۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰

رپورتاژ آگهی

آبیاری علوفه هیدروپونیک+ آموزش ۰ تا ۱۰۰ به همراه تصویر

آبیاری علوفه هیدروپونیک؛ با مه پاش درسینی های نشا
آبیاری علوفه هیدروپونیک+ آموزش ۰ تا ۱۰۰ به همراه تصویر

یکی از روش‌های نوین کشاورزی، کشت هیدروپونیک (hydroponic)است که قدمتی چند هزار ساله دارد. این شیوه، چندین سال است که دوباره مورد استقبال تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و علوفه قرار گرفته است.

وقتی صحبت از هیدروپونیک به میان می‌آید، عوامل مهم دیگری به جز خاک، در رشد یک محصول دخیل هستند.

یکی از این موارد که توجه نکردن به آن را می‌توانیم پاشنه آشیل این روش کشت بدانیم، آبیاری است و مخصوصاً این نقطه‌ضعف در کشت علوفه بسیار نمایان می‌شود.

آبیاری علوفه هیدروپونیک روشی دارد که توجه به آن بسیار مهم است. نحوه آبیاری علوفه هیدروپونیک باید بر اساس اصول و لوازم صحیح باشد به همین علت آموزش آبیاری گلخانه علوفه هیدروپونیک موضوعی است که باید آن را قبل از شروع کشت، یاد بگیرید.

برنج مهم‌ترین غلات در سبد غذایی مردم جهان است و روش کشت پر زحمت آن؛ این دانه را به دانه‌های با ارزش تبدیل کرده به نحوی که دور ریختن یک دانه آن در هیچ اقلیمی خوشایند نیست. برنج یا به‌رنج، همانند دانه‌های مرواریدی است که در هر سفره‌ای می‌درخشد. سینی نشا برنج تولید این بذر نفیس را چندین برابر می‌کند.

آبیاری علوفه هیدروپونیک؛ با مه پاش در سینی‌های نشا

علوفه هیدروپونیک؛ علوفه‌ای برای چهارفصل

علوفه هیدروپونیک (hydroponic forage) به محصولی گفته می‌شود که از پرورش بذرهای مختلف مانند گندم، جو، ذرت، یونجه و … در بسترهای مناسب کشت به روش هیدروپونیک تولید می‌شود.

این محصول بدون نیاز به خاک و تنها در سینی کشت علوفه در طی ۸ تا ۱۰ روز تولید می‌شود. رشد سریع آن و عدم نیاز به خاک، علوفه هیدروپونیک را جایگزین علوفه سنتی کرده است.

در روش کشت سنتی میزان مصرف زیاد آب و نیاز به فضای بیشتر و همچنین محدودیت کشت تنها در دو فصل، تولیدکنندگان را با مشکلات جدی روبرو کرده است. درصورتی‌که با کشت علوفه هیدروپونیک؛ علاوه بر تولید محصول باکیفیت‌تر و صرفه‌جویی در مصرف آب و فضا، برای چهارفصل می‌توان علوفه تازه تولید کرد.

۰ تا ۱۰۰ روش آبیاری علوفه هیدروپونیک:

هیچ‌چیز برای یک تولیدکننده علوفه، بهتر از برداشت یک محصول سالم نیست. زیرا به‌راحتی می‌تواند بفهمد که تمام زحماتی که کشیده، بالاخره نتیجه داده است.

اما یک محصول خوب به دانستن مهارت‌هایی بستگی دارد که آبیاری یکی از مهم‌ترین آنها است.

آبیاری علوفه هیدروپونیک، نیازمند دانستن نکاتی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

۱. بذر علوفه را درست اندازه‌گیری کنید.

معمولاً ۱ کیلوگرم بذر جو در یک سینی کشت هیدروپونیک برای تولید ۶ تا ۸ کیلوگرم علوفه استفاده می‌شود.

اگر میزان بذر را اشتباه اندازه‌گیری کنید، ممکن است در آبیاری علوفه هیدروپونیک، زیاد بودن بذر منجر به کپک‌زدگی و کم بودن آن به تنک شدن علوفه منجر شود. پس در ابتدا تجهیزات مناسب مانند خط کش بذر را تهیه کنید تا بتوانید با روش آبیاری صحیح به یک محصول باکیفیت دست‌یابید.

۲. بذرها را در زمان مناسبی در آب، خیس کنید.

مقدار آبی که برای خیس کردن بذر استفاده می‌کنید، مقدار دقیقی نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید که دانه‌ها کاملاً در آب غوطه‌ور هستند. زمان مناسب برای خیساندن در آب معمولاً ۴ ساعت است، پس از این مدت بذرها را به‌اندازه مناسب در سینی پهن کنید.

آبیاری علوفه هیدروپونیک برای بذرهای خیس نخورده، منجر به هدررفت آب و نتیجه‌نگرفتن از این روش کشت می‌شود.

