بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضورنیافتن در تیم ملی کرواسی تا هدایت ایران

دراگان اسکوچیچ در پست هافبک بازی می‌کرد و پس از خداحافظی با دوران بازیگری به دنبال مربیگری فوتبال رفت و به سرمربیگری تیم ملی ایران رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «دراگان اسکوچیچ» در سوم سپتامبر ۱۹۶۸ در یوگسلاوی سابق یا کرواسی متولد شد. وی زمانی که در مستطیل سبز بازی می‌کرد، پست هافبک داشت و پس از خداحافظی با دوران بازیگری، به‌دنبال مربیگری فوتبال رفت و در بین تیم‌های ایرانی محبوبیت دارد. همچنین اسکوچیچ از بهمن ماه سال ۱۳۹۸ هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشت.

وی از سال ۲۰۰۴ مربیگری را با باشگاه فوتبال «رییکا» در کرواسی آغاز کرد و در فوتبال باشگاهی ایران نیز هدایت تیم‌های ملوان، فولاد، نفت تهران، خونهبه‌خونه و صنعت نفت را عهده‌دار بوده است.

دوران بازیکنی اسکوچیچ

اسکوچیچ در دوران بازیکنی خود در مستطیل سبز برای باشگاه فوتبال رییکا ، باشگاه‌های فوتبال لاس پالماس و کامپوستلا در اسپانیا و در تیم اتحاد امارات متحده عربی برای بازی کرده است. اسکوچیچ، نخستین بازیکنی است که از لیگ فوتبال کرواسی به لیگ کشورهای دیگر رفت و به بازی حرفه‌ای مشغول شد اما وی تجربه بازی در تیم ملی کشورش را ندارد.

تحصیلات دراگان اسکوچیچ

دراگان اسکوچیچ لیسانس رشته حرکت شناسی از دانشگاه زاگرب و مدرک مربیگری حرفه‌ای یوفا را داد.

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

خداحافظی اسکوچیچ از بازیکنی فوتبال

اسکوچیچ بعد از حضور چهار ساله در تیم رییکا در سال ۱۹۹۱ به تیم لاس پالماس پیوست، مدتی نیز در تیم کامپوستلا بود تا دوباره به رییکا بازگشت. اسکوچیچ زمانی که سال ۲۰۰۱ در تیم تیم الاتحاد امارات بازی می‌کرد در سن ۳۳ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد.

همسر و فرزندان اسکوچیچ

اسکوچیچ دو مرتبه ازدواج کرده و از ازدواج اول خود صاحب یک پسر بنام لوکا ( Luka) است. او در بیست‌وپنجم خرداد ۱۳۹۵ وقتی ۴۸ ساله بود برای بار دوم با Majda ازدواج کرد که ثمره این زندگی یک فرزند دختر به نام آنا است که در خرداد ۱۳۹۷ متولد شد.

دوران مربیگری فوتبال دراگان

اسکوچیچ پس از خداحافظی با مستطیل سبز به عنوان بازیکن، در کلاس‌های مربیگری در آکادمی فوتبال کرواسی، دانشکده حرکت‌شناسی، دانشگاه زاگرب با شرکت کرد و دیپلم مربی‌گری یوفا-پرو و کارشناسی حرفه‌ای را کسب کرد. اسکوچیچ از سال ۲۰۰۵ برای دو فصل پی‌درپی به عنوان سرمربی هدایت تیم رییکا را برعهده داشت. اسکوچیچ از سال ۲۰۰۷ بر روی نیمکت تیم تازه‌تأسیس اینتربلوک لیوبلیانا در لیگ دسته یکی نشست در حالی که این باشگاه در یک وضعیت دشوار در مقیاس لیگ بود و جام اسلوونی و سوپرجام را با این تیم کسب کرد و باعث ماندگاری اینتربلوک لیوبلیانا در لیگ دسته یک شد.

