حضور در جمع ۴ تیم برتر لیگ ملت‌ها دور از دسترس نیست/انتقادها درباره عطایی عجولانه بود

«والیبال ما مسیر درستی را انتخاب کرده و متکی به فرد نیست؛ با نیمی از بضاعت و بدون نسل‌طلایی زودتر از انتظار خودمان را باور کردیم و اکنون می‌توانیم جزو چهار تیم برتر لیگ ملت‌ها باشیم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم‌ملی والیبال کشورمان پس از انجام ۱۲ بازی در سه مرحله از رقابت‌های دور نخست لیگ ملت‌های والیبال با یک تیم کاملاً تغییریافته و نسلی جدید و با یک کادر فنی ایرانی، به هفت پیروزی رسید و توانست با ۲۰ امتیاز با تثبیت جایگاه هفتمی، به مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال که در بلونیای ایتالیا برگزار خواهد شد صعود کند. تیم‌ملی والیبال ایران روز پنجشنبه سی‌ام تیرماه ساعت ۲۳:۳۰ به‌وقت تهران به مصاف لهستان خواهد رفت.

شکست دادن تیم‌های قدرتمند لهستان، آمریکا و از پیش‌رو برداشتن اسلوونی و صربستان با کمترین ضریب خطا و استرس، ازجمله هنرنمایی‌های جوانان ایرانی بود که در نخستین تجربه بزرگ جهانی خود، شادی را به دل مردم ایران آوردند و توانستیم شاهد صعود والیبال کشورمان به دور نهایی باشیم. دیداری که باید با تیم دوم مرحله‌گروهی یعنی لهستان برگزار کنیم و بدون‌شک برای یک پیروزی دیگر پا به زمین بگذاریم.

انتقاد به تیم‌ملی والیبال کشورمان و البته فدراسیون والیبال به‌خاطر تغییر کلی نسل قبلی و جایگزینی آنان با بازیکنان جوان جدید و حضور مربی ایرانی در رأس کادر فنی، تمام آن چیزی بود که در نهایت منجربه درخشش بچه‌های ایران در گدانسک شد.

حضور در جمع ۴ تیم برتر لیگ ملت‌ها دور از دسترس نیست/انتقادات درمورد عطایی عجولانه بود

در گفت‌وگوی ایمنا با مصطفی کارخانه پیشکسوت و کارشناس با تجربه والیبال، به بررسی شرایط تیم‌ملی والیبال کشورمان در لیگ ملت‌های جاری پرداختیم که می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

درخصوص تغییر نسل بگویید؛ تصمیمی که با انتقادات زیادی روبه‌رو شد

والیبال کشورمان مانند یک درخت تنومند شده و راه خودش را پیدا کرده است. با رفتن یزدانی‌خرم، همگان تصور می‌کردند والیبال کشورمان به وضعیت بدی دچار می‌شود اما یک معمار کاربلد مانند داورزنی به منصب ریاست آمد و مسیر را جلو می‌برد. پیش از سال ۱۳۹۰ مربیان زیادی برای والیبال ما زحمت کشیدند اما سپس خولیو ولاسکو آمد، در ادامه کواچ، کولاکوویچ و سایر مربیان در والیبال ملی حضور پیدا کردند و هم‌اکنون نیز عطایی؛ اما مهم این است که والیبال به راه خود ادامه می‌دهد و متکی به فرد نیست.

والیبال ما مسیر را به‌درستی انتخاب کرده است، درحالی‌که اگر مسیرمان اشتباه باشد به جاده‌خاکی می‌رویم و هرچقدر تلاش کنیم نتیجه‌ای برایمان نخواهد داشت. هم‌اکنون براساس یک طرح و برنامه مشخص پیش می‌رویم همواره می‌توانیم تیم‌های ملی خیلی‌خوبی داشته باشیم.

حضور در جمع ۴ تیم برتر لیگ ملت‌ها دور از دسترس نیست/انتقادات درمورد عطایی عجولانه بود

راهمان با تیم فعلی و جوانان کم‌تجربه را چگونه می‌بینید؟

به این خودباوری و اعتمادبه‌نفس بالا رسیده‌ایم که می‌توانیم با جوانانمان به‌خاطر پشتوانه‌سازی‌هایمان در رده‌های ملی جوانان و نوجوانان و امید، در رده بزرگسالان نیز به بهترین نتایج دست پیدا کنیم. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد نسل‌طلایی‌مان را در اختیار نداشته باشیم و با یک تیم جدید به تورنمنت لیگ ملت‌ها برویم که حتی چند بازیکن آماده‌مان مانند جواد کریمی، علی‌اصغر مجرد و میثم صالحی هم غایب هستند.

