قرص متفورمین چیست؟ + موارد مصرف، عوارض شایع و خطرناک و تاثیر در لاغری

متفورمین در درمان دیابت غیروابسته به انسولین و برای درمان بیماران دیابتی که رژیم غذایی در آن‌ها تأثیر ندارد استفاده می‌شود؛ این دارو برای بیمارانی که اضافه وزن دارند نیز تجویز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرص «متفورمین» برای درمان برخی از بیماری‌ها و ناراحتی‌های بدن استفاده می‌شود و بهتر است حتماً طبق تجویز پزشک از این دارو استفاده کرد. این دارو سالیان بسیاری است که برای جنبه‌های درمانی مهم و مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت شربت و قرص در بازار موجود است. پزشکان از این دارو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند، اما گاهی مردم بدون تجویز پزشک از این دارو برای مسائل مختلفی ازجمله لاغری استفاده می‌کنند؛ این دارو عوارض مختلفی نیز دارد و به همین دلیل مصرف خودسرانه آن توصیه نمی‌شود. در ادامه به بررسی بیشتر قرص متفورمین می‌پردازیم:

ارتباط متفورمین با انسولین

انسولین هورمونی است که به صورت طبیعی در بدن وجود دارد و به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند؛ هنگامی که بدن انسان به قدر کافی انسولین تولید نکند یا در صورتی که انسولین ساخته شده در بدن تأثیر مناسبی نداشته‌باشد، دیابت شیرین یا ملیتوس ایجاد می‌شود. کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، برای کنترل قند خون به درمان نیاز دارند؛ البته در موارد خفیف با رعایت رژیم غذایی مناسب، می‌توان میزان قند خون را کنترل کرد، اما افراد مبتلا به دیابت باید از داروهایی نظیر متفورمین در کنار رژیم غذایی استفاده کنند.

متفورمین به بدن اجازه می‌دهد تا در کمبود تولید انسولین از مقدار موجود بیشترین بهره را ببرد؛ این دارو می‌تواند به تنهایی یا به همراه داروهای ضد دیابت دیگر از جمله انسولین، تجویز شود. مصرف این داروها در صورت صلاحدید پزشک می‌تواند تعداد قرص دریافتی روزانه بیمار را کاهش دهد که این مسئله مصرف منظم دارو را برای بیمار آسان‌تر می‌کند.

قرص متفورمین ۵۰۰ برای لاغری

متفورمین قرصی چند منظوره است که می‌توان از آن برای کاهش وزن نیز استفاده کرد، اما مصرف این دارو عوارض شایعی ازجمله سرگیجه، حالت تهوع و اسهال به همراه دارد به همین دلیل بهتر است رژیم مخصوص خود را برای کاهش وزن دریافت کنید تا از راه مطمئن‌تری لاغر شوید. درواقع استفاده از قرص متفورمین برای کاهش وزن به عنوان یک روش در دسترس و کم هزینه به شمار می‌رود که عوارض بسیار ناچیزی دارد، اما گاهی این دارو برای بسیاری از افراد مناسب نیست. نکته قابل توجه این است که کاهش وزن یکی از عوارض جانبی این دارو است که می‌تواند منجر به تناسب اندام شود.

موارد احتیاط پیش از مصرف متفورمین

  • در صورت بارداری، اقدام به بارداری یا شیرده بودن به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت سابقه مشکلات کلیوی، کبدی، تنفسی و حساسیت دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو می‌تواند در عملکرد داروهای دیگر تأثیرگذار باشد به همین دلیل پیش از مصرف آن، لیستی از داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک خود بگذارید.
  • در صورتی که تا دو روز پیش از مصرف این دارو، تحت عکس‌برداری همراه با تزریق مواد رنگی قرار گرفته‌اند، پزشک خود را مطلع کنید.
  • در صورتی که بیماری دیابت شما تحت کنترل نیست به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر اخیراً دچار عفونت شدیدی مانند ریوی یا کلیوی شده‌اید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که تحت درمان با داروهای قلبی هستید یا اخیراً دچار حمله قلبی شده‌اند، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت نیاز به عمل جراحی یا هرگونه آزمایش بالینی برای مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قرص متفورمین ۵۰۰

حالت تهوع، استفراغ و اسهال در ابتدای شروع درمان با این دارو ممکن است، رخ دهد که جهت جلوگیری از آن می‌توان متفورمین را به همراه غذا مصرف کرد. معمولاً پس از چند روز مصرف، بدن انسان به این دارو عادت کرده و عارضه‌های مذکور برطرف می‌شود؛ البته در صورتی که این حال در بدن شدید یا ادامه‌دار شد باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت ابتلاء به اسهال از آب و مایعات استفاده کنید و اگر مصرف این دارو منجر به کاهش اشتها، درد شکم و طعم غیر طبیعی در دهان شد باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض متفورمین

یکی از عوارض مهم این دارو ایجاد مشکل اسیدوز لاکتیک است که پزشک در صورت بروز این مشکل به شما اطلاعاتی می‌دهد؛ البته احتمال بروز این عارضه بسیار کم است، اما به دلیل اینکه رسیدگی و درمان هرچه سریع‌تر اسیدوز لاکتیک مهم است در صورت بروز علائمی مانند تهوع، بی‌حالی، خستگی شدید، تنگی نفس و احساس بوی الکلی یا میوه فاسد شده در دهان سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

موارد مصرف قرص متفورمین

متفورمین در درمان دیابت غیروابسته به انسولین و برای درمان بیماران دیابتی که رژیم غذایی در آن‌ها تأثیری نداشته است، استفاده می‌شود؛ این دارو برای بیمارانی که اضافه وزن دارند، نیز تجویز می‌شود.

مکانیسم اثر متفورمین

متفورمین از طریق کاهش گلوکونئوژنز و افزایش مصرف محیطی گلوکز اثر می‌کند. به دلیل اینکه تنها در حضور انسولین آندوژن مؤثر است، این دارو تنها در افرادی تأثیرگذار است که بخشی از سلول‌های پانکراس آن‌ها سالم است. تصور می‌شود که متفورمین تعداد یا قدرت اتصال انسولین به گیرنده‌های غشا سلول را افزایش می‌دهد.

کد خبر 587812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.