انتشار نخستین تصاویر جیمزوب

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: سیاره فراخورشیدی نام سیاراتی است که خارج از منظومه‌شمسی قرار گرفته و به دور ستارگان دیگری در حال گردش است. یکی از مهم‌ترین هدف تلسکوپ فضایی جیمزوب نیز بررسی این‌گونه سیارات است.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه امروز _بیست‌ویکم تیرماه ۱۴۰۱_ نخستین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب منتشر می‌شود، اظهار کرد: این تصاویر از خوشه کهکشانی SMACS 0273، سیاره فراخورشیدی WASP 96b، سحابی حلقه جنوبی، پنج کهکشان استفان و سحابی کارینا بود.

وی افزود: نخستین جرم آسمانی که جزو اهداف تلسکوپ فضایی جیمزوب بود، خوشه کهکشانی SMACS 0273 است؛ این خوشه متشکل از چند کهکشان نزدیک به هم است و از عمیق‌ترین نقاط کیهان به‌شمار می‌رود.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: تصویری که توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب از خوشه کهکشانی SMACS 0273 گرفته شده است، دورترین خوشه‌های کهکشانی را به ما نشان خواهد داد.

وی با اشاره به پدیده لنز گرانشی تصریح کرد: پدیده لنز گرانشی هنگامی رخ می‌دهد که نور در هنگام گذر از اجرام پر جرم خم می‌شود؛ این اتفاق زمانی که نور ستارگان از کنار خورشید گذر می‌کند نیز رخ می‌دهد و نور منعکس شده تحت تأثیر گرانش خورشید خم می‌شود.

مرادی افزود: هنگامی که نور دچار خمش می‌شود، پدیده لنز گرانشی رخ می‌دهد و مجموعه کهکشانی SMACS 0273 نیز می‌تواند نور اجرام بسیار دور را مورد خمش خود قرار دهد که با استفاده از این ویژگی می‌توانیم اجرام دورتر را هم مشاهده کنیم.

مرادی در رابطه با تصویر دیگری که در رویداد امروز سه‌شنبه _بیست‌ویکم تیرماه ۱۴۰۱_ منتشر می‌شود، گفت: تصویر بعدی که توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب گرفته شده، مربوط به سیاره فراخورشیدی WASP 96b است.

وی تصریح کرد: سیاره فراخورشیدی نام سیاراتی است که خارج از منظومه‌شمسی قرار گرفته و به دور ستارگان دیگری در حال گردش است. یکی از مهم‌ترین هدف تلسکوپ فضایی جیمزوب نیز بررسی این‌گونه سیارات است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: سیاره فراخورشیدی WASP 96b از گاز تشکیل شده و به دور ستاره‌ای در فاصله ۱۱۵۰ سال نوری از سطح زمین در حال گردش است. هدف ناسا از بررسی این سیاره فراخورشیدی، مشخص کردن مولکول‌های موجود در جو WASP 96b است.

وی افزود: یکی دیگر از تصاویری که قرار است توسط ناسا منتشر شود، متعلق به سحابی حلقه جنوبی است. سحابی‌ها علاوه بر اینکه بستری برای تولد ستارگان محسوب می‌شود، می‌تواند از مرگ ستارگان نیز ایجاد شود؛ این سحابی نیز اطراف ستاره‌ای در حال مرگ را احاطه کره و بستری برای مرگ این ستاره به‌شمار می‌رود.

مرادی در رابطه با تصاویر دیگری که توسط جیمزوب گرفته شده، گفت: یکی دیگر از اجرام هدف جیمزوب، پنج کهکشان استفان است که نخستین گروه کهکشانی فشرده به‌شمار می‌رود و در سال ۱۷۸۷ کشف شد. در این گروه کهکشانی، چهار کهکشان همواره در حرکت است.

وی اشاره کرد: آخرین تصویری که امشب سه‌شنبه _بیست‌ویکم تیرماه ۱۴۰۱_ منتشر می‌شود مربوط به سحابی کارینا است که مهد ستارگان به‌شمار می‌رود. سحابی کارینا بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین سحابی آسمان است و ستارگان بسیاری در آن متولد می‌شود.

گفتنی است؛ ناسا با مشارکت آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا اولین مجموعه تصاویر تمام رنگی و داده‌های طیف‌سنجی وب را امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم تیرماه_ طی یک پخش زنده ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹:۰۰ به وقت ایران) منتشر خواهد کرد. تمام این تصاویر به صورت همزمان در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت این آژانس فضایی نیز منتشر خواهند شد.

کد خبر 587521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.