شهرداری در انتظار تخصیص سهمیه پساب/بافت فرسوده معضل جدی نائین

مدیریت شهری نائین به‌واسطه مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، نمی‌تواند خدمات مطلوبی به شهروندان ارائه کند؛ با این وجود تمام تلاش شهرداری بر ارتقای کیفیت زندگی از طریق احیای بافت فرسوده و تخصیص پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر نائین به دلیل قرار گرفتن در منطقه دشت کویر آب و هوای خشک دارد. این اقلیم بر نحوه ساخت بناهای شهر اثر گذاشته و معماری فاخری را در قلب فلات مرکزی ایران به عرصه نمایش گذاشته است. وجود آثار تاریخی و بافت‌های با ارزش به قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال شاهدی بر این مدعا است.

این شهر تاریخی در گذر زمان و با تغییر سبک زندگی با مشکلاتی مواجه شده است و شاید نتواند به شهروندان خدمت مطلوبی ارائه دهد. مدیریت شهری همدلی و همراهی شهروندان با شهرداری را رمز پیشرفت و موفقیت روزافزون شهرداری می‌داند. سال ۱۴۰۱ با کمک و همیاری شهروندان برگ زرینی بر افتخارات شهر نائین افزوده شد و درجه شهرداری از هفت به هشت ارتقا پیدا کرد.

مدیریت شهری نائین در دوره ششم با توجه به موقعیت شهر و برنامه‌ریزی دقیق توانسته است درآمد مستمر داشته باشد و در حوزه‌های مختلف نسبت به قبل موفق عمل کند؛ در گفت‌وگو با حسن شفیعی، شهردار نائین اهم اقدامات شهرداری در حوزه فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و بازآفرینی را جویا شدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

شهرداری نائین، بر اساس نظام درجه‌بندی شهرداری‌های کشور، چه درجه‌ای دارد؟

در سال جاری شهرداری نائین با احتساب طیف‌بندی درجه شهرداری‌ها که از یک تا ۱۲ است، درجه هشت را به خود اختصاص داد. پس از ارزیابی عملکرد این مجموعه شامل تفریغ بودجه مناسب، درآمد مطلوب و اعتبارات و منابع درآمدی، با تأیید وزارت کشور و امضای وزیر کشور از یک درجه ارتقا بهره‌مند شد.

ارتقای درجه شهرداری‌ها در کارگروه ساماندهی درجه‌بندی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصویب می‌شود. درجه شهرداری‌ها و ارتقای آن‌ها بر مبنای سه شاخص درآمد مستمر و خالص شهرداری، جمعیت و موقعیت شهر است.

در حال حاضر مهمترین معضل شهر نائین چیست؟

مهم‌ترین مشکل شهرداری نائین وجود بافت‌های فرسوده شهری است. ۱۰۹ هکتار مساحت شهر بافت فرسوده و تاریخی است که ۱۰ درصد مساحت شهر را شامل می‌شود، در صورت بی‌توجهی در سال‌های آینده ساکنان این بافت‌ها مهاجرت می‌کنند و با معضل اجتماعی جدی مواجه خواهیم شد؛ بنابراین باید زمینه‌ای فراهم و بافت تاریخی و فرسوده شهر حفظ شود.

در سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اعتبار تخصیص داده شد تا جاده‌های مشترک میان شهرداری و راهداری روکش آسفالت شود.

شهرداری چه اقداماتی را در حوزه بازآفرینی شهری انجام داده است؟

در طرح بازآفرینی شهری نائین ۱۸ طرح در بافت تاریخی تعریف شده است؛ شهرداری حامی دستگاه‌هایی است که در این حوزه ورود پیدا کنند. برای ۱۸ پروژه مدنظر در طرح بازآفرینی اعتبار تخصیص داده‌ایم؛ در صدور پروانه برای بازسازی بافت تاریخی ۷۰ درصد بخشیدگی گذاشته‌ایم که سه سال است سهم بخشودگی شهرداری از طریق دستگاه‌های ذیربط واریز نشده و طلبکار هستیم.

تکمیل ساختمان تاریخی خانه عالمی نائین در مالکیت شهرداری است، این مجموعه پس از بازسازی تاریخی به مجموع هتل‌های شهر اضافه می‌شود.

بازار قدیم نائین و مسجد باباعبدالله با همکاری میراث فرهنگی شهرستان احیا می‌شود. در حوزه گردشگری، میزان قیر تخصیص یافته کفاف استفاده در محلات بافت تاریخی شهر را نمی‌دهد. در سفر وزیر ارتباطات به شهرستان نائین مقرر شد از محل اعتبارات قیر رایگان کوچه‌های دارای بافت تاریخی آسفالت شود.

آیا طرح جامع شهر به طور کامل اجرا شده است؟

فاز نخست طرح جامع شهر نائین اجرا شده است. در سفر استاندار اصفهان به شهرستان نائین و در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان، مصوب شد تا با پیگیری راه و شهرسازی فاز دوم طرح جامع شهر نائین به اتمام برسد؛ همچنین با توجه به تاکید استاندار و با پیگیری‌هایی که انجام دادیم مقرر شد اثر تاریخی باغ مصلای پیر نیای شهر نائین که قسمتی از آن مقبره پیر نیاهای معروف کشور است، از طرف اوقاف به منظور جذب گردشگر و بازسازی و بهسازی تحویل شهرداری نائین شود. شهرداری به این منظور ۲۰ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی کرده است.

شهرداری نائین چه سهمی از محل پساب فاضلاب دارد؟

در سفر استاندار اصفهان به شهرستان نائین مقرر شد تخصیص پساب فاضلاب شهری به شهرداری به منظور آبیاری بخش فضای سبز انجام شود تا از خروجی ۵۰ لیتر بر ثانیه پساب فاضلاب شهر ۱۰ لیتر بر ثانیه به شهرداری تخصیص یابد.

گفت‌وگو از معصومه فصاحت؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 587420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.