۴۰ کشور دنیا در مسیر خشکسالی شدید

رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: گزارش‌ سازمان‌های تخصصی در خصوص خشکسالی و تغییرات اقلیمی، حاکی از جهانی بودن این پدیده‌ها دارد، به نحوی که ۴۰ کشور دنیا از جمله ایران را در سال‌های آینده به شدت متاثر می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، علی حاجی‌بگلو اظهار کرد: بر اساس مشاهدات میدانی و بررسی‌های به عمل آمده، از مهمترین دلایل افزایش فرسایش بادی و طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار در سال جاری، تداوم خشکسالی است که علاوه بر تأثیر بر میزان کاهش پوشش گیاهی سبب کاهش رطوبت خاک می‌شود.

وی افزود: این روند در مناطق حساس به فرسایش بادی که باد حاکمیت دارد، موجب بروز افزایش شدت فرسایش بادی در مناطق برداشت و حمل ماسه شده و متعاقب آن فعال شدن مناطق رسوب‌گذاری می‌شود. فعال شدن این مناطق میزان خسارات به مناطق زیست انسانی، صنایع، راه‌های مواصلاتی را افزایش می‌دهد و چرخه تولید و امنیت غذایی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.

تداوم خشکسالی، مهمترین عامل افزایش فرسایش بادی و تهدید امنیت غذایی

رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: چنانچه این مسائل با جدیدت در دستور کار قرار نگیرد، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای ساکنان و سرمایه‌گذاران این مناطق به دنبال داشته و در آینده نه چندان دور شاهد پدیده‌هایی نظیر مهاجرت و خالی شدن مناطق از سکنه باشیم.

حاجی بگلو اضافه کرد: گزارش‌ها سازمان‌های تخصصی در خصوص خشکسالی و تغییرات اقلیمی حاکی از جهانی بودن این پدیده‌ها دارد، به‌طوری که ۴۰ کشور دنیا را در سال‌های آتی از جمله ایران به شدت متأثر می‌کند. پیش‌بینی می‌شود تولید و امنیت غذایی در سال‌های آتی جزو اولویت‌های اصلی دولت‌های مبتلابه بوده و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشور چین در نیمه اول سال زراعی ۲۰۲۲، ۶۹ درصد ذخایر ذرت جهان، ۶۰ درصد ذخایر برنج و ۵۱ درصد از ذخایر گندم دنیا را در اختیار دارد؛ این بدان معناست که کمتر از ۲۰ درصد از جمعیت جهان موفق شده‌اند بیش از نیمی از ذرت و سایر غلات جهان را ذخیره کنند، که منجر به افزایش شدید قیمت در سراسر جهان شده و ممکن است کشورهای بیشتری را به قحطی بکشاند.

لزوم تسریع در انجام اقدامات بیابان‌زدایی

رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: در این شرایط و به جهت حفظ آب و خاک و مقابله با فرسایش بادی که پایداری چرخه تولید را تضمین می‌کنند، نیاز است اقدامات بیابان‌زدایی با وسعت و سرعت بیشتری صورت پذیرد. نظر به اینکه اقدامات بیولوژیکی بخصوص استفاده از گونه‌های درختچه‌ای ریسک بالایی در شرایط خشکسالی دارند، استفاده از دیگر اقدامات بیابان‌زدایی در این شرایط پیشنهاد می‌شود.

حاجی بگلو تصریح کرد: از جمله این اقدامات و راهکارهای مؤثر جهت کاهش خسارات وارده، اقدامات بیابان زدایی با استفاده از روش‌های بیومکانیکی نظیر تله رسوب‌گیر، بادشکن‌های غیر زنده و مالچ سنگریزه ای در مناطق برداشت و حمل ماسه و روش‌هایی نظیر بادشکن‌های کوتاه و مالچ‌پاشی در مناطق رسوب‌گذاری هستند.

وی گفت: نبود توجه به تأمین منابع اعتباری به میزان کافی جهت مقابله با مشکلات ناشی از فرسایش بادی و مدیریت بحران موجب می‌شود در سال‌های آتی هزینه بیشتری جهت کنترل مناطق بحرانی متحمل بخش‌های برنامه ریزی کشور در توزیع اعتبار شود.

۴ میلیون هکتار کانون بحرانی در انتظار اقدامات بیابان‌زدایی

رئیس گروه مطالعات مناطق بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر ظرفیت کشور برای مهار این مناطق چیزی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار در سال است، در حالی که براساس مطالعات دفتر امور بیابان از میزان ۱۴ میلیون هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در کشور سطحی حدود چهار میلیون هکتار اولویت دار وجود دارد که برای عبور از این بحران باید مورد تثبیت واقع شوند.

وی ادامه داد: کارشناسان بر این باور هستند، چنانچه ظرفیت خود را حداقل به میزان ۵۰۰ هزار هکتار در سال برسانیم، می‌توانیم از این بحران عبور کنیم.

کد خبر 587132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.