مردم توسعه و ترویج شهر را با درآمدهای مشروع می‌خواهند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در خصوص مشکلات اصفهان نگران برندسوزی هستیم؛ میراث‌دار اصفهان بزرگ هستیم که قابل تکریم است و نباید در خصوص مشکلات شهر از جمله فرونشست، بگوییم گذشتگان مقصر بوده‌اند.

به گزارش ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد در برنامه تلویزیونی «تفاوط» با اشاره به طرح صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی، اظهار کرد: صدور پروانه الکترونیکی گام مهمی بود که برای نخستین بار در کشور توسط شهرداری اصفهان انجام شد.

وی با بیان اینکه سهم درآمد ساختمانی از خلاف‌سازی بسیار پایین و درآمد موجود بر اساس تراکم است، ادامه داد: سالانه حدود چهار هزار پروانه توسط شهرداری اصفهان صادر می‌شود که بخش قابل توجهی از این پروانه‌ها به تخریب و بازسازی مربوط است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در این میان قانون قابل تفسیر است و زمانی که شهروند برای انجام کار ساختمانی خود وارد شهرداری می‌شد ممکن بود سردرگم و درگیر بروکراسی شود، برخی به عنوان واسطه حضور داشتند و تصور می‌شد که سهم درآمد شهرداری بالا می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: با شفاف‌سازی انجام شده به نظر می‌رسد تغییری زیادی در این درآمد شکل نگیرد. مردم شهر راضی هستند که توسعه شهر به صورت حلال انجام شود و راضی نیستند درآمد نامشروعی خرج توسعه شهر شود.

نباتی‌نژاد در خصوص طرح جامع شهر، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در دولت قبل، اصفهان پایلوت اجرای طرح جامع شد. مرجع تدوین طرح‌های تفصیلی وزارت راه و شهرسازی است و مدیریت شهری بخشی از اجرا را برعهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی نیازمند بازنگری است، گفت: برای اصفهان زمانی بارگذاری جمعیتی را تصور کردند که بر مبنای آن طرح تفصیلی را نوشتند، اما اکنون بسیاری از این کاربری‌ها محقق نشده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اساس یک مطالعه انجام شده، اندازه بهینه جمعیت شهر اصفهان بر مبنای زیرساخت‌های کنونی، ۶۰۰ هزار نفر است.

وی ادامه داد: در این میان مسائل نوپدیدی مانند فرونشست نیز مطرح شده است که احساس زیست‌پذیری را کاهش داده و نتیجه این موضوع، پایین آمدن سرمایه‌اجتماعی است.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه طرح تفصیلی نیازمند دقیق‌سازی است، اضافه کرد: بر اساس این طرح هر پهنه کدی دریافت کرده بود که بر مبنای ضوابط شهرسازی و اجرای طرح پروانه الکترونیکی اطلاعات لازم به‌روزرسانی می‌شوند.

وی با بیان اینکه طرح جامع باید مبتنی بر رویکرد نوین عدالت و شفافیت باشد، افزود: مردم انتظار دارند، بر اساس ضوابط شهر را اداره کنیم، بنابراین مسئولان امر باید در این زمینه تسهیل‌گری کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در خصوص مشکلات اصفهان نگران برندسوزی هستیم، میراث‌دار اصفهان بزرگ هستیم که قابل تکریم است و نباید در خصوص مشکلات شهر از جمله فرونشست، بگوییم گذشتگان مقصر بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نوع تجویز و مقابله با این مشکلات بسیار مهم است. باید تلاش کنیم تا به یک آئین‌نامه قوانین و مقررات ساختمانی برسیم که پدیده فرونشست نیز در آن دیده شود. البته پرداختن به اصل مسئله که همان خشکی زاینده‌رود است اهمیت فراوانی دارد. هم‌صدا شدن مسئولان در چند هفته اخیر بابت احیای حقی است که به نوعی از بین رفته است. حقابه محیط زیست اصفهان از گذشته مطرح بوده که باید به سمت استیفای آن برویم. واگرایی سیستمی و گسست‌های اجتماعی دو کلیدواژه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید به سمت هم‌گرایی و هم‌صدا شدن برویم تا به افقی مشترکی برای اداره شهر برسیم.

کد خبر 586958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.