انجام غربالگری بینایی برای بیش از ۱۱۷ هزار کودک در استان اصفهان/فعالیت ۲۵ مرکز ژنتیک

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: ۱۱۷ هزار و ۲۵۲ کودک غربالگری چشم شدند که از این تعداد ۷۷۲ مورد مشکوک بودند، هزینه عینک و پزشک را سازمان بهزیستی پرداخت می‌کند که امسال در پرداخت هزینه سهمیه بهزیستی استان ۲۵۰ هزار کودک است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر ابراهیمی صبح امروز پنجشنبه _ بیست و سوم تیرماه_ در نشست خبری به مناسبت روز بهزیستی، اظهار کرد: رسالت سازمان بهزیستی ارتقای سلامت روان جامعه است و در جهت رسیدن به ارتقای سلامت روانی، جسمی، معنوی سازمان بهزیستی در پنج حوزه فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: با هر یک دلاری که صرف پیشگیری شود ۶۵ دلار ذخیره می‌شود در واقع انجام اقدامات پیشگیری بسیاری از مشکلات جامعه را حل می‌کند، اگر سازمان بهزیستی در برخی مأموریت‌های خود موفق نیست به عواملی همچون کمبود اعتبارها و حجم بالای مأموریت‌ها برمی‌گردد.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه پیشگیری در سازمان بهزیستی در چهار سطح انجام می‌شود، تصریح کرد: در پیشگیری از معلولیت‌ها یکی از اقدامات غربالگری تنبلی چشم است که در استان اصفهان ۲۵۶ پایگاه ثابت برای این موضوع درنظر گرفته شده است.

غربالگری ناشنوایی ۵۱ هزار کودک در اصفهان

وی در خصوص غربالگری چشم در استان اصفهان گفت: ۱۱۷ هزار و ۲۵۲ کودک غربالگری چشم شدند که از این تعداد ۷۷۲ مورد مشکوک بودند، هزینه عینک و پزشک را سازمان بهزیستی را پرداخت می‌کند که امسال در پرداخت هزینه سهمیه بهزیستی استان ۲۵۰ هزار کودک است.

ابراهیمی تصریح کرد: دومین فعالیت در دفتر پیشگیری از معلولیت آزمایش ژنتیک است، آزمایش ژنتیک در تمام مراکز ژنتیک به برای مددجویان به صورت رایگان است که علاوه بر یک مرکز دولتی در پل خواجو، ۲۵ مرکز در استان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: سومین برنامه آگاه‌سازی از اختلال سالمندی است، که در قالب گروه‌ها ۹۵۰ نفر سالمند در سه شهرستان اصفهان، نجف‌آباد و خمینی شهر دراین برنامه شرکت کردند.

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها در پیشگیری از معلولیت‌ها برنامه غربالگری ناشنوایی که سال گذشته ۵۱ هزار نفر غربالگری شنوایی شدند و از این تعداد ۲۱ نفر مشکوک بودند.

حدود ۳۵ درصد مردم کشور دچار اختلال روانی هستند

ابراهیمی افزود: دومین دفتری که ذیل معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان فعالیت می‌کند، دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی است، فعالیت این دفتر لازم و ضروری است زیرا بنابر اعلام مراجع رسمی حدود ۳۵ درصد مردم کشور دچار اختلال روانی هستند که در استان اصفهان هم وضعیت سلامت روان افراد نزدیک به این درصد است.

وی ادامه داد: اداره کل بهزیستی استان اصفهان دارای ۳۲۰ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی است که برای تمام مددجویان خدمات رایگان ارائه می‌کند علاوه بر آن ۹ مشاور در سه شیفت در خط ۱۴۸۰ خدمات مشاوره و روانشناسی ارائه می‌دهند.

ارائه خدمت بهزیستی در طرح «محب» و سامانه «تصمیم»

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان افزود: یکی دیگر از خدمات بهزیستی در حوزه روانشناختی طرح «محب» است که به بازماندگان حوادث خدمات روانشناختی و مشاوره ارائه می‌دهد. سامانه «تصمیم» یکی دیگر از فعالیت‌های اداره کل بهزیستی در حوزه پیشگیری از طلاق است.

وی تاکید کرد: از مردم تقاضا داریم چنانچه کودک زیر هفت سال دارند به سامانه جامع مشاوره بهزیستی کشور مراجعه و غربالگری استرس کودکان خود انجام دهند. سال گذشته باید پنج هزار کودک در استان غربالگری استرس می‌شد که تنها سه هزار نفر در این طرح شرکت کردند که این امر به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی بود.

اقدامات پیشگیری از خودکشی در استان اصفهان

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر برنامه‌های این معاونت در حوزه پیشگیری از خودکشی، گفت: یکی از برنامه‌های مهم این معاونت برنامه «همیار مادر و کودک» است که سال گذشته ۲۷۵ مادر تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند، همچنین یکی دیگر از برنامه‌های مهم این معاونت در حوزه پیشگیری از خودکشی رصد آسیب‌های اجتماعی استان تحت عنوان طرح «سراج» است که این طرح در قالب نظرسنجی علمی صورت می‌گیرد در این طرح نتایج ۱۸ هزار و ۷۰۰ پرسشنامه استخراج شده و قرار است برای رفع آسیب‌های اجتماعی استان براساس این نتایج برنامه بومی و محلی صورت گیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایمنا مبنی بر افزایش نیروهای سامانه مشاوره تلفنی ۱۴۸۰، اظهار کرد: بهزیستی استان در حوزه اعتبارهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در فقر به سر می‌برد و در حال حاضر امکان اضافه کردن نیرو به این سامانه وجود ندارد، ضمن اینکه مدت زمان منتظر بودن برای دریافت مشاوره از این سامانه کمتر از برخی استان‌های کشور است.

کد خبر 588087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.