بخش خصوصی حلقه واسط مردم و مدیریت شهری/ زمینه ورود دانش‌بنیان‌ها به عرصه بازیافت فراهم است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حلقه واسطه میان مدیریت شهری و مردم بخش خصوصی است، بخش خصوصی می‌تواند با افزایش مشارکت خود در زمینه تفکیک زباله و استفاده از ظرفیت‌های تشویقی، مردم را هر چه بیشتر به تفکیک زباله از مبدا سوق دهند.

مهدی ناصحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به بازدید از سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به بازدید از بخش‌های مختلف این مجموعه و گفت‌وگو با کارکنان این مجموعه، اظهار کرد: اقدامات ارزشمندی در زمینه بازیافت و مدیریت پسماند از سوی شهرداری انجام شده است، در مشهد مقدس روزانه حدود دو هزار تن زباله جمع‌آوری می‌شود که مقدار بسیار کمی از آن به وسیله تفکیک زباله از مبدا وارد باز چرخانی و بازیافت می‌شود و از شهروندان درخواست داریم که در حوزه تفکیک زباله مشارکت بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص لزوم فراهم‌سازی هر چه بیشتر زمینه مشارکت مردم توسط مسئولان حوزه مدیریت پسماند، گفت: در این بازدید شاهد حضور جوانان با انگیزه بودیم و این جوانان نیازمند حمایت از سوی مسئولان هستند تا بازگشت این مواد به ظاهر بدون استفاده به عرصه بهره‌برداری در حوزه‌های کاغذ، الکترونیک و پلاستیک با سرعت بیشتری انجام شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: یکی از اقدامات ارزشمند در زمینه مدیریت پسماند، استحصال گازهای ناشی از زباله‌های مدفون در زمین و تولید برق از آن است، یک نیروگاه فعال که در حال حاضر حدود ۸۰۰ کیلووات برق تولید می‌کند و نیروگاه جدیدی که در مرحله طراحی است و سه مگاوات برق تولید خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در زمینه تولید انرژی از زباله و دانش‌های نو، زمینه برای ورود هر چه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم است و شهرداری هم کمک خواهد کرد تا این ورود انجام شود.

ناصحی با اشاره به اینکه واژه طلای کثیف برای زباله درست و واقعی است، افزود: مردم باید به این جمع‌بندی برسند که می‌توانند به راحتی از زباله‌های خشک خود بهره‌برداری اقتصادی کنند، با بستر جدیدی که توسط بخش خصوصی و راه‌اندازی اپلیکیشن‌های خرید زباله‌های خشک از درب منزل فراهم شده است، فرایند این بهره‌برداری اقتصادی شفاف و سریع است و مشوق خوبی برای مردم محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر مردم در این زمینه مشارکت لازم را داشته باشند، دیگر شاهد پدیده زباله‌گردی و نابهنجاری‌های اجتماعی نخواهیم بود و دست مافیای طلای کثیف هم از چرخه پرسود بازیافت کوتاه می‌شود و سود این بازگردانی به جیب مردم خواهد رفت.

کد خبر 587147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.