پاسخ به کارشکنی آمریکا با جهش هسته‌ای

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، بیستم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «همه واکسن‌ها مناسب برای دوز چهارم» نوشت: زیرسویه‌های BA4 و BA5 اومیکرون روی خط سرعت قرار گرفت.

هر دو زیرسویه مسری‌تر و واکسن‌گریزتر هستند و کسانی که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند در معرض آسیب جدی قرار دارند.

طبق پیش‌بینی‌ها در هفته‌های آینده شاهد موج‌های جدیدی از ویروس کرونا خواهیم بود. در این میان توصیه جدی بر تزریق دوز یادآور و دوز چهارم واکسن کرونا است.

بر این اساس افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند، از جمله افراد مسن، افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، کادر بهداشت و درمان و به‌طور کلی تمام افرادی که شش ماه از آخرین واکسن آنها می‌گذرد باید نسبت به تزریق دوز چهارم اقدام کنند.

مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره ابهامات پیرامون تزریق نوع واکسن تزریقی برای دوز چهارم و تاریخ مصرف واکسن‌ها به «ایران» می‌گوید: حدود شش ماه است همه این سوالات را در کمیته علمی و کمیته واکسن بحث می‌کنیم و منصفانه نیست که بگوییم این سوالات از منظر کمیته‌ها دور مانده است.

اولاً باید توجه داشت که ویروس کرونا رفتاری بسیار غیرقابل پیش‌بینی دارد و چون هیچ گونه پیش‌بینی در ارتباط با سویه‌های جدید وجود ندارد نمی‌توان با فرضیات وارد مقوله ساخت واکسن شد. با وجود این بشر در ارتباط با انتخاب نوع واکسن و انتخاب هدف برای جمعیت واکسیناسیون اشتباهاتی را مرتکب شد که بعدها روشن خواهد شد.

او در ادامه به آخرین جلسه سی‌دی‌سی و اف‌دی‌ای آمریکا در ارتباط با ساخت واکسن‌های کرونا با لحاظ کردن زیرسویه‌های جدید آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: در این جلسه این سوال مطرح شد که آیا برای واکسن‌های آینده باید زیرسویه‌های BA4 و BA5 نیز لحاظ شود یا خیر؟ نظر بهترین واکسن‌شناسان، ویروس‌شناسان و ایمونولوژیست‌ها و اپیدمیولوژیست‌های درگیر با مقوله واکسن و کرونا بر این بود که در ماه‌های آینده در واکسن‌های بعدی زیرسویه‌های BA4 و BA5 نیز لحاظ شود.

مسئله دوم، آیا واکسن‌سازهای داخل کشور توان این را دارند که چنین تغییراتی را در واکسن‌هایشان بدهند یا خیر؟ در جلسه ستاد علمی کرونا در این باره بحث خواهد شد و واکسن‌سازهای داخلی باید اعلام کنند که آیا چنین ظرفیتی را دارند یا خیر؟

نظر اغلب متخصصان دنیا بر این است که ممکن است واکسن‌هایی هم که ساخته می‌شوند برای پوشش دادن این سویه‌های جدید مناسب نباشند بنا به دلایل بسیار پیچیده علمی، تغییرات بسیار متنوع ویروس کرونا به ویروس کمک می‌کند واکسن گریزی باشد و از سیستم ایمنی ما گریز کند.

پاسخ به کارشکنی آمریکا با جهش هسته‌ای

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاسخ به کارشکنی آمریکا با جهش هسته‌ای» نوشت: ۱۰ روز بعد از مذاکرات بی‌نتیجه در دوحه قطر، روند تنش‌ها بین ایران و غرب مجدداً در حال افزایش است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته که فشار تحریم‌ها را تشدید خواهد کرد تا «ایران به برجام برگردد»، سمت و سویی که نشان می‌دهد به رغم کم رنگ‌تر شدن احتمال توافق، اشتهای برجامی دولت آمریکا هنوز کور نشده است.

در مقابل، ایران با تزریق گاز به یک زنجیره جدید ۱۶۴ تایی از سانتریفیوژهای IR-۶ که ۱۰ برابر سانتریفیوژهای نسل اول سرعت دارند، نشان داد فشار تحریم را با تقویت ظرفیت هسته‌ای پاسخ می‌دهد به این ترتیب مذاکرات دوحه قطر، به‌رغم خوش‌بینی‌ها به نتیجه نرسید و حالا ماشین هسته‌ای ایران و خودروی تحریم‌های آمریکا و طرف‌های غربی مجدداً شاخ به شاخ به سمت همدیگر حرکت می‌کنند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در سفری که ایران یک محور اساسی آن است این هفته به عربستان خواهد آمد، در یادداشتی که شنبه شب روزنامه واشنگتن‌پست آن را چاپ کرد، وعده کرده که به فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد «تا زمانی که ایران آماده بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ باشد.»

او در یادداشت خود، برای چندمین بار از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، انتقاد کرده که چرا توافق هسته‌ای ایران را کنار گذاشته، کاری که به نظر دولت بایدن، باعث شده بود آمریکا در برخورد با ایران منزوی شود، ولی رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است «حالا این ایران است که منزوی شده و تا زمانی که به توافق هسته‌ای بازنگردد منزوی خواهد ماند.»

او نوشته است: «ماه گذشته، بیش از ۳۰ کشور به ما پیوستند تا همکاری نکردن ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش را محکوم کنند. دولت من به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی ادامه خواهد داد تا زمانی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) باشد، همانطور که من همچنان آماده انجام این کار هستم.»

