عید قربان، نمایش بندگی انسان‌ است

یک کارشناس مسائل دینی گفت: عید قربان، نمایش و مانوری برای نشان دادن بندگی انسان‌ها در پیشگاه با عظمت ربوبی است.

حجت الاسلام محمد خطاط در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به فرارسیدن عید سعید قربان اظهار کرد: معنای کلمه عید یعنی بازگشت به اصل خود و اعیاد به طور کلی برای آن است که به انسان یادآوری کنند که چرا پای در هستی گذاشته است؛ به عبارت دیگر، این همان روز بازگشت به خداوند متعال و بندگی است.

به گفته وی، عید قربان فرصتی برای کسانی است که بخواهند به درجات عالی برسند و لازمه آن، دوری از خودمحوری و توجه به خدامحوری است؛ در واقع انسان باید نفس خود را قربانی کند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: تعبیری از مقام معظم رهبری به نقل از یک رزمنده همدانی وجود دارد که می‌فرمایند: انسان هنگامی که بخواهد از سیم خاردار عبور کند لازم است ابتدا از سیم خاردار نفس خود عبور کند.

وی در رابطه با خدا محور بودن انسان تاکید کرد: انسان موفق خدامحور است و عید قربان خدامحوری را به یاد انسان می‌آورد همان طور که خداوند حضرت ابراهیم (ع) را به وسیله قربانی کردن حضرت اسماعیل (ع) امتحان کرد، اما اگر دغدغه انسان خود محوری شد جلوی رشد و تعالی خود را گرفته است.

خطاط ادامه داد: حجاج بیت‌الله‌الحرام هم به نوعی در حال قربانی کردن نفس خود هستند؛ همین که همه این افراد یک ماه کامل از کشور، محل زندگی و کار خود دور و در بیابان خشک عربستان مشغول اعمال حج می‌شوند، نشان دهنده تلاش برای قربانی کردن نفس است.

مدیر مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی در بیان ویژگی عید قربان، تصریح کرد: این عید، نمایش و مانوری برای نشان دادن بندگی انسان‌ها است، ما چهار عید داریم که به آن‌ها عید بندگی می‌گویند که عبارتند از قربان، فطر که جشن یک ماه بندگی است، غدیر که اصل و کامل شدن بندگی خداست و روزهای جمعه هم عید بندگی دیگری است.

کد خبر 587160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.