پرداخت مستمری دختران بازمانده از مستمری‌بگیران/صدور مجوز کسب‌وکارهای خانگی در کمترین زمان

پرداخت کامل مستمری دختران بازمانده از مستمری‌بگیران صندوق لشگری،اختصاص اعتبارات ویژه به حوزه بانوان در سفرهای استانی،مهارت‌آموزی برای بانوان دردستور کار است،صدور مجوز کسب‌وکارهای خانگی درکمترین زمان ممکن،اختصاص۲۰میلیاردتومان تسهیلات تکمیل بازارچه صنایع‌دستی زنان را دربسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه قاسم‌پور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره کاهش سقف دریافتی دختران بازمانده از مستمری‌بگیران صندوق لشگری، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که سال گذشته از طریق رسانه‌ها به مجلس منتقل شد، کاهش سقف دریافتی دختران بازمانده از مستمری‌بگیران صندوق لشگری بود که موجب اعتراض و مطالبه به‌حق توسط این افراد شد.

وی افزود: اولین نکته اینکه علی‌رغم آنچه در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده است، این کاهش مستمری تنها مربوط به صندوق لشگری بود و مستمری‌بگیران صندوق‌های دیگر مشمول این وضعیت نشده بودند. ضمن آنکه این کاهش، ارتباطی با مجلس نداشت و از مصوبات مجلس نبود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئله دیگر این است که اغلب مشمولین این مستمری، افرادی هستند که زندگی خود را از طریق این درآمد تأمین می‌کنند و کاهش آن می‌تواند آسیب‌های فردی و اجتماعی ایجاد کند.

وی تصریح کرد: با توجه به این موارد، این موضوع را در دستور کار کمیسیون اجتماعی قراردادیم و با پیگیری‌های متعدد توانستیم این وضعیت را به حالت سابق بازگردانیم و در حال حاضر، از خردادماه سال جاری این مستمری به‌صورت کامل پرداخت می‌شود؛ که لازم است در این زمینه از همکاری ستاد کل نیروهای مسلح قدردانی کنیم.

اعتبارات ویژه به حوزه بانوان در سفرهای استانی اختصاص می‌یابد

انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: موضوعاتی مانند سلامت بانوان، ورزشگاه‌ها، پارک‌های بانوان، ورزش همگانی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی، رشد بانوان، سبک زندگی و مسائل تربیتی از موارد مهمی است که موردتوجه دولت و در حوزه تخصیص اعتبارات قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش پیش و حین ازدواج زوجین به‌ویژه در مناطقی که سن ازدواج خیلی پایین است، افزود: آموزش قبل و حین ازدواج یکی از برنامه‌های جدی معاونت زنان و خانواده است که برای چهار سال اول ازدواج دیده‌شده است.

سنت‌های غلط ازدواج تبدیل به ارزش شده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی متقی‌فر، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درباره برنامه‌های برگزار شده در هفته ازدواج امسال و تأثیر برنامه‌های هفته ازدواج بر افزایش نرخ ازدواج جوانان اظهار کرد: به طور قطع کار ترویجی و تبلیغی در نهادینه شدن یک فرهنگ و شکستن سنت‌های غلط تأثیر بسزایی دارد اما این گام اول است و باید در این حوزه پیگیر باشیم و کارهای متعددی را از طریق کارگاه‌های آموزشی که سالیانه برای زوجین برگزار می‌شود انجام داد و بر محور ازدواج آسان تمرکز کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از موانع و ترس‌هایی که برای جوانان در مسیر ازدواج ایجاد می‌شود همین هزینه‌های گزاف، تشریفات و یک سری بدعت‌های غلط هستند. امروزه جوانان به خاطر اینکه دیگران راضی باشند زیر بار بدهی‌های سنگینی می‌روند که یک جشن باشکوه برگزار کنند در صورتی که هزینه این جشن می‌تواند صرف زندگی زوجین شود و به طور قطع در خوشبختی آنها تأثیر بسیار بالایی خواهد داشت.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان ادامه داد: باید در این حوزه تمرکز و فرهنگ‌سازی کنیم که اکنون این فعالیت شروع شده و به طور قطع باید این راه را ادامه دهیم.

متقی‌فر با تاکید بر تداوم کارهای فرهنگی در طول سال برای مثمرثمر بودن اظهار کرد: در مسیر فرهنگ سازی ازدواج آسان، از طریق کارگاه‌های آموزشی، مراکز مشاوره، تبلیغات و ساخت برنامه‌های رسانه‌ای فعالیت‌های خود را در طول سال ادامه خواهیم داد، البته هر فرهنگی برای نهادینه شدن نیاز به زمان دارد.

