۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
اراک، شهر کم‌پارک

بی‌شک مهمترین مرحله برنامه‌ریزی شهری، تعیین الگوی مناسب برای فضای سبز یک شهر است و توسعه آن باید بر اساس نگرش صحیح به نیازهای زیست‌محیطی و اجتماعی شهر و قابلیت‌های آن انجام شود؛ در این میان دو مقوله توسعه پایدار و ارتقای بهره‌وری منابع باید سرلوحه سیاست‌گذاری‌های توسعه فضای سبز قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مفهوم توسعه پایدار، ایجاد تعادل بین محیط زیست طبیعی و انسانی است و بر این اساس شهر به عنوان نقطه تمرکز و تلاقی انسان و طبیعت علاوه بر کاربری‌های مسکونی تجاری اداری به مناظر طبیعی به ویژه فضاهای سبز و باز نیازمند است؛ اهمیت وجود فضاهای سبز در محیط شهری تا آن حد است که به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی جوامع مطرح است.

در برنامه‌ریزی شهری و فضای سبز به عنوان بخش جاندار و حیاتی شهر همواره با بخش غیرجاندار در تقابل است این فضاها بخش حیاتی ساخت مورفولوژیک شهری است که قسمتی از اسکلت شهری را تشکیل می‌دهد و زندگی شهری تا حدود زیادی به کمیت و کیفیت فضاهای موجود درون و پیرامون شهرها متکی است.

وجود پارک‌ها در محله‌های شهر از مهم‌ترین نیازهای شهروندان در فضای شهرهای مدرن است، زیرا در خانه‌های آپارتمانی کلان‌شهرها دیگر با فضای رو باز که در معماری سنتی ایران وجود داشته است، مواجه نیستیم و در این میان پارک‌ها فضاهایی برای مکث است که می‌تواند فرصتی را برای گفت‌وگوی شهروندان به دور از مشغله‌های روزمره فراهم آورد، این در حالی است که بسیاری از شهروندان اراک از نبود پارک یا فضایی برای استراحت، تفریح و ورزش در اطراف خانه‌های خود گلایه دارند، معضلی که از دید مدیران شهری نیز پوشیده نمانده است و آنها را در صدد ایجاد پارک‌های محله‌ای و موضوعی برآورده است.

احداث پارک‌های موضوعی در اراک

وحید ایرجی، معاون شهرسازی و معماری شهردار اراک با بیان اینکه پارک‌ها یکی از مهمترین فضاهای عمومی شهر به‌شمار می‌رود که بستر تعاملات و مراودات اجتماعی شهروندان را فراهم می‌آورد و این فضاهای شهری باید پاسخگوی نیاز گروه‌های سنی، جنسیتی و اقشار مختلف باشد، می‌گوید: امروزه کیفیت محیطی فضاهای عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است و توجه نکردن به معیارهای کیفیت محیطی در پارک‌های شهری منجر به کاهش سرزندگی آنها و استفاده کمتر شهروندان از آن‌ها می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بعضی از پارک‌ها و فضاهای سبز شهری اراک همچون سایر فضاهای شهر از زمان احداث تاکنون دچار فرسایش شده و نیازمند مرمت است تا خدمات محیط زیستی و اجتماعی آنها تداوم یابد، از این رو باید بازطراحی تعدادی از بوستان‌های سطح شهر در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اراک می‌افزاید: در این کلان‌شهر موضوع طراحی و احداث پارک‌های موضوعی نه تنها به عنوان یک جاذبه گردشگری بلکه به عنوان ابزاری برای پر کردن اوقات فراغت خانواده‌ها و نسل جوان از سال‌ها پیش مغفول مانده است.

وی می‌افزاید: شهر اراک به‌رغم برخورداری از فضاهای طبیعی و سبز درون‌شهری با کمبود پارک مواجه است و شهرداری در صدد است با تغییر رویکرد در روند طراحی و اجرای پارک‌ها و فضاهای سبز در مناطق مختلف شهر و با در نظر گرفتن موضوعات و مفاهیم اجتماعی و کارکردی در طراحی و احداث آنها، بوستان‌هایی را تحت عنوان پارک‌های موضوع محور در شهر اجرا کند که از آن جمله می‌توان به بوستان فرهنگ و هنر، بوستان سالمند و سلامت، بوستان علمی انرژی و صنعت و پارک کودک اشاره کرد.

