رشت از ثبات نداشتن مدیریت شهری رنج می‌برد

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری با اشاره به تغییر مکرر شهردار در رشت، گفت: ثبات نداشتن مدیریت شهری این کلان‌شهر، تمام برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به ساختار منسجم شهری را در مقیاس کمی و کیفی غیرممکن می‌سازد.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زمانی که مرکز تصمیم‌گیری و کانون اجرایی شهر سکاندار هدایت ندارد، باید پذیرفت در کنار تمام کمبودها و مشکلات برای شهر باران‌های نقره‌ای، نبود شهردار در این عرصه بسیار ناامیدکننده است و تمام شهروندان را آزرده خاطر می‌کند، همچنین سبب بی‌اعتمادی و مشارکت‌پذیر نبودن در فضای شهری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شهر به عنوان یک مجموعه فعال و پویا همچون یک موجود زنده در تلاش برای بهبود مؤلفه‌های زیست خود است، افزود: در این مسیر پرهیاهو تمام ساختارهای شهری تحت تأثیر نبود یک مدیریت کارا در عرصه شهر قرار می‌گیرد و این شهروندان هستند که قربانی سیاست‌های اشتباه و پرهزینه در حوزه کلان شهری هستند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه شهر رشت سال‌های زیادی است از ثبات نداشتن مدیریت شهری رنج می‌برد و به دنبال آن تمام تعلقات خاطر شهروندی بی‌رنگ شده است، تصریح کرد: نبود مدیریت کارا و اثربخش در رأس امور شهری که همان وجود شهردار است، ناهنجاری‌های اجتماعی را در کنار معضلات زیست‌محیطی شهری و ساختارهای ناکارآمد کالبدی و زیرساختی در شهر ایجاد می‌کند، لذا مدنیت جامعه شهری رو به افول رفته است.

وی ادامه داد: انسجام و همدلی باید بین تمام اجزا و کارکردهای شهر شکل بگیرد تا شاهد قرارگیری ساختار در مقابل کارکردهای شهری نباشیم، بلکه این دو در کنار هم و با همپوشانی منطقی می‌توانند جنبه‌هایی از همکاری و مساعدت را در مسیر خدمت‌رسانی به شهروندان صاحبان اصلی شهر تجلی و عینیت بخشند.

مطالبی با تاکید بر اینکه شهرداری قلب تپنده شهر است و نباید آن را از تپش بیندازیم، بلکه با بهره‌گیری از همه توان و اندیشه به زنده نگه‌داشتن روح شهر و در یک کلام سرزندگی و پویایی آن کمک کنیم، ادامه داد: شهر مکان زیست و تعلقات خاطر، خانه و ریشه در این پهنه است که باید قدر این خانه را بدانیم و از همه گروه‌ها، طیف‌ها و استعدادها برای آبادانی شهر بهره جوییم.

وی ادامه داد: باید کمک کرد شهرمان زنده باشد و برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی را در مسیر عدالت اجتماعی و انتخاب اجتماعی درست مبتنی بر ارزش‌ها، دانش، تجربه و تعهد به کار بندیم و کمک کنیم تا مدیریت یکپارچه شهری را در تمام ابعاد و ارکان شهر جاری سازیم.

کد خبر 587334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.