دولت ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی را تسویه کرد

سخنگوی دولت گفت: دولت در حرکت جهادی ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی را تسویه کرد و امسال هم در بودجه، تسویه ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در کمیسیون اقتصادی دولت این برنامه در دستور کار است.

به گزارش ایمنا، علی بهادری‌جهرمی روز سه‌شنبه _بیست‌ویکم تیرماه_ در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و همچنین هفته تأمین اجتماعی، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر سازمان تأمین اجتماعی موفق شد گام‌های مثبت و رو به جلو بردارد و خلاف روال ماهای منتهی به سال گذشته که بخش زیادی از پرداختی‌های این سازمان از محل استقراض بانکی انجام می‌شود و موجب تورم و خلق پول می‌شد از آذرماه سازمان تأمین اجتماعی بدون استقراض و با تأمین از سایر منابع پرداخت‌های خود را انجام دهد.

وی افزود: دولت در حرکت جهادی ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی را تسویه کرد و امسال هم در بودجه، تسویه ۹۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و در کمیسیون اقتصادی دولت این برنامه در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: امیدواریم با همت جهادی در مجموعه دولت به ویژه وزارت نیرو برای حل بحران آبی شاهد اخبار خوش در این حوزه باشیم که یکی از این برنامه‌ها طرح آبرسانی غدیر است و دولت سعی کرد مدت ۳۰ ماهه اجرای این طرح را به یک‌سوم زمان کاهش دهد تا این طرح کمک حال مردم در خوزستان برای حل مشکلات آبی این استان باشد.

مردم باید استانداردها در مقابله با کرونا جدی بگیرند

وی با اشاره به شیوع کرونا در کشور اظهار کرد: از مردم می‌خواهم استانداردها را جدی بگیرند، واکسن یادآور را کسانی که شش ماه از تزریق دز قبلی واکسنشان گذشته است را حتماً تزریق کنیم. مراکز سلامت هم نمونه‌گیری و واکسن را با سرعت انجام می‌دهند.

بررسی اعتراضات در مورد یارانه‌ها به اتمام رسید

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره آخرین وضعیت یارانه گفت: بررسی اعتراض‌ها به پایان رسید. در همین مرحله افرادی که مستحق تشخیص داده شدند یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود و این یارانه از ماه اول به آنها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی بودند که پیش از این از یارانه حذف شده‌اند و افرادی هم اصلاً از قبل هم یارانه دریافت نمی‌کردند و برخی از این افراد در دهک یک تا ۹ قرار گرفتند و یارانه به آنان تخصیص داده شد.

سخنگوی دولت درباره وضعیت تیم ملی فوتبال و تغییر سرمربی گفت: موفقیت تیم ملی خواسته همگانی و پیروزی تیم ملی افتخار همه مردم و دولت است. فدراسیون فوتبال متولی موضوع، درخواست‌هایی از دولت داشت که دولت حمایت از تیم ملی را وظیفه خود دانست و جلساتی با وزارت ورزش برگزار کرد و وزیر ورزش در اردوی تیم ملی حاضر شد و گزارش را به دولت و خواسته‌های آنان را مطرح کرد. ملاقاتی با معاون اول انجام نشد اما ملاقات‌هایی با برخی افراد نهاد بود که خودم نشست‌هایی داشتم و دغدغه آنها را شنیدم.

بهادری‌جهرمی مردمی بودن را از ویژگی‌های این دولت دانست و خاطرنشان کرد: قبلاً هم گروه‌های مختلف مسائل خود را مطرح کردند، دولت جز حمایت در بحث فنی و تخصصی ورود نکرده است و نخواهد کرد لذا تصمیم‌گیری بر عهده تیم و فدراسیون است و همه آرزوی موفقیت برای تیم ملی در جام جهانی را داریم.

سخنگوی دولت ادامه داد که در این زمینه مذاکراتی با حضور فدراسیون فوتبال، وزیر ورزش، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، سازمان برنامه و بودجه و نماینده وزارت خارجه و من برای حمایت از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در دفتر ریاست جمهوری برگزار شد.

بهادری‌جهرمی خاطرنشان کرد: تورم جاری موجود در کشور که سال‌ها است با تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در سال برای هر کالا مواجه هستیم و تا موفق نشویم این ریشه‌ها را از بین ببریم این افزایش قیمت را خواهیم داشت. همزمان بعضی مصوبات، خود موجب افزایش قیمت در کالاها می‌شود.

وی اضافه کرد: اصناف با توجه به افزایش قیمت و تورم درخواست افزایش قیمت در صنف خود دارند و اتحادیه‌ها ملزم شدند قیمت‌ها را مستند و مستدل در سامانه ۱۲۴ بارگذاری کنند و با ارائه هر قیمت خلاف، برخورد و مکلف می‌شوند تا قیمت‌ها را به قبل برگردانند.

