تعیین‌تکلیف ۲ طرح مهم شهر خرم‌آباد

شهربازی کیو و برج‌های دوقلو، دو طرحی که قرار بود رونق را برای شهر خرم‌آباد به ارمغان بیاورد، به دست سرمایه‌گذار سپرده شده و پس از گذشت سال‌ها همچنان بلاتکلیف مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تعیین تکلیف برج‌های دوقلو و فسخ قرارداد شهربازی کیو، این روزها به مهم‌ترین موضوعات مدیریت شهری تبدیل شده، به‌گونه‌ای‌که بیشتر جلسات شورای شهر را به خود اختصاص داده است.

تعیین تکلیف شهربازی و دعوت سرمایه‌گذار آن به صحن شورا برای روشن‌شدن موضوع و توضیحات سرمایه‌گذار نتوانست اعضای شورا را قانع کند و تصمیم به فسخ قرارداد گرفته شد.

تعیین تکلیف پروژه هشت ساله برج‌های دوقلو به موضوع هر روز جلسات شورا تبدیل شده بود تا اینکه تصمیم گرفته شد جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذار در صحن شورا برگزار شود تا این پروژه برای همیشه تعیین تکلیف شود، اما این جلسه نیز نتوانست ابهامات را برطرف کند؛ پاسخ پیمانکار مبنی بر اینکه توان ساخت پروژه را ندارد همه را دلسرد کرد، اما چرا برج‌های دوقلو به این سرنوشت شوم دچار شد؟

این پروژه به نفع مردم شهر نیست!

حسین زاهدی، سرمایه‌گذار پروژه برج‌های دوقلو در این خصوص می‌گوید: ما مجموعه‌های نهادی، انقلابی و بنیاد شهید از هیچ‌کس طلبی نداریم، بلکه به همه مردم خصوصاً مردم خرم‌آباد بدهکار هستیم، اما سیاست بر این است که پروژه ادامه پیدا نکند.

وی می‌افزاید: برای جبران باید سرمایه‌گذاری‌های کوچک در بخش‌های دیگر انجام شود، چراکه این پروژه به نفع مردم خرم‌آباد نیست.

سرمایه‌گذار پروژه برج‌های دوقلو با بیان اینکه مجموعه معین کوثر به دلیل زیان انباشته آن نسبت به سودی که سالیانه می‌دهد ورشکسته اعلام شده است، خاطرنشان کرد: پروژه‌های شهری خرم‌آباد و یاسوج راکد است و به دلیل نیاز ۱۶۰۰ میلیاردی، نداشتن مهر نظام مهندسی، نبود مطالعات امکان‌سنجی، پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی نمی‌توانیم این پروژه را ادامه دهیم.

تورم؛ بهانه‌ای برای عمل نکردن به تعهدات

مصطفی ترابی، سرمایه‌گذار شهربازی کیو نیز درخصوص فسخ قرارداد این پروژه، اظهار می‌کند: اینکه می‌گویند پروژه را به موقع انجام نداده‌ایم کاملاً درست است، اما باید شرایط امروز را نیز مدنظر قرار داد.

وی که قرار بوده طبق تعهد دستگاه‌هایی را در این شهربازی نصب کند تورم را بهانه‌ای برای عمل نکردن به تعهدات خود دانسته و با مقصر جلوه دادن شهرداری می‌گوید: قرار بود ۲۹ میلیارد تومان در شهربازی کیو هزینه کنم، اما تورم و شرایط موجب شده دستگاه‌ها ۱۰ میلیارد تومان گران‌تر شود؛ حاضرم پس از گرفتن وام نسبت به تکمیل طرح شهربازی اقدام کنم.

شهرداری باید ضمانت‌نامه و وثیقه‌هایی دریافت کند

سلیمان میرزاپور، کارشناس برنامه‌ریزی شهری هم در این زمینه می‌گوید: قراردادهایی که در حوزه طرح‌های عمرانی بسته می‌شود، چندان محکم نیست و نمی‌تواند پیمانکار را مجاب کند.

وی تاکید می‌کند: معین‌کوثر به صراحت اعلام می‌کند که پروژه برج‌های دوقلو، آن هم پس از گذشت یک دهه از آغاز طرح، به نفع مردم شهر نیست.

کارشناس برنامه‌ریزی شهری خاطرنشان می‌کند: معین کوثر نمی‌تواند تعیین تکلیف کند که پروژه برج‌ها به نفع مردم شهر است یا نیست، قراردادی بسته شده و پیمانکار موظف است بندهایی را اجرا کند، نه اینکه با این عنوان که برج‌های دو قلو به نفع مردم شهر نیست فرافکنی کند.

میرزاپور ادامه می‌دهد: اگر معین کوثر نمی‌تواند این پروژه را به سرانجام برساند باید خسارت وارد شده را تقبل کند، چه معین کوثر، چه کسانی که قرارداد بسته‌اند و چه آنان که کوتاهی کرده‌اند، همه باید پاسخگو باشند.

وی اضافه می‌کند: شهرداری باید از سرمایه‌گذار شهربازی شکایت و همان موقع خسارت دریافت می‌کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تاکید می‌کند: شورای شهر و شهرداری قطعاً باید از شرکت سرمایه‌گذار ضمانت‌نامه و وثیقه‌هایی دریافت کند. شرکت باید به دلیل دیرکرد و زیانی که به اموال عمومی شهر خرم‌آباد وارد کرده است، خسارت بپردازد.

میرزاپور با تاکید بر اینکه مجاری قانونی باید این شرایط را مهیا کند، می‌گوید: مدیریت شهری خرم‌آباد در طول سال‌های گذشته باید پیمانکاران خاطی را جریمه می‌کرد یا برایشان پرونده تشکیل می‌داد، اما در این زمینه ضعیف عمل کرده است.

وی می‌افزاید: در این شهر پیمانکاران زیادی تخطی کرده‌اند، اما شهرداری موفق نشده که آنان را به چالش بکشد و این یک ضعف برای مدیریت شهری محسوب می‌شود.

گزارش از بتول صادقی‌مهر، خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 588060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.