به‌رغم موضع اواخر هفته قبل آنتونی بلینکن، که گفته بود آمریکا «همچنان از اختیارات تحریمی خود برای هدف قرار دادن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی» ایران استفاده خواهد کرد، ولی اصرار دولت آمریکا بر تغییر مسیر ایران، طوری که به گفته بلینکن منجر به «پی‌ریزی مسیر «دیپلماسی معنادار» برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام» شود، نشان می‌دهد، سودای برجامی دولت بایدن همچنان قابل توجه است؛ و حالا در پیشرفته‌ترین نقطه هسته‌ای ایران روز شنبه گزارش‌های غیررسمی از قول آژانس درباره تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل جدید را تأیید کرد.

رویترز روز شنبه از قول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرد که ایران توانایی غنی‌سازی اورانیوم خود با ماشین‌های پیشرفته را در تأسیسات زیرزمینی اتمی‌اش در نزدیکی قم، موسوم به تأسیسات فردو، بالاتر برده است.

پاسخ به کارشکنی آمریکا با جهش هسته‌ای

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دماوند به نام مردم سند خورد» نوشت: دماوند، همان «قلب فسرده زمین» که ملک‌الشعرا بهار در توصیف آن بیت‌ها سروده بود، پس از سال‌ها حالا دوباره از مالکیت سازمانی خارج شده و به نام اراضی ملی متعلق به همه مردم سند خورده تا این سروده ملک‌الشعرا تجسم یابد که: «آزاد شوی و برخروشی، ماننده دیو جسته از بند».

مردادماه سال ۹۹ بود که ماجرای وقفی بودن بخش‌هایی از قله و یال‌های کوه دماوند جنجال‌ساز شد.

فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به شفافیت و اطلاع‌رسانی گسترده در این موضوع کمک کرد تا افکار عمومی خیلی سریع در جریان جزئیات ماجرا قرار بگیرند و این سوال را بپرسند که چرا بخش‌هایی از کوه دماوند که متعلق به همه مردم ایران است، باید وقف شده باشد و به جای سند اراضی ملی، سند وقفی داشته باشد؟

این مخالفت اگرچه به‌ظاهر یک واکنش اجتماعی و برگرفته از احساسات مردم بود اما پشتوانه قوی قانونی هم داشت و سازمان جنگل‌ها نیز مدافع این مطالبه افکار عمومی بود؛ مطالبه‌ای که درباره جنگل‌های «آق مشهد» هیرکانی هم وجود داشت و با ورود قاطع دستگاه قضا به سرانجامی شیرین رسید تا سند وقفی این جنگل‌ها نیز باطل شود و به آغوش مردم بازگردد.

سال گذشته، سند خوردن ۹ پلاک از ۱۰ پلاک ثبتی دماوند برای کوه دماوند هم چنین سرنوشتی مورد مطالبه مردم بود و سازمان جنگل‌ها نیز تمامی ابزارهای حقوقی‌اش را برای این مهم به کار گرفت.

حتی کار به جایی رسید که در سال ۹۹، معاون اول رئیس‌جمهور وقت، دستور تشکیل یک کارگروه ویژه را داد تا این اختلافات حل و فصل شود. اگرچه در مرداد ۹۹ برخی رسانه‌ها از سندخوردن دماوند به نام دولت خبر دادند اما این روایت دقیق نبود و آخرین اطلاعات درباره خروجی جلسات این کارگروه را رئیس وقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد و درباره وضعیت مالکیت یال‌های دماوند گفت: مجموع آن چیزی که به عنوان کوه دماوند می‌شناختیم ۱۰ پلاک ثبتی با مساحت ۱۸ هزار و ۲۰۰ هکتار بود که با تلاش سازمان جنگل‌ها و کمک سازمان ثبت و اسناد املاک کشور، سند ۸ پلاک به مساحت ۱۴ هزار و ۲۰۰ هکتار به نام این سازمان صادر شده است.

به گفته مسعود منصور، در سال ۱۴۰۰ یک پلاک دیگر به مساحت ۲۲۴۵ هکتار که در واقع همان پلاک نهم بوده است نیز توسط سازمان ثبت صادر شده تا مجموع اراضی آزادسازی شده دماوند که به بیت‌المال بازگشته، به حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار برسد.

آن‌طور که سال گذشته اعلام شد، تنها صدور سند ملی برای یک پلاک دیگر از قله دماوند به مساحت ۱۶۰۰ هکتار باقی مانده بود که حالا خبرها از به سرانجام رسیدن آن حکایت دارد.

آن‌طور که مدیر کل منابع طبیعی استان تهران به خراسان می‌گوید، سند پلاک دهم دماوند هم صادر شده و حالا دیگر تمامی این ۱۰ پلاک کوه دماوند به بیت‌المال بازگشته و جزو اراضی ملی و متعلق به همه مردم ایران است. «رضا بیانی» در این باره می‌گوید: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان جنگل‌ها، تمام اراضی کوه دماوند به نام سازمان سند خورده و جزو اراضی ملی و انفال به شمار می‌آید. بیانی البته به این نکته اشاره می‌کند که هنوز درباره برخی پلاک‌های مربوط به دامنه کوه اختلافاتی بین سازمان جنگل‌ها و سازمان اوقاف وجود دارد و بعضاً هر دو سازمان دارای سند ملی و سند وقفی هستند که این موضوع باید در کارگروه ویژه تشکیل شده تعیین تکلیف شود.

پاسخ به کارشکنی آمریکا با جهش هسته‌ای

کد خبر 587285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.