پیش‌بینی اعتبار لازم برای ایجاد پارک در بودجه ۱۴۰۱

سیدوحید میرنظامی، رئیس شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: در بودجه سال جاری اعتبار قابل ملاحظه‌ای برای ایجاد پارک‌های موضوعی و محله‌ای پیش‌بینی شده است و شهرداری باید برنامه مدونی را در این زمینه به شورای اسلامی شهر ارائه دهد، البته در این زمینه ضروری است مسئولان شهرداری اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی را آغاز کنند، زیرا با شروع فصول سرد و بارندگی‌ها عملیات عمرانی پروژه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بوستان باغ ایرانی به عنوان پایلوت پارک خانواده و بوستان‌های ملت و مادر به عنوان پایلوت پارک دوستدار کودک در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: مقرر شده است در این کلان‌شهر پارک‌هایی ویژه سالمندان و کودکان اوتیسم در نظر گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: مناسب‌سازی وسایل بازی برای کودکان در پارک‌هایی که به عنوان پارک پایلوت دوستدار کودک در نظر گرفته شده است با همکاری و مشورت شهرداری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان می‌کند: تعداد پارک‌های بانوان موجود در اراک، پاسخگوی نیاز تمام بانوان شهر نیست و شهروندان نقاط مختلف برای حضور در این پارک باید سختی‌ها و هزینه‌های رفت و آمد را تحمل کنند، لذا از شهرداری درخواست کردیم جهت جانمایی برای احداث چند پارک بانوان در شهر اقدام کند.

میرنظامی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلاتی که در شهر اراک برای تأسیس پارک یا حتی ایجاد بازارچه‌های محلی با آن مواجه هستیم، کمبود زمین است که بخشی از آن ناشی از نقایص طرح جامع شهری است و در صورت رفع نشدن مشکلات این طرح با چالش‌هایی همچون گرانی مسکن، کمبود پارک‌ها و بازارچه‌های محله‌ای مواجه خواهیم شد که باعث حاد شدن مشکل تک‌هسته‌ای بودن شهر می‌شود.

بهسازی و مرمت پارک‌های اراک

احمد حسنی، رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک می‌گوید: در سه ماه اخیر نیروهای این سازمان علاوه بر رنگ‌آمیزی، بهسازی و مرمت وسایل بازی پارک‌ها، نسبت به نصب ۱۴ ست پلی‌اتیلن بازی کودکان در پارک‌های سالمند، کودک، شاخسار، زنبق، احسان، آویشن، امین، جنت، علم‌الهدی، اندیشه، رنگین‌کمان، آزادگان، بهاران، معلم و همچنین نصب کف‌پوش در ۱۴ پارک سالمند، کودک، شاخسار، زنبق، احسان، آویشن، امین، جنت، علم‌الهدی، اندیشه، رنگین‌کمان، آزادگان، بهاران و معلم با صرف اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان اقدام کرده‌اند.

وی می‌افزاید: در روزهای آینده سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با خرید ۲۵ ست پلی‌اتیلن و استاندارد بازی کودکان به نصب این تجهیزات در پارک‌های سطح شهر خواهد پرداخت و علاوه بر آن نصب ۱۵ ست ورزشی، ۷۰ ست تاب بازی کودکان، هزار نیمکت و ۳۵۰ سطل و ۵۲۰۰ مترمربع کف‌پوش زمین بازی کودکان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک اظهار می‌کند: طراحی پارک‌های موضوعی نیز در اختیار معاونت معماری و شهرسازی شهرداری این کلان‌شهر است که با پایان طراحی و ارائه طرح‌ها به سازمان، اقدامات لازم در زمینه احداث و تجهیز پارک‌های نور، کودک، سالمند، کارگر و خانواده که جزو پارک‌های موضوعی این کلان‌شهر به شمار می‌رود، انجام خواهد شد.

کد خبر 586927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.