سخنگوی دولت گفت: محکومیت‌های متعددی از یک شرکت فروش اینترنتی معروف در فروش روغن موتور، پوشک و شکر به برگشت قیمت و ۱۴۰ میلیارد جزای نقدی را شاهد بودیم. همچنین دولت برای اصلاح آثار تورمی برخی قوانین، لوایحی تقدیم مجلس کرد که از مجلس درخواست همکاری دارد. متأسفانه از صحبت‌های رئیس‌جمهور سوءبرداشت شد که تورم جدید در راه است در حالی که با این لوایح انتظار می‌رود شاهد آثار تورمی مقررات و قوانین نباشیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره اینکه وزیر رفاه چه زمانی به مجلس معرفی می‌شود و آیا همزمان وزرای بازرگانی و صنعت معدن هم معرفی خواهند شد، تاکید کرد: قانون موعد سه ماهه را مشخص کرد که در همان مهلت قانونی وزیر رفاه به مجلس معرفی می‌شود.

وی افزود: طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس قبل مطرح و با اشکالاتی در شورای نگهبان مواجه شد و به کمیسیون اجتماعی مجلس برگشت. در چند قسمت نظر دولت را خواستند که دولت موافقت کرد.

بهادری‌جهرمی با بیان اینکه این طرح در مجلس گذشته بود، تاکید کرد: باید دید مجلس چه تصمیمی در این باره اتخاذ می‌کند و نظر شورای نگهبان چیست و اینکه چگونه باید عمل شود و دولت طبق قانون عمل خواهد کرد.

وی در مورد فعالیت کریدور شمال به جنوب، گفت: ۳۰۰ ترانزیت فعال شد هم در حوزه زمان ترانزیت و هم در حوزه حمل بار با توجه به آن به صرفه بودن مسیر پیش‌بینی می‌شود، جایگزینی بسیاری از مسیرهای حمل‌ونقل‌های ترانزیتی موجود از سایر مسیرها باشد.

امیدواریم در سال جاری رکورد ترانزیت را شکسته شود

وی افزود: این خبر خوش و مسرت‌بخش کمک می‌کند تا کشور ما به آن جایگاه تاریخی خود که بهره برداری مناسب از موقعیت جغرافیایی در حوزه حمل‌ونقل می‌باشد، بازگردد. جاده ابریشم به عنوان نماد هویت‌بخشی و منابع اقتصاد پایدار و درآمدزایی در کشور ما به‌شمار می‌رفت ولی متأسفانه به خاطر شرایط ظرفیت جغرافیای نادیده گرفته یا کمتر به آن توجه شد.

سخنگوی دولت یکی از اولویت‌های سیاست‌های جدید دولت هم در حوزه اقتصاد و هم در سیاست خارجی را توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و فعال‌سازی ظرفیت‌ها و از جمله ظرفیت‌ها همین ظرفیت مسیر شمال به جنوب دانست و خاطرنشان کرد: سایر مسیرهای فعال شده هم تاکنون خبرهای خوشی را به همراه داشته است، دو برابر مشابه در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۸ ترانزیت صورت گرفته است و در سال ۱۴۰۰ هم هزار ترانزیت کالا صورت گرفته که امیدواریم امسال بتوانیم رکورد میزان حمل‌ونقل و ترانزیت کالا را بشکنیم.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به تحریم ایران از سوی دولت آمریکا پس از نشست دوحه و تاکید همزمان آمریکا با بازگشت ایران به مذاکرات گفت: اعتیاد دولت‌های ایالات متحده به تحریم‌ها مسری شده است و از دولتی به دولت بعد منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این تحریم‌ها تأثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران ندارد، خاطرنشان کرد: ایران اجازه نمی‌دهد این دست‌اندازها بر پیشرفت کشور تأثیر بگذارد البته در عین حال با جدیت مسیر رفع تحریم‌ها را در پیش خواهد گرفت‌.

بهادری جهرمی درباره تخلف شرکت نهاده‌های دامی با تاکید بر اینکه براساس گزارش‌ها هیچ اختلاسی در این شرکت انجام نشده است، گفت: عنوان مجرمانه را نمی‌توان به یک نهاد نسبت داد. بعضی تخلفات از نظام اداری در این شرکت اتفاق افتاد که با ورود به موقع وزارت اطلاعات از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شد.

وی تاکید کرد: مقابله با فساد از اولویت‌های دولت است و برای همین اقدامات پیشگیرانه و نظارتی انجام می‌دهد.

آئین‌نامه کولبران نهایی و به زودی ابلاغ خواهد شد

وی همچنین درباره ساماندهی کولبران گفت: آئین‌نامه ساماندهی کولبران یا آئین‌نامه ته لنجی، نهایی شد و به زودی ابلاغ خواهد شد و در حال ویرایش نهایی است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در هر دو حوزه، قواعدی برای حمایت از ملوانان و کولبران پیش‌بینی شده و هم اینکه این کار به قاچاق منتهی نشود. اقداماتی در این راستا همزمان مانند مذاکرات متعدد برای فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی و پیگیری برای مجاب کردن کشورهای مقابل برای بازگشایی این بازارچه‌ها محقق شده است تا کالاهای قانونی در روش و مسیر قانونی و حفظ کرامت و امنیت کولبران و ملوانان جابه‌جا شود.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به اینکه آیا قرار است شاهد افزایش قیمت نان باشیم گفت: بحث افزایش قیمت نان اصلاً مطرح نیست، بلکه اصلاح در تخصیص یارانه‌ها مطرح است و هیچ افزایش قیمت نان برای مشتری و پرداخت از جیب مشتری در نان نخواهیم داشت.

