پروانه ساختمانی در کم‌ترین زمان ممکن صادر می‌شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۶۰ خدمت به صورت غیرحضوری در شهرداری ارائه می‌شود، گفت: نمونه شاخص خدمات غیرحضوری در شهرداری اصفهان، صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی است که در این رابطه به شهروندان قول می‌دهیم پروانه ساخت را در کم‌ترین زمان ممکن صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل قربانی در یک برنامه برخط رادیویی با بیان اینکه فناوری اطلاعات یکی از موضوعات مهم در اداره شهرها به ویژه شهرهای بزرگ محسوب می‌شود، اظهار کرد: برای ارائه خدمات با کیفیت و با سرعت بیشتر در شهری مانند اصفهان که بالغ بر دو میلیون نفر جمعیت در آن زندگی می‌کنند و به لحاظ طول و عرض جغرافیایی دارای وسعت بسیار زیادی است، باید از ابزار روز استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه از دیرباز استفاده از فناوری اطلاعات در مدیریت شهری اصفهان مورد توجه بوده و عمر ۳۰ ساله دارد، گفت: از لحاظ ارائه مباحث نرم‌افزاری مختلف و توسعه سخت‌افزاری در مجموعه مدیریت شهر و شهرداری جز شهرهای پیشرفته در سطح کشور هستیم و از این جهت وضعیت شهر اصفهان مطلوب است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فراهم کردن بستر فیبر نوری در مجموعه شهرداری، تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور، شهرداری اصفهان توانست از بستر فیبر نوری استفاده کند؛ با این اقدام امکان بسیار خوبی در اختیار مجموعه مدیریت شهر و شهروندان قرار داده شد تا بتوانند اقدامات لازم راحت‌تر انجام دهند، در واقع بیشترین بروز و ظهور این موضوع را در ارائه خدمات به مردم در قالب خدمات غیرحضوری مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات غیرحضوری در شهرداری اصفهان قابل توجه است و مردم می‌توانند با استفاده از آن راحت‌تر و سریع‌تر کارهای خود را انجام دهند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میزان جابه‌جایی شهروندان در شهر برای انجام کار روزانه و ارتباط با ادارات مختلف بسیار زیاد است، می‌توان با ارائه خدمات غیرحضوری حجم تردد در شهر را به کمتر از ۵۰ درصد میزان فعلی رساند، زیرا جابه‌جایی در شهر هزینه و عارضه‌های متعدد زیست‌محیطی، اجتماعی و روانی به دنبال دارد که کمتر به این موضوع توجه شده است.

کاهش هزینه‌های غیرمستقیم با ارائه خدمات غیرحضوری

قربانی با تاکید بر اینکه به هزینه‌های غیرمستقیم کمتر توجه شده در حالی که گاهی بیشتر از هزینه‌های مستقیم است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های خدمات غیرحضوری کاهش هزینه‌های غیرمستقیم است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون بیش از ۱۶۰ خدمت به صورت غیرحضوری در شهرداری اصفهان ارائه می‌شود، گفت: شهروندان تنها با چند اقدام آشنایی دارند که باید در این زمینه اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود، می‌توان گفت دلیلی وجود ندارد که شهروندان برای ۸۰ درصد کارهای خود به شهرداری مراجعه کنند. آن‌ها می‌توانند در منزل با دانستن آدرس دقیق از آن خدمت کارهای خود را به راحتی انجام دهند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نمونه شاخص خدمات غیرحضوری در شهرداری اصفهان، صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی است، افزود: پروانه ساختمان در گذشته به صورت الکترونیکی صادر می‌شد، اما اشکالاتی داشت و شهروند و مالک باید به شهرداری مراجعه می‌کردند، اما اکنون شهروندان می‌توانند به راحتی در منزل مراحل صدور پروانه ساختمانی را انجام دهند بدون اینکه به شهرداری مراجعه کنند و تنها برای بازدید حضوری نیاز به مراجعه دارند، تاکنون استقبال خوبی از این مهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه عوامل بخش ساخت‌وساز از این اقدام استقبال خوبی کرده‌اند، تصریح کرد: با توجه به تخفیف ارائه شده و سهولت در روند دریافت پروانه ساخت استقبال خوبی از این اقدام شده، البته وجود اشکالاتی در روزهای ابتدایی اجرای این طرح طبیعی است که به مرور رفع می‌شود.

