از نخستین نشان تضمین کیفیت محلی رونمایی شد

ظهر روز _چهارشنبه بیست‌ودوم تیرماه_ در نشست فعالان صنعت مد و پوشاک استان اصفهان از نخستین نشان تضمین کیفیت محلی که متعلق به اتحادیه پوشاک شهرستان اصفهان است، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا پاکروان امروز _چهارشنبه بیست‌ودوم تیرماه ۱۴۰۱_ در نشست هم‌اندیشی با حضور فعالان صنعت مد و پوشاک، اظهار کرد: در حوزه مد، لباس و پوشش، ایران سابقه طولانی داشته اما سال‌هاست هزینه‌های بسیاری توسط دشمنان ما انجام شده تا در این حوزه فرهنگ پوشش ایران را تغییر دهند. پوشاک و لباس یک قدرت نرم است که دشمنان آن را نشانه گرفتند.

وی افزود: در تاریخ بیست‌وهفتم تا سی‌ام مهرماه، نخستین نمایشگاه بین‌المللی ایران برگزار می‌شود که بخشی از آن به مد و لباس اختصاص دارد؛ این نمایشگاه تراز جهانی داشته و اتاق بازرگانی اصفهان می‌تواند غرفه رایگانی در آن داشته باشد.

مشاور امور فرهنگی دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام تصریح کرد: پوشاک ایرانی باید از عرصه ملی فراتر برود و به عرصه بین‌المللی بپیوندد؛ همچنین صنعت و علم باید به یکدیگر پیوند بخورد تا بتواند کاستی‌های حوزه صنعت را به خوبی رفع کرد.

در ادامه این نشست، جمشید پرویزیان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سهم ایران از بازارها و صنعت دنیا حدود یک درصد است. این درحالی است که صادرات نساجی ترکیه ۵۶ برابر ایران است. اقتصاد ایران درون‌زا است و نمی‌تواند به اقتصاد دنیا ورود کند زیرا توان تولید چندانی ندارد.

وی افزود: در دهه ۷۰ صنعت پوشاک ایران از روند توسعه جهانی فاصله گرفته است. زمانی که با بازارهای بزرگ با تعداد مشتری‌های میلیونی مواجه باشیم نیازمند برندسازی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: بازار نساجی در دنیا اکنون هوشمند شده و هزینه‌های تولید را به نحو قابل توجهی کاهش داده است، بنابراین برای ورود به بازارهای جهانی نمی‌توان همچنان از روش‌های سنتی استفاده کرد.

پرویزیان اضافه کرد: مهم است که در کدام بازار هدف حرکت می‌کنیم. اهمیت طراحان در شناخت ذائقه بازار و تصاحب آن نقش بسیار ویژه‌ای دارد. شناخت بازار هدف، ایجاد راه‌های دسترسی و توجه به طراحی مهم‌ترین فاکتورهای ایجاد برند است.

در ادامه نفیسه عروجی دبیر کارگروه مد و پوشاک اتاق بازرگانی اصفهان گفت: جامعه سنتی در دنیای امروز جایی ندارد. سنت بخشی از هویت است و نمی‌توان آن را مدرن کرد. فاصله بین سنت و دنیای مدرن امروز فقط با هویت پر می‌شود. هویت ایرانی ابعاد مختلف اجتماعی، محیطی و صنعتی دارد.

وی افزود: صنایع و اقوام مختلف توانسته‌اند هویت پوششی خود را حفظ کنند اما نمی‌توان با پوشش‌های محلی در مکان‌های اداری و جوامع صنعتی و بین‌المللی حضور یافت‌.

دبیر کارگروه مد و پوشاک اتاق بازرگانی اصفهان گفت: شکاف هویتی جوانان را با دست‌اندازهایی مواجه کرده که فقر اشتغال را به دنبال داشته است.

عروجی تصریح کرد: ایجاد بستر هویتی، حمایت و معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان پوشش هویتی مهم‌ترین خواسته فعالان بخش خصوصی از دولت است.

به گزارش ایمنا، در پایان این نشست، از نخستین نشان تضمین کیفیت محلی کشور که توسط اتحادیه پوشاک شهرستان اصفهان طراحی شده است، رونمایی شد.

کد خبر 587952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.