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

مربیگری اسکوچیچ در العربی کویت

دراگان اسکوچیچ از سوی مدیریت باشگاه العربی کویت در فصل ۲۰۰۹–۲۰۱۰ به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد. وی با تیم العربی در جام ولیعهد، حذفی و جام اتحادیه بازی‌های مقبولی به نمایش گذاشت و با کسب سهمیه جام باشگاه‌های آسیا با تیم العربی کویت تا مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها بالا رفت.

مربیگری اسکوچیچ در النصر عربستان

اسکوچیچ با درخشش در تیم العربی کویت، نظر باشگاه النصر عربستان را به خود جلب کرد و باعث شد اسکوچیچ در فصل ۲۰۱۰–۲۰۱۱ روی نیمکت تیم النصر عربستان بنشیند و در یکی از باشگاه‌های فوتبال برجسته در جهان عرب به فعالیت مشغول شود. اسکوچیچ در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۰ پس از شکست ناامیدکننده چهار بر یک مقابل تیم ذوب‌آهن اصفهان، از هدایت النصر کنار گذاشته شد.

بازگشت اسکوچیچ به رییکا کرواسی

اسکوچیچ در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ به کرواسی بازگشت و دوباره بر روی نیمکت باشگاه رییکا نشست.

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

حضور دراگان در ایران

دراگان اسکوچیچ در سال ۲۰۱۳ به ایران آمد و فعالیت خود را در ایران آغاز کرد که سرآغاز حضورش در تیم‌های ایرانی بود سال ۲۰۱۳ هدایت تیم ملوان را برعهده گرفت و تیم ملوان بندر انزلی با او به رتبه هفتم لیگ برتر رضایت داد

مربیگری اسکوچیچ در ملوان بندر انزلی

اسکوچیچ در سال ۲۰۱۳ وارد فوتبال ایران شد و در ۲۶ می ۲۰۱۳ در رسانه‌ها به عنوان سکاندار تیم ملوان بندر انزلی اعلام شد. تیم ملوان با هدایت او در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۴ با عملکردی قابل قبول به عنوان هفتمی رسید.

مربیگری اسکوچیچ در فولاد خوزستان

اسکوچیچ در فصل ۲۰۱۴/۲۰۱۵ و بعد از آن، هدایت باشگاه فولاد خوزستان، را بر عهده‌داشت.

مربیگری دراگان در خونه‌به‌خونه بابل

دراگان اسکوچیچ در نیم‌فصل دوم فصل ۹۷–۹۶ سکان دار تیم خونه‌به‌خونه بابل در لیگ دسته یک و جام حذفی بود و با خونه‌به‌خونه به مقام نایب قهرمانی جام حذفی رسید اما در آخرین لحظات لیگ دسته یک، از صعود به لیگ برتر بازماند.

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

مربیگری اسکوچیچ در صنعت نفت آبادان

اسکوچیچ در خرداد ماه ۹۳ به عنوان سرمربی فولاد خوزستان انتخاب شد، طی ۱۸ ماه حضور در اهواز، در پنج دوره مسابقات رسمی سرمربی فولاد بود. اسکوچیچ در ۵۰ بازی فقط ۶۷ امتیاز کسب کرد و با میانگین ۱.۳ امتیاز در هر مسابقه آماری ضعیف را نسبت به هزینه بالایی که صرف حضورش در اهواز شده بود، داشت. فولاد خوزستان در دوران حضور دراگان، در کنار عدم موفقیت در نتیجه‌گیری، از نظر ارائه فوتبال زیبا و تهاجمی منتسب به فوتبال خوزستان هم ناکام بود تا بدین ترتیب فولاد سال ۹۴ لقب بدترین فولاد تاریخ را بگیرد.

دراگان اسکوچیچ در حالی که سرمربی تیم صنعت نفت آبادان در کشور بود، طی قرارداد دوطرفه از صنعت نفت آبادان جدا شد. اسکوچیچ پس از استعفا از تیم صنعت نفت به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انتخاب شد.

