که این گروه‌ها با حضور سه تا هفت زن سرپرست خانوار جهت توانمندسازی تشکیل می‌شوند که به این گروه‌ها برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار براساس سهمیه وام بلاعوض ۹۰ میلیونی اختصاص می‌یابد ضمناً به هر گروهی که بتواند زن سرپرست خانواری را به عنوان نیروی کار جذب کند، ۱۰۰ میلیون تومان وام اختصاص داده می‌شود.

فعالیت ۴۰ دفتر شبه خانواده کودک و نوجوان با داشتن ۵۰۰ کودک

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های این معاونت دفاتر شبه خانواده است که در حال حاضر استان اصفهان دارای ۴۰ دفتر شبه خانواده کودک و نوجوان است که وظیفه نگهداری ۵۰۰ کودک را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: در مراکز شبه خانواده سعی شده است که خدمات تخصصی و حمایتی خوبی به کودکان ارائه و فضایی نزدیک به فضای خانواده برای این کودکان فراهم آوریم به همین جهت در خانه‌های کودک و نوجوان بهزیستی استان اصفهان حداکثر ۱۵ کودک نگهداری می‌شود که یک مسئول فنی و سه مربی به صورت شیفتی وظیفه آموزشی و تربیتی این کودکان را بر عهده دارند.

اسماعیلی اضافه کرد: این معاونت نهایت تلاش خود را کرده است که کرامت انسانی این کودکان در جامعه حفظ شود به همین خاطر حتی در خانه‌هایی که این کودکان اسکان دارند، تابلو بهزیستی نصب نشده است که اهالی محل متوجه نشوند این کودکان بد یا بی‌سرپرست هستند.

وی گفت: ترجیح ما این است کودک کمتری در خانه‌های کودک و نوجوان نگهداری شوند زیرا معتقدیم این کودکان همچون سایر کودکان حق تربیت در محیط خانواده را دارند به همین خاطر ترجیح می‌دهیم این کودکان نزد بستگانی که شرایط لازم را دارند نگهداری شوند و به صورت ماهیانه یارانه‌ای به این خانواده‌ها برای نگهداری کودکان درنظر گرفته شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به مراحل فرزندخواندگی در کشور، تصریح کرد: فرزندخواندگی شامل سه مرحله «امین موقت»، طرح «مشک» یا مراقبت مشارکتی و فرزندخواندگی می‌شود به همین جهت سعی شده است آمار شیرخوارگاه را پایین بیاوریم تا به جای نگهداری کودکان در شیرخوارگاه به خانواده‌های متقاضی طی مراحل فرزندخواندگی واگذار شوند.

وی گفت: فرزند خواندگی به صورت امین موقت بدین گونه است که متقاضی همان مراحل ثبت نام فرزندخواندگی دائمی را انجام می‌دهد که پس از تأیید صلاحیت و دستور قضائی، فرزند به صورت موقت (شش ماه) به وی واگذار می‌شود و چنانچه پس از شش ماه باز تمایل به نگهداری فرزند را داشت مجدد با رأی قاضی شش ماه دیگر به وی فرصت دهند و در نهایت پس از گذر یک سال اگر صلاحیت نگهداری فرزند را داشتند، می‌توانند برای فرزندخواندگی دائم اقدام کند.

اسماعیلی با بیان اینکه بر اساس قانون، ارث به فرزندخوانده نمی‌رسد، اظهار کرد: با توجه به این موضوع بهزیستی قبل از صدور شناسنامه فرزندخوانده برای خانواده متقاضی فرزند تمهیدات و ضمانت لازم اختصاص ارث به فرزندخوانده و محضری شدن آن را انجام می‌دهد، تا در صورت اینکه فرزندخوانده، پدر و مادرش که درخواست فرزندخواندگی کردند را در اثر فوت از دست داد، مشکلی در ارث و میراث نداشته باشد.

تکمیل پرونده ۱۳۲۸ متقاضی فرزندخواندگی

وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۱۱۷ نفر متقاضی فرزند خواندگی در استان اصفهان هستند، اظهار کرد: از این تعداد هزار و ۳۲۸ نفر پرونده تقاضای آنها تکمیل و ثبت سامانه شده‌اند. ذکر این نکته ضروری است که فرزندخواندگی در کشور بر اساس سامانه صورت می‌گیرد در واقع متقاضیان فرزندخواندگی باید در این سامانه ثبت نام کنند تا شائبه‌ای برای واگذاری فرزند وجود نداشته باشد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در بحث فرزندخواندگی اولویت اول خانواده‌هایی هستند که فاقد فرزند بوده و پنج سال از ازدواج آن‌ها می‌گذرد، اولویت دوم دختران مجرد بالای ۳۰ سال و اولویت سوم خانواده‌های دارای فرزند و متقاضی فرزندخوانده هستند که بیشتر در قالب طرح مشک یا امین موقت به آنها فرزند واگذار می‌شود.

وی اضافه کرد: ۴۵ کودک به صورت موقت و ۷۳ نفر به صورت فرزندخوانده به متقاضیان فرزندخواندگی در استان اصفهان واگذار شدند همچنین با درخواست فرزندخواندگی سه دختر مجرد اصفهانی سال گذشته موافقت شد که کودکانی که به این دختران به عنوان فرزند واگذار شد دارای بیماری خاص یا معلولیت بودند که واگذاری آن‌ها تأثیر مثبتی در شرایط این فرزندان داشت.

اسماعیلی با اشاره به خدمات اورژانس اجتماعی، افزود: در استان اصفهان ۱۹ پایگاه اورژانس وجود دارد که به غیر از شهر اصفهان این مراکز از صبح تا ظهر پاسخگو هستند اما در اصفهان اورژانس اجتماعی ۲۴ ساعته در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی دارای سه سطح است، گفت: در سطح سه، اورژانس اجتماعی حق ندارد موردی که علیه آن آزار صورت گرفته (کودک، سالمند، زن) از خانواده جدا کند و باید برای جداسازی، مورد را به سطح یک اورژانس ارجاع دهد، در سطح دو اورژانس اجتماعی هم اجازه نگهداری از مورد تا ۷۲ ساعت فراهم است.

کد خبر 588184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.