پشه آئدس چیست؟ + علائم نیش و درمان تب دنگی کشنده

پشه دنگی یا همان آئدس در روزهای گذشته در ایران مشاهده شده است؛ علائم، راه‌های انتقال و درمان بیماری دنگی در روزهای اخیر مورد توجه کاربران فضای مجازی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پشه آئدس که تحت عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد؛ این پشه ناقل بیماری‌های خطرناک و کشنده‌ای از جمله تب دنگی است که امروزه در بسیاری از کشورها شیوع یافته و تلفات انسانی بسیاری نیز داشته است.

بیشتر بخوانید: پشه آئدس چیست؟ + شکل، علائم نیش، آخرین وضعیت ایران و درمان تب دنگی (بروزرسانی ۱۴ آبان ۱۴۰۲)

پشه آئدس

آئدس نام پشه‌ای است که تحت عنوان ببر آسیایی نیز شناخته می‌شود و بیشتر در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی دیده شده است. نیش پشه آئدس منجر به تب دنگی یا استخوان شکن می‌شود و کسی که مورد گزش این پشه قرار بگیرد، پس از گذشت چند روز از علائم سطحی، احساس بهبود موقت کرده و سپس به صورت ناگهان دچار کما و حتی مرگ خواهد شد.

علائم نیش پشه آئدس

تب دنگی از طریق پشه‌ای تحت عنوان آئدس به انسان منتقل می‌شود که علائم آن سردرد، کمردرد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارج و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

محل زندگی پشه آئدس

پشه آئدس که بسیار خطرناک است در بشقاب‌های زیر گلدان و گیاه بامبو و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود، زندگی می‌کند و در صورت مشاهده این پشه خطرناک نیاز است تا فاصله یک کیلومتری از مکان رؤیت آن ضدعفونی گردد.

پشه آئدس در ایران

طی چند روز گذشته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از مشاهده لارو پشه دنگی یا آئدس در ۱۰ محله و خیابان بندرعباس و مناطق مرکزی شهر خبر داد.

تب دنگی چیست؟

تب دنگی بیماری دردناک و ناتوان‌کننده‌ای است که از طریق پشه آئدس به انسان‌ها منتقل می‌شود و باعث عفونت نیل غربی و تب زرد می‌گردد. تب دنگی به عنوان تب استخوان شکن نیز شناخته می‌شود، زیرا دردی که بیمار تحمل می‌کند به اندازه شکستن استخوان‌ها شدت دارد. برخی از نشانه‌های تب دنگی شامل تب، سردرد، حساسیت‌های پوستی مشابه سرخک و درد در ماهیچه‌ها و مفاصل است، دیگر علائم تب دنگی عبارت است از:

  • تب ناگهانی شدید
  • سردردهای مکرر و شدید
  • درد در پشت چشم‌ها
  • درد شدید در مفاصل و ماهیچه‌ها
  • خارش پوست
  • خونریزی بینی یا لثه
  • کبود شدن بدن به راحتی

درمان نیش پشه آئدس

در صورت آلوده شدن به ویروس، پشه آئدس هیچ درمان خاصی وجود ندارد، اما برای کنترل علائم دردهای ماهیچه‌ای و تب می‌توان از کاهش‌دهنده‌های تب و مسکن استفاده کرد. بهترین انتخاب برای درمان این علائم استفاده از استامینوفن یا پاراسماتول است. بیمار مبتلا به تب دنگی نباید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن و آسپرین استفاده کند، زیرا این داروها سبب نازک شدن عروق خونی و کاهش خون‌ریزی می‌شود.

تاریخچه بیماری دنگی

بیماری دنگی پیشینه بسیاری دارد و نخستین مورد آن در سال‌های بسیار دور مشاهده شد. در یک دانشنامه پزشکی چینی که از دوران "خاندان جین" که بین سال‌های ۲۶۵ تا ۴۲۰ میلادی زندگی می‌کردند از شخصی صحبت شده که احتمالاً به تب دنگی مبتلا شده است. اسناد مکتوبی از قرن هفدهم نیز وجود دارد که بیان‌گر احتمال همه‌گیری دنگی بوده است، اما محتمل‌ترین گزارش‌های همه‌گیری دنگی مربوط به سال‌های ۱۷۷۹ تا ۱۷۸۰ است که آسیا، آفریقا و شمال آمریکا را در برگرفته است.

در سال ۱۹۰۶ دانشمندان ثابت کردند که مردم از پشه‌های آئدس عفونت‌هایی را دریافت می‌کنند سپس در سال ۱۹۰۷ دانشمندان نشان‌دادند که ویروسی موجب تب تنگی می‌شود. تب دنگی دومین بیماری در آن زمان بود که ثابت شد عامل آن ویروس است و پس از کشف آن جان برتون کلیلند و جوزف فرانکلین سایلر به مطالعه ویروس دنگی پرداختند و راه‌های گسترش آن را کشف کردند.

علت بیماری تب دنگی چیست؟

تب دنگی توسط ویروسی با همین نام ایجاد می‌شود. در سیستم علمی که ویروس‌ها را دسته‌بندی و نام‌گذاری می‌کند، ویروس دنگی در خانواده فلاوی ویرید قرار می‌گیرد و از جنس فلای ویروس محسوب می‌شود. دیگر ویروس‌های این خانواده نیز می‌توان به تب زرد، نیل غربی، التهاب مغز، آنسفالیت ژاپنی، آنسفالیت منتقل شده از ساس، بیماری جنگل کیاسانور و ویروس تب هموراژیک امسک اشاره کرد.

راه‌های انتقال تب دنگی

در بیشتر مواقع ویروس دنگی توسط پشه آئدس به‌خصوص گونه آجیپتی انتقال می‌یابد؛ این پشه‌ها اغلب بین عرض جغرافیایی ۳۵ درجه شمال و ۳۵ درجه جنوبی و در ارتفاع کمتر از ۱۰۰۰ متر زندگی می‌کنند. پشه آئدس معمولاً در روز نیش می‌زند و یک گزش ساده می‌تواند منجر به ابتلای انسان شود؛ البته گاهی نیز انسان‌ها ویروس را به پشه دنگی منتقل می‌کنند، اما به نظر می‌رسد این ویروس هیچ‌گونه آسیبی به پشه‌های آلوده وارد نمی‌کند.

نحوه تشخیص بیماری دنگی

تب دنگی معمولاً با معاینه شخص و مقایسه نشانه‌های آن با دنگی تشخیص داده می‌شود. احتمال تشخیص دنگی توسط پزشکان متخصص در نقاطی که این بیماری شایع است، بسیار زیاد است؛ البته در مراحل اولیه دنگی، تشکیل آن از عفونت‌های ویروسی دیگر بسیار دشوار است.

کد خبر 586939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.