وی افزود: نحوه اختصاص آرد پیش‌بینی شده و دستگاه‌های جدید در حال نصب در نانوایی‌های سراسر کشور است و ۶۰ درصد زیرساخت‌ها تکمیل شده است که آثار آن تا اینجای کار ملموس بود.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: قبل از اجرای طرح، اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و مجری آن وزارت اقتصاد است.

پرداخت از جیب مردم در بحث دارو نداریم

وی با بیان اینکه در بحث دارو هم شاهد پرداخت از جیب مردم نخواهیم بود، اظهار کرد: وزارت بهداشت در این زمینه اطلاع رسانی اجمالی داشت و من هم تاکید می‌کنم پرداخت از جیب در مراجعه به داروخانه‌ها نداریم بلکه برعکس توسعه و تکمیل نسخه الکترونیک و هم پوشش بیمه‌ای همگانی را خواهیم داشت.

بهادری جهرمی ادامه داد: شهروند با مراجعه به مرکز درمانی به طور خودکار تحت پوشش است. اتباعی هم که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند از خدمات بیمه‌ای استفاده خواهند کرد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به اینکه آیا قرار است شاهد افزایش قیمت نان باشیم گفت: بحث افزایش قیمت نان اصلاً مطرح نیست بلکه اصلاح در تخصیص یارانه‌ها مطرح است و هیچ افزایش قیمت نان برای مشتری و پرداخت از جیب مشتری در نان نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت درباره اجرای قانون عفاف و حجاب از سوی دولت گفت: این قانون مصوب سال ۸۴ است و ابلاغ جدیدی نیست. همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم و پیشرفت امور مستلزم توجه به قانون و تحقق نظم شهری است و تحقق حقوق شهروندی نیز مستلزم توجه به همین قانون است.

سیاست دولت در واردات خودرو، ممانعت از انحصارگرایی است

وی ادامه داد: نباید هیچ‌گونه دسته بندی در مورد مردم صورت گیرد و همه مردم باید از تمامی حقوق خود بهره مند شوند.

بهادری‌جهرمی در رابطه با اظهارنظر مدیر اجرایی زر ماکارون برای ورود به واردات صنعت خودرو، گفت: اساساً یکی از دلایل سیاست دولت برای صدور واردات خودرو ممانعت از انحصار خودرو بوده است. طبیعتاً مطابق آئین نامه دولت استانداردها و ضوابط قانونی مشخصی برای همه سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به ورود به این حوزه هستند تعبیه شده است؛ تمام کسانی که شرایط چارچوب‌های پیش‌بینی شده را داشته باشند، مجاز هستند اعلام آمادگی کنند و می‌توانند در مسیر واردات خودرو، ورود کنند.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: عادلانه کردن پرداخت حقوق بازنشستگان و شاغل بخش‌های عمومی و کارگران جزو وعده‌های دولت بوده است و عادلانه کردن حقوق برای آن است که افرادی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند، افزایش حقوق داشته باشد.

وی افزود: اجرای سیاست پلکانی معکوس در این زمینه کمک می‌کرد که متأسفانه مجلس با آن موافقت نکرد. وقتی در کشور تورم وجود دارد فشار تورم برای دهک‌های پایین بیشتر از دهک‌های بالای جامعه است و به همین دلیل انتظار می‌رود افزایش حقوق دهک‌های پایین بیش از دهک‌های بالا باشد و غیر آن عادلانه نخواهد بود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: تصمیم دولت پیش از این در مورد بازنشستگان گرفته شد و پس از مکاتبه بازنشستگان، رئیس‌جمهور دستور دادند سازمان تأمین اجتماعی با تدابیر خود پرداخت‌ها را انجام دهند.

بهادری‌جهرمی در رابطه با تصمیم نهایی دولت برای ارائه کالابرگ الکترونیکی، تصریح کرد: قانون گذار در قانون بودجه تکلیف این موضوع را مشخص کرده است، اما تا زمانی که زیرساخت لازم برای تأمین کالابرگ الکترونیک فراهم نشود همین مسیر پرداخت نقدی یارانه ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره آئین‌نامه واردات خودرو، تاکید کرد: این آئین‌نامه خیلی پیش از این به دولت ارائه شده بود و در برخی مواد شائبه و برداشتی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است منجر به انحصار شود و به همین دلیل زمان برد و چندین جلسه ادامه یافت.

وی خاطرنشان کرد: تاکید دولت جلوگیری از انحصار و تقویت کمی و کیفی تولید خودرو است، تا همزمان منابع ارزی هم وجود داشته باشد. این موضوع چند جلسه است که در دولت در دست بررسی است و معمولاً اولویت با مصوباتی است که قید زمانی دارند، در نتیجه بعضی موارد در صف قرار می‌گیرد و هر جلسه نوبت آن برسد، انجام خواهد شد.

کد خبر 587680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.