ترکیه به شمال سوریه حمله می‌کند؟

ارتش ترکیه طی ماه‌های اخیر با اعزام نیرو به شمال سوریه و انتقال تجهیزات سنگین نظامی به این منطقه، برای آغاز عملیاتی جدید آماده می‌شود که رهاورد آن تحقق اهداف متعددی را دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از اواخر ماه مه گذشته ترکیه بارها از عملیات قریب‌الوقوع در شمال سوریه که محل تمرکز نیروهای کُرد سوریه است، خبر داده است. به نظر می‌رسد ترکیه با این حمله اهداف مشخصی را دنبال می‌کند، این در حالی است که وزیر دفاع ترکیه خلوصی آکار گفته است، عملیات نظامی در شمال سوریه حتمی است و آنکارا هرگز عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده در شمال سوریه را رها نخواهد کرد و آن را به تعویق نمی‌اندازد.

از این‌رو کشور ترکیه در معرض حملات مسلحانه از شمال سوریه و به طور خاص منبج و تل‌رفعت است. ترکیه با قاطعیت به مواضع شلیک آتش به سمت خاک ترکیه و اهدافی متعلق به عناصر «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه حمله کرده است.

وزیر دفاع ترکیه گفته بود: نیروهای ترکیه به مبارزه با تروریسم در داخل و خارج کشور تا زمان نابودی آخرین تروریست و تحقق امنیت و صلح در مرزها» ادامه می‌دهند.

وی همچنین اعلام کرد که از آغاز سال جاری میلادی ۱۹۹۹ مسلح در شمال سوریه و عراق کشته شده‌اند و افزود که ۲۷۷ مسلح نیز در عملیات جاری در شمال عراق از پای درآمده‌اند.

حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه دلایل داخلی و خارجی دارد

ابراهیم فراهانی، کارشناس مسائل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه اظهار می‌کند: با توجه به اینکه دولت سوریه و دمشق حدود یک دهه در وضعیت شکست قرار دارد سه عملیات توسط ترکیه در شمال سوریه انجام گرفته است. از این‌رو با توجه به تهدیدات کردها این عملیات چهارم است که صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد ترکیه در این عملیات جدی است.

وی تصریح می‌کند: حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه دلایل خارجی و داخلی دارد، ادامه می‌دهد: از جمله دلایل داخلی این جنگ می‌توان به کاهش محبوبیت اردوغان و روشن کردن حس ملی‌گرایی ترک‌ها اشاره کرد.

این کارشناس مسائل ترکیه ادامه می‌دهد: همچنین می‌توان گفت ترکیه به دنبال آن است که بحران پناهندگان سوری که در ترکیه برای اردوغان هزینه‌ساز و بحران‌آفرین بوده را در مناطق شمال سوریه ساکن کند و بافت جمعیتی را تغییر دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: اما دلیل خارجی این حمله بیشتر به این موضوع برمی‌گردد که اردوغان برای ارتش خود و هزینه‌هایی که انجام می‌دهد، نیازمند عملیات نظامی است. به ویژه بعد از بحران جنگ اوکراین تهدیدی برای دریای سیاه و کاهش ارزش لیر بوده است.

فراهانی می‌گوید: فرصت جنگ اوکراین برای ترکیه این بوده که با سیاست خارجی و توازن‌گرایی که بین غرب و شرق انجام داده است و با توجه به اینکه هم با اوکراین و هم با روسیه رابطه دارد می‌تواند در زمین سوریه از روسیه امتیازات ویژه‌ای بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران و ترکیه در سوریه با هم وارد جنگ می‌شوند؟ می‌افزاید: باید این موضوع را در نظر گرفت که زمین بازی ایران در سوریه محدود است و نمی‌تواند بازی بزرگی انجام دهد، جنوب سوریه بیشتر برای ایران همان محور مقاومت است و شمال سوریه در استراتژی‌های ایران نیست و تنها این حمله می‌تواند باعث نزدیک شدن کردها به دولت دمشق و همکاری برای مقابله با حملات خارجی شود.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به مخالفت آمریکا با حمله ترکیه به شمال سوریه ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ترکیه پذیرفت که فنلاند و سوئد عضو ناتو شوند، این موضوع می‌تواند چراغ سبزی از طرف آمریکا به ترکیه باشد. آمریکا می‌داند اگر حمایت کردها را نداشته باشد نیرویی در سوریه ندارد از این‌رو بازی دوگانه‌ای انجام می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر روسیه نقش اصلی را ایفا می‌کند و می‌توان گفت هرگونه تجاوز که از سمت اسرائیل یا ترکیه انجام شود بدون چراغ سبز روسیه امکان‌پذیر نیست. از این‌رو با توجه به تهدیداتی که انجام داده و تعاملاتی که در مناطق دیگر بین روسیه و ترکیه انجام می‌شود می‌توان عملیات محدود را شاهد باشیم.

فراهانی می‌گوید: باید به این موضوع توجه کرد که برای اولین بار بشار اسد به حلب سفر کرد و بعد از یک دهه از این منطقه بازدید کرد. ولایت حلب در استراتژی‌های عثمانی یکی از مناطق اصلی است که در عثمان‌گرایی دولت اردوغان نقش اساسی دارد.

