عفاف و حجاب ریشه در تمدن ایران دارد

استاد حقوق دانشگاه تهران گفت: اکنون حجاب و عفاف با هم تعریف می‌شود و یک مقوله جدایی‌ناپذیر است. حجاب فرهنگ دیرینه ایرانی و اسلامی است که در ایران و کشورهای منطقه و کشورهای فارسی زبان عمر طولانی دارد.

الهام امین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص توجه به فرهنگ حجاب اسلامی اظهار کرد: حجاب علاوه بر قانون، لازم‌الاجرا در کشور است، فلسفه اجتماعی حجاب به این برمی‌گردد که سلامت جامعه بستری برای توسعه است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان سعی کردند از انحرافات اخلاقی و مباحثی که بنیان خانواده را تهدید می‌کند و پایه‌های بنیان اجتماعی را سست می‌کند، پرهیز کنند.

استاد حقوق دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: حتی در کشورهایی که دستورات اسلامی و قانونی در راستای حجاب وجود ندارد در بخش اصلی جامعه قوانین و حریم‌هایی را تعریف کرده‌اند. همچنین در بسیاری از اماکن، مکان‌های جداگانه برای زنان یا مردان تعریف شده است.

وی اضافه کرد: اما آنچه در خصوص جوامع غربی از طریق رسانه‌ها مشاهده می‌کنیم آزادی و لیبرال‌دموکراسی است اما می‌بینیم که آن‌ها از مباحثی که اخلاق و بنیان خانواده و اجتماع را تهدید می‌کند، دوری کردند.

امین‌زاده در پاسخ به این سوال که ضرورت توجه به موضوع حجاب تا چه میزان اهمیت دارد؟ تصریح کرد: اکنون حجاب و عفاف با هم تعریف می‌شود، حجاب فرهنگ دیرینه ایرانی و اسلامی است که در ایران و کشورهای منطقه و کشورهای فارسی‌زبان عمر طولانی دارد.

وی ادامه داد: دوری از هرزگی، ولنگاری و بی‌بندوباری در فرهنگ ایرانی جای گرفته است، بنابراین بحث حجاب و عفاف و توجه به حریم‌ها مسئله صرفاً دستوری است که عده‌ای آن را می‌پذیرند و عده‌ای نمی‌پذیرند و سعی می‌کنند با نمادهایی که قانون جاری کشور و عفاف را زیر سوال ببرد و متأسفانه قصد دارند با اصل و ریشه تمدن ایرانی و اسلامی مبارزه کنند.

استاد حقوق دانشگاه تهران یادآور شد: این‌گونه نیست که براساس شعار آزادی حجاب و عفاف را زیرپا بگذاریم. فردی که حجاب و عفاف را نادیده می‌گیرد با اصل، ریشه و خانواده خود مبارزه می‌کند.

وی با بیان اینکه شناخت کافی از مسئله حجاب و عفاف وجود ندارد، گفت: باید رسانه‌ها در جهت تبیین و شناخت حجاب تلاش کنند و بعد از شناخت کافی که بانوان و دختران جوان پیدا کردند به تبیین و ارزیابی اینکه چرا خانواده و اجتماع به وسیله حجاب مصون می‌ماند، پرداخت. اگر در آینده مادران عفیف و سالمی را داشته باشیم نسل‌های آتی می‌توانند ایران را مصون نگه دارند.

کد خبر 587740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.