اعلام علاقه‌مندی اسکوچیچ برای هدایت تیم ملی ایران

دراگان اسکوچیچ در سال ۱۳۹۲ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که علاقه‌مند است هدایت تیم ملی ایران را بر عهده بگیرد.

چرا اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد؟

مرتضی محصص، رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال وقت در مصاحبه‌ای درخصوص انتخاب اسکوچیچ برای هدایت تیم ملی ایران، گفت: (ما درباره انتخاب و یا اخراج یک سرمربی نظر فنی‌مان را می‌گوئیم. چند ماه است که بحث انتخاب سرمربی برای تیم ملی فوتبال بزرگسالان را پیش‌رو داشتیم. در بین مربیان داخلی گزینه‌هایی مدنظرمان بودند که به دلایل مختلف این اتفاق رخ نداد. در نهایت به دلیل شناخت اسکوچیچ از فوتبال و نتایج قابل قبول در ایران و خارج از ایران، ایشان به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال بزرگسالان انتخاب شد.)

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

اسکوچیچ و تیم ملی ایران

دراگان اسکوچیچ در ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ پس از کش و قوس‌های فراوان به عنوان مربی تیم ملی ایران انتخاب شد. دراگان در پانزدهم مهر ۱۴۰۰ با برد مقابل تیم امارات در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، توانست به رکورد ۱۰ برد پیاپی با تیم ملی ایران را ثبت کند همچنین با صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ در بهمن ماه ۱۴۰۰ توانست سریع‌ترین صعود تاریخ ایران به رقابت‌های جام جهانی را رقم بزند.

حضور اسکوچیچ در حرم امام رضا

بازیکنان و اعضای تیم ملی فوتبال ایران پس از غلبه بر لبنان و صدرنشینی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی، حرم حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) را زیارت کردند. اعضای تیم ملی پس از پیروزی مقابل لبنان در ورزشگاه امام رضا (ع) با همراهی و هماهنگی خدام آستان قدس رضوی به منظور زیارت مرقد مطهر راهی حرم امام رضا (ع) شدند. همزمان با حضور اعضای تیم ملی در حرم، بازی امارات و کره جنوبی نیز به پایان رسید و خبر صدرنشینی ایران در گروه در این فضای معنوی و روحانی به اعضای تیم ملی اعلام شد.

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

دعوای اسکوچیچ و طارمی

دراگان در مصاحبه‌ای با اشاره به کیفیت بازیکنان ایرانی، گفته بود: «فوتبالیست‌های ایرانی به شکل انفرادی، بازیکنان تکنیکی، جا افتاده و به لحاظ جسمانی مقاوم‌تری هستند و در سطح برجسته و قابل توجهی قرار دارند. آنچه تا حدودی دچار کمبودش هستند و می‌بینم که فضای زیادی برای پیشرفت در آن دارند، در خصوص توانایی تاکتیکی است. در زمینه تاکتیک پذیری هنوز آن قدر خوب نیستند ولی وقتی به یک برنامه درازمدت نگاه می‌کنیم، این را می‌توان به آنها آموزش داد و به این شکل سطح فوتبال ایران هم می‌تواند پیشرفت کند.»

در ادامه مهدی طارمی یا انتشار توییتی نوشت در حساب توئیتر خود نوشت: «باید عرض کنم که بازیکنان ایرانی علاوه بر تکنیک فردی و جنگندگی، از لحاظ دانش فوتبال و تاکتیک خیلی درک بالایی دارند ولی متأسفانه مشکلات جایی دیگر است. زنده باد ایران.» این کشمکش باعث عدم حضور طارمی در لیست تیم ملی شد که حواشی زیادی به دنبال داشت.