مهارت‌آموزی برای بانوان در دستور کار است

انسیه خزعلی عصر، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نشست بانوان نخبه و کارآفرین خراسان جنوبی اظهار کرد: طرح مهارت‌آموزی و مهارت‌یابی در راستای هویت‌یابی دختران یکی از این طرح‌هاست که به‌زودی به استان‌ها ابلاغ و در کشور اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فراخوانی برای ایده دختران ۱۲ تا ۱۸ سال اعلام شده است، افزود: طرح‌های کسب‌وکار در حوزه بانوان نیازمند توجه است لذا باید موانع رفع و صدور مجوزها تسهیل شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه طرح‌های حوزه بانوان در تخصیص اعتبار به‌طورمعمول با نگاه ویژه دیده می‌شود، اظهار کرد: توجه به مشاوره‌های پیش از طلاق نیز ضروری است و باید سبک زندگی و نوع ارتباط با خانواده‌ها در این مشاوره‌ها موردتوجه باشد.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست دولت در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هر طرحی در این حوزه ارائه شود، موردحمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرد.

خزعلی با بیان اینکه رئیس‌جمهور تاکید زیادی بر استفاده از توانمندی بانوان در حوزه‌های مدیریتی دارد یادآور شد: استفاده از بانوان در بخش‌های مدیریتی با توجه به تخصص‌هایی که وجود دارد ضروری است لذا باید ظرفیت‌ها شناسایی و معرفی شود تا بتوان از آنها استفاده کرد. البته توانمندی در راستای اجرای عدالت موردتوجه است تا کارها به افراد توانمندتر سپرده شود.

اصلاح قانون «سقط‌جنین» در دستور کار

صالح قاسمی، دبیر مرکز ملی مطالعات جمعیت با بیان اینکه بر اساس آخرین داده‌های موجود از وضعیت جمعیتی ایران، جمعیت ایران برابر با ۸۵ میلیون نفر است، اظهار کرد: بر اساس آمارهای سال ۱۴۰۰، نرخ رشد جمعیت به حدود ۰.۷ درصد رسیده است که این رقم یک رکورد حداقلی است که در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: نرخ باروری به حدود ۱.۵ فرزند به ازای هر زن رسیده است که این رقم در کلان‌شهرها حدود ۱.۳ به ازای هر زن و در استان‌های گیلان، مازندران، البرز، مرکزی و تهران حدود ۱.۱ فرزند به ازای هر زن است.

دبیر مرکز مطالعات جمعیت با اشاره به اینکه نرخ سالمندی در کشور به ۱۱ درصد رسیده است، تصریح کرد: به‌زودی با سرعت زیادی کشور به‌سوی سالخوردگی جمعیت حرکت می‌کند. در حال حاضر با میانگین سنی بالای ۳۵ سال، ایران دیگر یک کشور جوان نیست، بلکه یک کشور میان‌سال است.

وی تاکید کرد: آنچه شاخص‌های جمعیت‌شناسی نشان می‌دهند این است که حداکثر عدد جمعیت کلی را که در ایران تجربه خواهیم کرد حدود ۹۴ میلیون نفر است؛ یعنی ایران ۱۰۰ میلیونی نخواهد شد و پیک جمعیت ایران در عدد ۹۴ تا ۹۵ میلیون نفر اتفاق خواهد افتاد.

قاسمی در ادامه با بیان اینکه بر اساس داده‌های موجود، آینده تحولات جمعیتی ایران نگران‌کننده به نظر می‌رسد، به ارائه آمارهایی از تعداد سقط‌جنین در کشور پرداخت و افزود: آمار سقط‌جنین از حداقل حدود ۳۵۰ هزار مورد در سال تا حدود ۶۰۰ هزار مورد برآورد می‌شود اما به‌صورت کلی در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار سقط‌جنین در ایران اتفاق می‌افتد که حدود دو درصد آن‌ها برآمده از سقط‌های خود به خودی، سه درصد سقط‌های قانونی و پزشکی (که به جهت مشکلات پزشکی مجوز سقط صادر و پزشکی قانونی آن را انجام می‌دهد) هستند. همچنین ۹۵ درصد نیز سقط‌های غیرقانونی هستند که بیش از ۳۷۰ هزار مورد را شامل می‌شوند. بالاترین آمار سقط در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها مثل تهران، اصفهان، شیراز، البرز و… واقع می‌شود.

به گفته وی در نسبت سقط به جمعیت کل و تعداد موالید، ایران جزو کشورهای بالای رنکینگ جهانی است. برای کشور اسلامی قتل حداقل ۴۰۰ هزار مورد سقط‌جنین در کشور آمار نگران‌کننده‌ای است و این آمار شایسته ایران اصیل، متمدن و اسلامی نیست. در حال حاضر سالانه معادل یک‌سوم تعداد تولدهای کل کشور را در پدیده سقط از دست می‌دهیم. به‌عبارت‌دیگر سالانه بیش از یک‌میلیون و یک‌صد هزار تولد رخ می‌دهد و در کنار آن حدود ۴۰۰ هزار مورد نیز سقط‌جنین داریم.

