در مسئله حجاب، هم‌صدایی وجود ندارد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان برخوردهای دوگانه را مانع از اجرای کامل مصوبه حجاب و عفاف دانست و گفت: باید این استانداردهای دوگانه برطرف شود، همه پای کار بیایند و بر مبنای علم، عقل و اندیشه، یک کار بلند مدت و ریشه‌ای اتفاق بیفتد، همزمان کار سلبی نیز انجام شود.

حجت الاسلام احمد عبدالهی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حجاب و عفاف به عنوان یک مسئله فرهنگی، اجتماعی یا دینی در جامعه ما مطرح است زیرا از زمانی که فرد از خانه بیرون می‌آید و وارد جامعه می‌شود، نوع پوشش او مورد توجه قرار می‌گیرد و این مسئله نه تنها در جامعه اسلامی بلکه در همه جوامع وجود دارد.

وی نوع نگاه به موضوع حجاب را در جامعه مهم دانست و افزود: اگر نگاه مسئولان و مردم به حجاب به عنوان مسئله‌ای باشد که فطرت و دین ما بر وجود پوششی برای حفظ انسان از بسیاری مسائل دیگر تاکید می‌کند، طبیعی است که نوع برخورد با حجاب و عفاف نیز متفاوت خواهد بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان با اشاره به تأثیر مسئله حجاب و عفاف در علم، تولید، روابط اجتماعی و بسیاری از آسیب‌ها گفت: توجه به این موضوع باعث می‌شود به شکل دیگری با حجاب و عفاف رفتار کنیم، البته بسیاری از افراد بر این باورند که حجاب معلول است و باید علت مورد توجه قرار گیرد این نظر تاحدودی درست است اما کامل نیست.

وی حجاب را معلول برخی علت‌ها دانست و تاکید کرد: با این وجود مسئله حجاب و عفاف، برای بسیاری از معلول‌ها علت به شمار می‌آید از جمله اینکه وقتی بی‌حجابی در یک جامعه فراگیر شد، روابط خارج از عرف و گاهی حتی نامشروع، اختلافات خانوادگی، تشکیل پرونده‌های قضائی، طلاق و مسائلی از این دست شکل می‌گیرد.

عبدالهی‌نژاد خاطرنشان کرد: برخی جوامع به این نتیجه رسیده‌اند که برای پیشرفت علم باید فضای احساسی را از مراکز علمی و دانش‌بنیان جدا کرد و یا برخی ضوابط در نوع رفتار و پوشش باید رعایت شود تا تمرکز افراد روی علم‌آموزی و تولید باشد.

وی نگاه درست به مسئله حجاب و عفاف را باعث رفع نیمی از مشکلات دانست و گفت: برای نیم دیگر مشکلات راهکار این است که پس از شناخت مسئله باید چگونگی برخورد با آن را مشخص کنیم، به نظر می‌رسد بهترین برخورد در این زمینه باید عاقلانه عالمانه، بر خاسته از اندیشه درست باشد تا تبدیل به یک کار ماندگار شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان با انتقاد از نگاه مناسبتی به مسئله حجاب و عفاف، تصریح کرد: اینکه در روز حجاب و عفاف رسانه‌ها مطالبی را در این باره تهیه کنند و تا سال آینده موضوع مورد توجه قرار گیرد، برنامه‌های احساسی است که مشکلی را رفع نمی‌کند.

حجت الاسلام عبدالهی‌نژاد افزود: چرا حاکمیت برای برنامه‌های فرهنگی خود پیوست علمی، اقناعی و رسانه‌ای تعریف نمی‌کند و همین باعث می‌شود سالیان سال دور خودمان بچرخیم.

وی با اشاره به تصویب قانون حجاب و عفاف در سال ۱۳۸۴ در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر همه دستگاه‌ها همزمان برای اجرای این مصوبه وارد میدان شوند و کار ایجابی در این زمینه انجام دهند به پیشرفت قابل قبولی خواهیم رسید زیرا بخش اندکی از مسئله حجاب امروز ابعاد سیاسی و امنیتی دارد و این موضع موضوع شاید در یک صدم درصد و حتی کمتر از آن از بین جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران وجود داشته باشد که باید با آنها برخورد شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان افزود: نباید با دختران و پسرانی که در نظام آموزشی و تربیتی همین جامعه رشد و پرورش یافته‌اند، با برخوردهای قضائی و انتظامی رفتار کرد زیرا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: تا زمانی که رسولی برای شما نفرستم عذابی نیز نمی‌فرستم، بنابراین می‌توان گفت ما در زمینه حجاب و عفاف به افراد آموزش ندادیم که اکنون بخواهیم بگوییم چرا بر اساس این آموزه رفتار نکردید.

وی گفت: در مسئله حجاب اکوسیستم شهر و کشور ما یک مسئله را فریاد نمی‌زند، در این زمینه دو صدایی و استانداردهای دوگانه‌ای به چشم می‌خورد که باعث می‌شود به نتیجه نرسیم.

حجت الاسلام عبدالهی‌نژاد برخوردهای دوگانه را مانع از اجرای کامل مصوبه حجاب و عفاف معرفی کرد و افزود: باید این استانداردهای دوگانه برطرف شود، همه پای کار بیایند و بر مبنای علم، عقل و اندیشه، یک کار بلند مدت و ریشه‌ای اتفاق بیفتد البته همزمان کار سلبی نیز به شکل عاقلانه باید انجام شود تا به نتیجه برسیم.

کد خبر 587786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.