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

نظر اسکوچیچ درمورد فوتبال ایران

اسکوچیچ در مصاحبه‌ای با تاکید بر حرفه‌ای نبودن فوتبال ایران گفته بود: (به نظرم فوتبال ایران باید حرفه‌ای‌تر شود و سیستماتیک‌تر پیش برود. یک مشکلی فوتبال ایران دارد که همه به دنبال این هستند که تغییرات در کوتاه‌مدت رخ بدهد و صبور نیستند، خیلی چیزها در ایران سال‌ها ممکن است طول بکشد.)

برکناری اسکوچیچ از هدایت تیم ملی ایران

در بیستم تیر ۱۴۰۱ خبری با مضمون برکناری اسکوچیچ با رأی کمیته فنی فدراسیون فوتبال از هدایت تیم ملی منتشر شد. فدراسیون فوتبال برای فسخ قرارداد اسکوچیچ باید به این مربی غرامت بدهد. این اتفاق در حالی رخ داد که پیش تر اعضای هیئت رئیسه می‌گفتند به نظر مشترک در خصوص برکناری اسکوچیچ نرسیده‌اند.

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

بیانیه فدراسیون پس از پایان جلسه با اسکوچیچ / ‏‬ اسکوچیچ ماندنی است

نشست اسکوچیچ و اعضای هیئت رئیسه در شرایطی که از اعضای هفت نفره این کمیته پرویز مظلومی، نادر عزت اللهی، علی اصغر مدیرروستا و ابراهیم قاسم‌پور حضور فیزیکی داشتند و حمید استیلی، مرتضی محصص و میرشاد ماجدی نیز به عنوان سه عضو دیگر به صورت آنلاین در جلسه شرکت داشتند برگذار شد و در پایان این جلسه ابراهیم قاسم‌پور مقابل خبرنگاران ایستاد و با قاطعیت اعلام کرد که کمیته فنی فدراسیون فوتبال صلاحیت دراگان اسکوچیچ برای ادامه حضور روی نیمکت تیم ملی را تأیید نکرده است. در پایان این جلسه خبری از برکناری اسکوچیچ منتشر نشد و سایت رسمی فدراسیون فوتبال با انتشار خبری به شرح زیر درباره محتوای جلسه اطلاع رسانی کرد:
«اعضای هیئت رئیسه به همراه دبیرکل فدراسیون در این دیدار نقطه نظرات و نگرانی‌های موجود درخصوص شرایط تیم ملی را در گفت‌وگو با اسکوچیچ مطرح کردن. د؛ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نیز در این جلسه توضیحاتی پیرامون اتفاقات و موضوعات مطرح شده و سوالات اعضای هیئت رئیسه ارائه داد؛ پس از توضیحات اسکوچیچ مقرر شد اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در نشست دیگری پیرامون شرایط و برنامه‌های تیم ملی تصمیم‌گیری کنند.» این جلسه البته در شرایطی برگزار شد که به دلیل عزل برخی از اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال طی ماه‌های اخیر تعداد آن‌ها به هشت نفر نرسید و طبق اساسنامه اگر تعداد اعضای هیئت رئیسه به هشت نفر نرسد جلسات آنها شکل قانونی و رسمی به خود نمی‌گیرد.

بیوگرافی دراگان اسکوچیچ؛ از حضور نیافتن در تیم ملی کراواسی تا هدایت ایران

کارنامه و افتخارات دراگان اسکوچیچ

  • به عنوان بازیکن
    • باشگاه فوتبال لاس پالماس
    • سگوندا دیویسیون بی: ۱۹۹۲-۹۳
    • باشگاه فوتبال کامپوستلا
    • سگوندا دیویسیون Promotion: 1993-94
  • به عنوان سرمربی
    • رییکا کرواسی
    • جام کرواسی: ۲۰۰۵–۰۶
    • اینتربلوک لیوبلیانا اسلوونی
    • جام حذفی فوتبال اسلوونی: ۲۰۰۷–۰۸
    • سوپر جام فوتبال اسلوونی: ۲۰۰۸
کد خبر 588049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.