با بضاعت ۵۰ درصدی در مسابقات حاضر شدیم و بسیار رشد کرده‌ایم که دنیا والیبال ایران در این سطح را باور کرده است‌. باید این راه را ادامه بدهیم، هنوز باید کسب تجربه، جنگندگی، روحیه بالا و پیروزی‌ها را دنبال کنیم و هوشمند باشیم. بازیکنان تیم‌ملی دغدغه‌هایی دارند که اگر آنان را برطرف و امکانات لازم را مانند تیم‌های بزرگ دنیا برایشان فراهم کنیم والیبالمان ظرفیت این را دارد جزو چهار تیم برتر دنیا باشد.

پیشرفت قابل‌توجهی از هفته اول لیگ ملت‌ها تا هفته سوم داشت که منجربه صعود به دور نهایی شد؛ به‌نظر شما چه اتفاقاتی در این تیم رخ داد که چنین متحول شد؟

سه عنصر تمرکز، آرامش و انرژی عامل موفقیت تیم ملی ما در بازی‌های اخیر لیگ ملت‌ها بود. اشتیاقی که بازیکنان و کادر فنی دارند و تمرکزی که کادر فنی بر تیم احاطه کرده و بازیکنان در جریان مسابقه دارند بسیار تأثیرگذار بوده است. زمانی به‌سختی امتیاز می‌گرفتیم و به‌راحتی امتیاز از دست می‌دادیم اما هم‌اکنون این سه عنصر باعث شده به‌آسانی در زمین امتیاز کسب کنیم و به‌سختی امتیازات را به حریفان بدهیم و این رشد، تلاش، برنامه‌ریزی و هدف‌مندی تمام والیبالمان را می‌رساند. آگاهی به سیستم تجزیه و تحلیل توسط کادر فنی‌مان مشخص است، در هر بازی با یک سیستم خاص مقابل حریفان قرار می‌گیریم و این یعنی به پیشرفت رسیده‌ایم‌. از ضعف در زدن سرویس‌های پرشی با ریسک بالا در هفته‌های اول به کسب امتیاز از این سرویس‌ها رسیده‌ایم‌. مانند بازی حساس با لهستان که امین اسماعیل‌نژاد ۱۰ امتیاز متوالی از سرویس‌هایش برایمان به‌دست آورد و این اصول و برنامه در تمرینات را نشان می‌دهد.

حضور در جمع ۴ تیم برتر لیگ ملت‌ها دور از دسترس نیست/انتقادات درمورد عطایی عجولانه بود

نظرتان در رابطه با حضور مربی ایرانی در رأس کادر فنی و حمایت‌ها با این تغییر نسل پر از حرف‌وحدیث که تیم را به تعادل کامل رساند چیست؟ خیلی‌ها نیز منتقد حضور عطایی به‌عنوان سرمربی در تیم‌ملی والیبال بودند

حمایت رئیس فدراسیون والیبال از کادر تمام‌ایرانی و حضور داورزنی در کنار تیم باعث هم‌افزایی در تیم‌ملی شده است. این تیم اگر درست حمایت و هدایت شود روزبه‌روز توانایی‌هایش بالاتر می‌رود. عطایی و کادرش بر تیم تسلط دارند و کارشان را بلدند. در زمان گذشته یک افت‌وخیز داشتیم اما اکنون نمودارمان از پایین آغاز شده و به‌طورمنطقی از پایین به بالا می‌رود. تیم ما در حال رسیدن به ثبات لازم است و خودش را پیدا می‌کند. تیم از تمام ظرفیت‌هایش استفاده می‌کند و این نوید روزهای خوب برای والیبال ایران را می‌دهد و می‌شود با درخشش جوانان به آینده این نسل خوش‌بین بود.

نتیجه بسیار درخشانی گرفته‌ایم، تغییر نسل داده‌ایم و این جوانان باید آینده را بسازند. امین اسماعیل‌نژاد از رده باشگاهی ستاره شد، تیم شهداب یزد را قهرمان کرد و با تیم‌ملی نیز چنین درخششی به‌دست آورد. گرچه تمام بازیکنان تیم‌ملی ستاره بوده‌اند. وادی، عبادی‌پور، اسفندیار، جلوه، توخته و حضرت‌پور تأثیر زیادی در این موفقیت داشته‌اند؛ اما بدون شک امین اسماعیل‌نژاد فراتر از یک بازیکن در حد ستاره‌های جهانی برایمان بازی می‌کند.

