فرار مالیاتی در قشر پردرآمد جامعه بیشتر رواج دارد

یک کارشناس مالی گفت: در کشور ما به‌دلیل فقدان شفافیت‌های لازم، افراد معمولاً مالیات‌دهی را اقدامی دشوار می‌دانند و سعی در فرار از آن را دارند؛ این معضل بیشتر در بین قشری معمول است که درآمد بیشتری هم دارند و باید مالیات بپردازند.

محمدرضا حاجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مالیات گرفتن نه تنها در ایران بلکه تقریباً در همه کشورها در حال اجرا است، اظهار کرد: اجتناب از پرداخت مالیات در همه کشورها وجود دارد، به عبارتی کمتر شهروندی پیدا می‌شود که متمایل به پرداخت مالیات باشد.

وی با بیان اینکه مسئله قابل‌توجه آن است که در تعدادی از کشورها، قوانین جدی و محکمی نسبت به پرداخت مالیات وجود دارد که افراد نمی‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند، اضافه کرد: از طرف دیگر، خدماتی که ارائه می‌شود به صورتی است که فرد پرداخت‌کننده مالیات آگاه است که در مقابل مالیات‌دهی، این خدمات رفاهی و اجتماعی را دریافت می‌کند.

این کارشناس مالی با اشاره به اینکه در کشور ما به دلیل فقدان شفافیت‌های لازم افراد معمولاً مالیات‌دهی را اقدامی دشوار می‌دانند و سعی در فرار از آن را دارند، تأکید کرد: این معضل بیشتر در بین قشری معمول است که درآمد بیشتری دارند و باید مالیات بپردازند، حال آنکه قشر متوسط و حقوق‌بگیر با کسر از درآمدشان خواه‌ناخواه پرداخت‌کننده سهم مالیاتی خود هستند؛ اما افرادی از پرداخت اجتناب می‌کنند که قانون محکم و پیشگیرانه‌ای برای آن‌ها نیست.

وی خاطرنشان کرد: براین‌اساس باید قانون‌گذار در اندیشه راهکارهای و قوانین جدی‌تری برای آن قشری باشد که ضرورت پرداخت مالیات از سوی آن‌ها بیشتر محسوس است نه آنکه فقط افرادی چون حقوق‌بگیران، کسبه خرد و صنایع کوچک مجبور به پرداخت مالیات باشند.

این کارشناس مالی با اشاره به چند مورد از راهکارهای قابل‌استفاده تصریح کرد: استفاده از ظرفیت قابل‌توجه تراکنش‌های بانکی از تدابیری است که می‌توان توسط آن میزان فعالیت‌های اقتصادی را متوجه شد قطعاً افرادی که تراکنش‌های بانکی بالایی دارند گزینه‌های مناسبی هم برای پرداخت مالیات به شمار می‌آیند.

حاجی ادامه داد: حتی بسیاری از این افراد پرونده مالیاتی هم تشکیل نداده و با تدابیری از مالیات‌دهی اجتناب کرده‌اند. چه بسا موفقیت در این راستا نه توسط ابزارهای سنتی بلکه از طریق دولت الکترونیک و ابزارهای هوشمندانه امکان‌پذیر است.

کد خبر 587277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.