لزوم مدیریت هوشمند ترافیک شهر

قربانی با بیان اینکه به مردم قول می‌دهیم که پروانه ساختمان را در حداقل زمان ممکن صادر کنیم، خاطرنشان کرد: ثبت شکایت ساختمانی، دریافت نقشه هوایی ملک، ثبت‌نام در محدوده ترافیکی، پرداخت هزینه برای پارک حاشیه‌ای خیابان‌ها، فروش اینترنتی فروشگاه‌های مؤثر، استعلام دفترخانه‌ها، وضعیت ترافیکی شهر از دیگر خدماتی است که مردم می‌توانند به صورت غیرحضوری دریافت کنند؛ همچنین در سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری خدماتی همچون آمارنامه شهر اصفهان و جست‌وجوی افراد متوفی در آرامستان باغ رضوان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و شهروندان با استفاده از آدرس الکترونیکی که در اختیار دارند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از نمونه‌های بارز استفاده از فناوری اطلاعات در اداره بهتر شهرها، ترافیک هوشمند یا هوشمندسازی ترافیک است، گفت: اکنون به راحتی می‌توانیم ادعا کنیم در ارتباط با مباحث هوشمندسازی، اصفهان در وضعیت خوبی قرار دارد، هر چند با وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما وضع موجود قابل قبول است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه باید اقدامات بیشتری در حوزه هوشمندسازی انجام شود، افزود: تمام چراغ‌ها در سطح چهارراه‌ها به مرکز کنترل ترافیک متصل است، بنابراین با استفاده از دوربین‌ها تمام رفتارها و مشکلات ترافیکی به صورت هوشمند هدایت و راهبری می‌شود و امکانات بسیار خوبی در این حوزه در سطح شهر وجود دارد.

وی با اشاره به یکسان بودن زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در روز و شب در بعضی از نقاط شهر، تصریح کرد: شب‌ها سطح ایمنی به دلایل مختلف از جمله یکسان نبودن میزان نور به اندازه روز کاهش می‌یابد و ممکن است عبور و مرور در نقاط کور از چشم‌ها پنهان بماند و از سوی دیگر سرعت خودروها در شب نسبت به روز افزایش می‌یابد که موجب کاهش سطح ایمنی می‌شود و لازم است در چهارراه‌ها به این موضوعات از جمله ایمنی توجه شود تا برای سایر شهروندان مشکلی ایجاد نشود.

قربانی با تاکید بر اینکه زمانی که چراغ قرمز در نظر گرفته می‌شود، ممکن است هیچ خودرویی در آن تردد نکند، اما به واسطه سرعت بالای خودروها در شب و برای جلوگیری از حوادث منجر به فوت که بیشتر شب‌ها شاهد آن هستیم، باید به سطح ایمنی توجه شود، ادامه داد: همین حوادث به دلیل تغییر شرایط در روز ممکن است تنها با خسارت مالی یا جراحات سطحی همراه باشد.