۳. حداقل ۳ بار در روز علوفه را آبیاری کنید.

گیاهان به آب نیاز دارند و به دلیل حذف خاک در روش هیدروپونیک، ذخیره آن تقریباً صفر است؛ بنابراین باید برای آبیاری علوفه حداقل ۳ بار در روز برنامه‌ریزی کنید. صبح، ظهر و عصر. با انجام این کار شما می‌توانید علوفه‌ای سبز و سالم داشته باشید.

۴. آبیاری را با دستگاهی خودکار انجام دهید.

همان‌طور که می‌دانید، بهترین مکان برای رشد علوفه هیدروپونیک، یک گلخانه مجهز شده است. در این بستر کشت، شما به‌راحتی با تنظیم تنها چند دکمه می‌توانید تمامی عوامل سرنوشت‌ساز در کشت علوفه را کنترل کنید.

جعبه فرمان گلخانه علوفه هیدروپونیک، دقیقاً همان چیزی است که همه تولیدکنندگان علوفه به آن نیاز دارند زیرا به‌راحتی می‌توانند کنترل زمان‌بندی برای آبیاری مه پاش‌ها را با فعال‌سازی شیر برقی و پمپ در دست بگیرند.

۵. با مه پاش، راه را برای آبیاری علوفه هیدروپونیک آسان کنید.

وقتی صحبت از آبیاری می‌آید، همه ما به یاد قنات و چاه‌هایی می‌افتیم که زمین‌های کشاورزی را با آن سیرآب می‌کنند. اما هیدروپونیک، کاملاً با این روش متضاد است.

در واقع در این شیوه کشاورزی، سنگ بنا را بر روی صرفه‌جویی و مصرف بهینه از منابع طبیعی مانند خاک و آب قرار داده است و مه پاش، دستگاهی است که به کمک این بهینه‌سازی می‌آید.

آموزش برای کشت علوفه هیدروپونیک یا آموزش کشت علوفه سبز برای چهارفصل را می‌توان راهی برای نجات سیاره زمین دانست. در واقع با کشت علوفه هیدروپونیک پیش به سوی زمینی سبز و عاری ازآلودگی‌های زیست محیطی می‌رویم که سودآوری زیادی برای صنعت دامداری دارد.

آبیاری علوفه هیدروپونیک+ آموزش ۰ تا ۱۰۰ به همراه تصویر

با مه پاش‌های پارس صنعت، با یک تیر چند نشان بزنید.

مه‌پاش‌ها دستگاه‌های هستند که علاوه بر آبیاری علوفه، در کاهش دما و کنترل میزان رطوبت نیز سهیم هستند.

مه‌پاش‌های پارس صنعت گیاهان را با حجم کمتری آبیاری می‌کنند و می‌توانند این کار را با هم با فشار کم و هم با فشار زیاد آب انجام دهند. خروج آب همراه با فشار از نازل‌های مه پاش، یک‌شکل مه مانند ایجاد می‌کند و به مرطوب کردن و خنک‌سازی محیط کشت نیز کمک می‌کند.

سینی کشت پارس صنعت؛ مهر تأییدی برای کیفیت علوفه

سینی‌های کشت پارس صنعت با طراحی مدرن و استاندارد، در آبیاری علوفه هیدروپونیک نقشی مهم اما غیرمستقیم دارد. در واقع استفاده از این وسیله باعث می‌شود تا آب اضافی در علوفه نماند و به‌خوبی تخلیه شود.

خروج آب از سینی کشت از بروز کپک و ایجاد قارچ جلوگیری می‌کند و به‌نوعی سلامت آبیاری علوفه هیدروپونیک را تضمین می‌نماید.

سینی نشا بستری است که در آن بذرها به بلوغ می‌رسند، با کمک این وسیله حفاظت گیاهچه‌ها تا رسیدن به بالاترین میزان رشد مهیا می‌شوند.

نقش سینی نشا را می‌توان مانند زمین دید که وقتی دانه‌ای در آن می‌کاریم به گیاهی سبز مبدل می‌کند اما این بار نه خاکی هست و نه مدت زمان زیادی.

آبیاری علوفه هیدروپونیک+ آموزش ۰ تا ۱۰۰ به همراه تصویر

جمع بندی:

با دانستن نحوه صحیح آبیاری، تولید علوفه را چند برابر کنید؛ زیرا از خشک‌شدن و یا کپک زدن گیاه جلوگیری می‌کنید.

فراموش نکنید برای آبیاری علوفه هیدروپونیک باید حتماً از کارشناسان این کشت نوین مشاوره دریافت کنید تا بتوانید با آموزش آبیاری علوفه هیدروپونیک به‌صورت اصولی، نحوه صحیح آن را بیاموزید.

پارس صنعت مرجع مشاوره، آموزش و فروش تجهیزات کشت علوفه هیدروپونیک در خدمت شماست.

برگرفته از مجله پارس صنعت ( https://parsanat.com)

کد خبر 588053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.