دبیر مرکز ملی مطالعات جمعیت در ادامه در خصوص سقط‌های ناشی از روابط خارج از عرف اظهار کرد: از کل سقط‌های انجام‌شده حداکثر ۳ تا ۴ درصد از آنها به دلیل روابط خارج از عرف اتفاق می‌افتد و اکثریت مطلق این جنین‌ها محصول روابط شرعی و قانونی در نهاد خانواده است.

وی یکی دیگر از دلایل آمار نگران‌کننده سقط‌جنین را نیز فرآیند معیوب غربالگری عنوان کرد و گفت: غربالگری دو هزینه جدی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند. یکی از آنها هزینه‌های مالی و اقتصادی بسیار سنگین است که بسیاری از افراد با سختی باید آن را تأمین کنند، لذا عده‌ای از این مادران به‌واسطه تحمیل هزینه‌ها و با توجه به انگاره‌های فکری به این جمع‌بندی می‌رسند که به بارداری‌شان خاتمه دهند و جنین را از بین ببرند. هزینه دوم فشارهای روحی و روانی و استرس شدیدی است که فرآیند معیوب غربالگری با نگرانی سازی مفرط و تشخیص‌های غلط به مادران و خانواده‌ها تحمیل می‌کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه برای مدیریت پدیده سقط‌جنین باید چند اتفاق رخ دهد، افزود: باید ابعاد و پیامدهای سقط‌جنین ازجمله پیامدهای پزشکی، روان‌شناختی، فردی و خانوادگی و پیامدهای معرفتی به‌درستی برای خانواده‌ها تبیین شود، اما متأسفانه این کار اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر نیز باید پدیده‌هایی مثل در دسترس بودن داروهای سقط و همین‌طور آزادی عمل کسانی که در مراکز غیرقانونی به‌صورت کاملاً علنی سقط انجام می‌دهند، کنترل شود. به‌این‌ترتیب باید قانون مدیریت سقط اصلاح شود و قانون اصلاح‌شده با دقت کامل به اجرا درآید تا از این طریق پدیده سقط کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه در موادی از قانون جوانی جمعیت نیز فرآیند غربالگری و سقط‌جنین موردتوجه جدی قرارگرفته و اصلاح قانون مدیریت سقط نیز در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت، شاهد کاهش آمار سقط‌جنین در کشور به طور محسوس خواهیم بود.

صدور مجوز کسب‌وکارهای خانگی در کمترین زمان ممکن

نرجس بختیار خلج، مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در نشست معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اقشار مختلف بانوان خراسان جنوبی با بیان اینکه تلاش داریم تا صدور مجوز کسب‌وکار تسهیل شود، اظهار کرد: مشکلات زنان معلول و مادران دارای فرزند معلول در کمیته‌ای که تشکیل دادیم بررسی می‌شود.

وی افزود: به‌منظور رسیدگی بهتر به مطالبات زنان کارگر کارگروه رفاه و امنیت در وزارتخانه تشکیل‌شده تا به شکل تخصصی به این مطالبات پرداخته شود و تلاش داریم تا صدور مجوز کسب‌وکار تسهیل شود.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه مجوز برخی مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی آنی و برخی حداکثر تا سه روز صادر می‌شود، افزود: مشکلات زنان معلول و مادران دارای فرزند معلول هم دغدغه دیگری در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که کمیته‌ای را با حضور مادران دارای یک یا چند معلول و یا زنان معلول تشکیل دادیم و مشکلات آنها در دست پیگیری است.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات تکمیل بازارچه صنایع‌دستی زنان

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در جریان سفر به کردستان اظهار کرد: آسیب‌شناسی گسترده‌ای در دولت سیزدهم در مورد زنان سرپرست خانوار صورت گرفته و موانع جذب اعتبار برای اشتغال این قشر در حال برطرف شدن است.

وی ادامه داد: شعار دولت سیزدهم کمک از اعتبار و توان مردم برای خودشان است و در اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار هم باید از نیروهای جهادی و مردمی بهره گرفته شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: یکی از مواردی که در ستاد ملی زنان و خانواده تصویب‌شده است صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار بود که این قشر بدون ضامن می‌توانند وام دریافت کنند.

وی در پاسخ به مطالبه بانوان سرپرست خانوار برای پوشش بیمه‌ای گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های ما است لذا به دنبال پیدا کردن راهکار برای این مسئله هستیم اما شرایط اقتصادی و بودجه دولت فعلاً این اجازه را به ما نداده است.

وی ضمن اشاره به مزایای راه‌اندازی کسب‌وکارهای پایدار خانواده محور، افزود: مبلغ ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی به زنان کردستانی در بخش کشاورزی اختصاص‌یافته است.

کد خبر 587993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.