اهمیت فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری زباله با مسائل مختلفی گره خورده است که اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم، مشکل‌ساز می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان تولید پسماند در شهر از استاندارد جهانی بالاتر است در حالی که بر اساس استاندارد جهانی سرانه هر فرد در تولید پسماند نیم کیلو است، اما این عدد در اصفهان از ۵۰۰ گرم بالاتر است، بنابراین اگر ۱۰۰ گرم پسماند بیشتر تولید شده را در دو میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت اصفهان ضرب کنید، می‌بینید چه عدد سنگینی می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: جمع‌آوری، بازیافت و دفن پسماند آن هم به صورت سالم و ایمن که مشکل زیست محیطی ایجاد نکند، هزینه‌های مختلفی دارد، از این رو نباید فکر کنیم این هزینه تنها برای شهرداری است، بلکه هر فردی که بیشتر از استاندارد تعریف شده پسماند تولید کند برای وی هم این هزینه وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه از دیرباز در شهر اصفهان برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بوده است که جمع‌آوری زباله نظم و انضباط بهتری داشته باشد، ادامه داد: امروز می‌توانیم ادعا کنیم در اصفهان یکی از روش‌های بسیار خوب جمع‌آوری زباله انجام می‌شود، در شهرهای دیگر شاهد هستیم زباله‌ها در محلی گذاشته می‌شود تا شب جمع‌آوری شود، اما در اصفهان از دیرباز ساعت و روز مشخصی برای جمع‌آوری زباله تعیین شده است و مردم نیز به خوبی این زمان‌ها را رعایت می‌کنند.

قربانی با بیان اینکه اکنون جمع‌آوری زباله از روزهای زوج و فرد ماه به روزهای زوج و فرد هفته تغییر یافته است، گفت: برنامه‌ریزی برای انجام این طرح مربوط به اکنون نیست و از شورای سوم این موضوع مطرح و برنامه‌ریزی شده بود تا این کار انجام شود، این تغییر نظم بهتری را نسبت به روزهای زوج و فرد ماه ایجاد می‌کند و در ذهن شهروندان بیشتر باقی می‌ماند.

رفع مشکلات شهروندان دغدغه شورای ششم

وی افزود: کارگران خدمات شهری هر شب تا صبح در شهر مشغول خدمات‌رسانی به شهروندان هستند، از این‌رو یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح ارتقای رفاه کارگران است تا آنها بتوانند حداقل یک شب در هفته را در جمع خانواده خود باشند، زیرا موظف هستیم که حقوق شهروندان را در تمام جهات رعایت کنیم و اکنون میزان رضایتمندی آنها نیز بالاتر رفته است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه وقتی دور روز در هفته به اجبار زباله را باید بیشتر نگه داریم، این آموزش و فرهنگ را ایجاد می‌کند که میزان تولید زباله را تا حدی که قابل قبول باشد، کنترل کنیم، تصریح کرد: در نظر داشتیم این طرح در زمستان اجرایی شود، زیرا تولید زباله در تابستان بیشتر است و اگر در زمستان طرح اجرا می‌شد مردم به این موضوع و تغییر عادت می‌کردند و راحت‌تر آن را در تابستان انجام می‌دادند، اما به واسطه درخواست کارگران که در این حوزه فعال هستند، مدیریت شهر تصمیم گرفت از چهارم تیرماه این تغییر را انجام دهد، در این رابطه نیز اطلاع‌رسانی در شهر و از طریق رسانه‌ها انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند از طریق دو آدرس shora.isfahan.ir سایت شورای اسلامی شهر اصفهان و isfahan.ir سایت شهرداری اصفهان به تمام خدمات دسترسی داشته باشند و اگر نیازمند راهنمایی بیشتر هستند، می‌توانند از طریق شماره تلفن ۲-۳۲۶۴۹۰۰۱ شورای اسلامی شهر اصفهان راهنمایی بیشتری دریافت کنند.

قربانی با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند برای بیان انتقادات، ایرادات و نقطه نظرات خود به شورای اسلامی شهر مراجعه کنند و از این جهت در اتاق اعضای شورای اسلامی شهر به روی تمام شهروندان باز است، افزود: روزهای یکشنبه نیز اعضای شورای اسلامی شهر با حضور در شهرداری‌های مناطق از نزدیک پاسخگوی مشکلات مردم هستند، همچنین شهروندان می‌توانند از طریق سایت شورای اسلامی شهر نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را ثبت کنند که در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد.

کد خبر 587813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.