وی با اشاره به اینکه اردوغان پیش‌تر گفته بود مصمم هستیم مرحله تازه‌ای برای شکل‌گیری یک منطقه امن به عمق ۳۰ کیلومتری در مرزهای جنوب ایجاد کنیم، ادامه می‌دهد: این منطقه امن تا حدودی با سه عملیات قبلی شکل گرفته است، از این‌رو با عملیات چهارم قصد دارند مناطق بیشتری به مناطق قبلی اضافه کنند و پناهنده‌ها را در آن منطقه ساکن کنند و بافت جمعیتی را تغییر دهند.

این کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به توان نظامی سوریه در مقابل حمله احتمالی ترکیه اظهار می‌کند: توان نظامی سوریه بعد از سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده و کردهای سوریه در صورتی که اختلافات را کنار بگذارند و با حملات مقابله کنند، می‌توانند به کمک دولت دمشق بیایند.

وی می‌افزاید: ارتش ترکیه ارتش منظم است و به صورت کلاسیک پیش می‌رود، ولی ارتش کردهای سوریه (ی.پ.گ) و نیروی بازوی نظامی (پ.ی.د) بیشتر جنگ‌های نامنظم دارند و برای شکستن این جنگ‌ها ارتش آزاد سوریه تکفیری‌های تندرویی که در استان ادلب سروسامان گرفتند نقش اساسی را ایفا کنند.

فراهانی اظهار می‌کند: باید این موضوع را در نظر گرفت که دولت سوریه بدون نظر دولت مسکو حق ضربه زدن جدی به حملات را ندارد و تنها با حمایت روسیه می‌تواند حملات را دفع کند.

به گفته وی، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فعلی و تهدیدات جدی که شکل گرفته این حمله در آینده و حتی قبل از انتخابات زودهنگام انجام می‌شود.

حمله نظامی به شمال سوریه به نفع ترکیه نخواهد بود

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه اظهار می‌کند: از زمانی که ترکیه اقدام به آزادسازی بخش اعظم سرزمین‌های خود کرد یک شرط برای پایان جنگ و حمایت از گروه‌های تجزیه‌طلب کرده بود و آن ایجاد منطقه عاری از سلاح (غیرنظامی و بی‌طرف) که در امتداد مرزهای خود در عمق خاک ۴۰ کیلومتری ایجاد کرده بود که این موضوع از طرف سوریه رد شد.

وی با اشاره به بازگرداندن آوارگان سوری که در ترکیه مستقر بودند، ادامه می‌دهد: بخشی از آن‌ها جزو گروه‌های معاند و کسانی که در جنگ‌ها علیه مردم سوریه شرکت داشتند، بودند از این رو بحث ساکن کردن آن‌ها را مطرح شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح می‌کند: همچنین موضوعی در راستای تجزیه مناطق کردنشین مطرح بود، از این رو ترکیه قصد داشت از جنگ سوریه بهره بگیرد، با رد شدن این پیشنهادها به تمامیت ارضی سوریه لطمه وارد می‌شد و این امر ضد استقلال و آزادسازی تمام سرزمین سوریه بود.

وی اضافه می‌کند: ترکیه بارها سعی کرد از طریق گروه‌های هوادار خود در مناطق مرزی سوریه روند بحران را ادامه دهد و از آن طریق به اهداف خود برسد.

نعیمی می‌گوید: اکنون ترکیه، سوریه را تهدید به حمله نظامی کرده است که این تهدیدها به واکنش‌های متعدد بازمی‌گردد. همچنین این گونه تهدیدها را در مرزهای ترکیه و عراق هم شاهد هستیم.

وی می‌افزاید: بعید به نظر می‌رسد ترکیه حمله نظامی علیه سوریه را آغاز کند چون اگر این اقدام را انجام دهد جنگ فرسایشی علیه ترکیه ادامه پیدا خواهد کرد. علاوه بر دولت سوریه که مخالف هرگونه جنگ، ستیز و تسویه حساب در خاک‌های خود است، گروه‌های مخالف ترکیه نسبت به این اقدام واکنش نشان خواهند داد و ترکیه در یک جنگ فرسایشی گرفتار خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه می‌دهد: در حال حاضر ترکیه تنها سوریه را تهدید کرده و جنگ مسئله‌ای را تغییر نمی‌دهد، در این مناطق سال‌های سال جنگ بوده و هست. ترکیه اگر می‌توانست تاکنون جنگ را آغاز کرده بود.

وی یادآور می‌شود: تهدیدی که صورت می‌گیرد به این دلیل است که ترکیب داخلی را بهم بزند وگرنه ترکیه در حد حمله هوایی و جنگ‌های پراکنده‌ای که ورود نظامی در آن نداشته باشد را صورت خواهد داد.

نعیمی خاطرنشان می‌کند: ورود نظامی ترکیه به سوریه به جنگ طولانی و فرسایشی تبدیل می‌شود که این موضوع به نفع ترکیه هم نیست. تهدید بخشی از جنگ روانی است که معمولاً انجام می‌شود.

وی می‌گوید: اینکه ترکیه حمله سراسری به شمال سوریه انجام دهد و موقعیت و جغرافیای این منطقه را تغییر دهد، به نفع ترکیه نخواهد بود.

کد خبر 587379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.