انتقادات نسبت به عطایی زود و از طرف برخی از روی حب‌وبغض بود. ۶ ماه قبل بدون هفت بازیکن المپیکی‌مان با وی در ژاپن قهرمان آسیا شدیم. شرایط تیم‌مان با سال گذشته همراه آلکنو که بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد برایمان هزینه برداشت و با وجود اکثر ستاره‌هایمان ناموفق بودیم خیلی بهتر است. این نشان می‌دهد تصمیمی که فدراسیون والیبال در خصوص کادر فنی و بازیکنان با یک خرد جمعی گرفته درست بوده است‌.

عملکرد تیم‌ملی والیبال کشورمان در لیگ ملت‌ها تا به‌اینجا را چطور تحلیل می‌کنید؟

از روز اول مبنای برنامه‌ریزی فدراسیون والیبال برای حضور در مسابقات لیگ ملت‌های والیبال کسب تجربه به‌عنوان دیدارهای تدارکاتی بود تا برای مسابقات جهانی آماده شویم. اما تیم زودتر از انتظارات خودش را باور کرد و به هماهنگی لازم رسید.

می‌توان گفت غیبت صابر کاظمی انضباطی و با تصمیم عطایی بود؛ به‌نظر شما این تصمیم درست بود؟

صابر کاظمی یک آسیب‌دیدگی زانو داشت، او یک بازیکن بسیار توانمند و در خدمت تیم است، بازیکنانمان مانند یک سرباز هستند و اگر این را متوجه شوند، باید برای پرچم ایران سر بدهند. من هم معتقدم تیم متقدم‌تر از فرد است و اگر همه بر این باور برسند و در خدمت تیم باشند چه‌بسا صابر کاظمی نیز به ترکیب تیم‌ملی برگردد و به ما کمک کند.

حضور در جمع ۴ تیم برتر لیگ ملت‌ها دور از دسترس نیست/انتقادات درمورد عطایی عجولانه بود

پیش‌بینی‌تان از عملکردمان در مرحله‌نهایی چیست؛ تیم به چه عواملی برای تداوم موفقیت در سطح بالاتر لیگ ملت‌ها نیازمند است؟ آیا می‌توانیم شگفتی‌سازی با این جوانان را تکمیل کنیم؟

از اینجا به‌بعد چون مسئولیت سنگینی روی تیم‌ملی قرار گرفته و جوانانمان روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند برای هر آنچه که تلاش کرده‌ایم از حالا با صبر جلو برویم. شاید از حالا برنامه‌ریزی خیلی جواب‌گو نباشد و باید با تمرکز و حواس بیشتر در مقابل حریفان بایستیم. از اشتباهات گذشته‌مان باید درس بگیریم و با هوشمندی بالاتر بازی کنیم. یک‌بار یا حتی دو بار اشتباه مجاز است اما اگر قرار باشد اشتباهات به مراتب تشدید شود آن‌زمان به موفقیتی نمی‌رسیم. فاکتورهای آمادگی ذهنی و روانی در این مقطع به تیم ملی‌مان کمک می‌کند. از نظر آمادگی جسمانی تیم‌مان کم نیاورده و شرایط‌مان به‌خاطر نیروی‌جوانی و بدنسازی مناسب از این بابت خوب است، قابلیت فنی‌مان نیز روبه‌روز در حال پیشرفت چشمگیر است و تنها چیزی که در مرحله‌نهایی مکمل فاکتورهای فنی و تاکتیکی می‌شود مسائل ذهنی و مسئولیت‌پذیری در تیم است.

براساس روند پیشرفتی که من می‌بینم اگر بچه‌هایمان به‌طور کامل در جریان بازی‌ها هوشیارتر باشند و تلنگر به خودمان بزنیم با همین تیم نصف‌ونیمه و بضاعت ۵۰ درصدی دور از دسترس نیست که جزو چهار تیم برتر مسابقات امسال لیگ ملت‌های والیبال باشیم.

در پایان می‌توانید صحبت‌های کامل مصطفی کارخانه را به‌صورت ویدیویی تماشا کنید:

کد خبر 587524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.