افزایش آلودگی هوا و احتمال سوزاندن مازوت! /همکاری ایران و کویت در مقابله با گردوغبار

اجازه سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های برق را نمی‌دهیم، پیداشدن لاشه دو خرس قهوه‌ای در مرودشت، نقش ساماندهی سگ‌های ولگرد در پیشگیری از هاری، مثبت شدن تست پلاستیک پستانداران کوچک، احیای مرکز آموزش محیط‌زیست، همکاری ایران و کویت در گردوغبار، آغاز سرشماری حیات‌وحش کشور را در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرا رسیدن فصل گرما همواره با افزایش مصرف برق و به تبع آن نیاز بیشتر برای تولید برق مورد نیاز مردم همراه بوده است. تولید برق در نیروگاه‌ها در گذشته به وسیله سوزاندن مازوت انجام می‌شد اما در سال‌های اخیر سوزاندن این گاز که ردپای کربن بسیار بالایی دارد در بیشتر شهرهای کشور ممنوع شده است.

با وجود این ممنوعیت عده‌ای از کاربران فضای مجازی معتقدند که بخشی از فعالیت‌ها در راستای کمبود برق در فصل تابستان با سوختن مازوت جبران می‌شود و آلودگی هوا در روزهای اخیر تهران نیز ممکن است به دلیل سوزاندن مازوت برای تولید برق باشد.

در پاسخ به این ادعا داریوش گل‌علی‌زاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: اجازه سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های برق استان تهران را نمی‌دهیم و در حال حاضر نیروگاه‌ها نیازی به سوزاندن مازوت ندارند چرا که گاز مورد نیاز آن‌ها مهیا است.

لاشه دو خرس قهوه ای در مرودشت پیدا شد

لاشه دو خرس قهوه‌ای در مرودشت پیدا شد

سلطانی رئیس اداره محیط‌زیست مرودشت اظهار کرد: درپی دریافت گزارشی از سوی همیاران محیط‌زیست شهرستان مرودشت مبنی بر مشاهده لاشه دو فرد خرس قهوه‌ای در حوالی باغی در روستای ده دامچه مأموران اجرایی در محل حاضر شدند.

وی ادامه داد: احتمال دارد شکار دو خرس اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد یکی از خرس‌ها که زخمی بوده حین فرار از بین رفته و دیگری سوزانده شده است.

رئیس اداره محیط‌زیست مرودشت با اشاره به اینکه سوزاندن لاشه شکار یکی از راه‌های از بین بردن اثر جرم توسط شکارچیان غیرمجاز است اضافه کرد: تحقیقات محلی برای یافتن متخلفین ادامه دارد و به محض دریافت اخبار تکمیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

افزایش آلودگی هوا و احتمال سوزاندن مازوت! /همکاری ایران و کویت در مقابله با گردوغبار

نقش ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در پیشگیری از بروز "هاری" انسانی

مجید خرازیان مقدم مشاور معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست به مناسبت روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، اظهار کرد: کشور ما با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی که دارد جزو ۲۰ کشور اول دنیا از نظر تنوع‌زیستی است. به طور مثال در مورد مهره‌داران حدود ۱۳۰۰ گونه جانوری داریم و این نشان‌دهنده وسعت بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است البته عوامل تهدید بسیاری هم علی‌رغم این تنوع‌زیستی در کشور وجود دارد.

وی افزود: یکی از عوامل تهدید حیات‌وحش و حیوانات بیماری‌ها است اما نه تنها بیماری‌های زئونوز بلکه موضوع سایر بیماری‌ها هم مطرح است. حدود ۱۹ میلیون هکتار مناطق کشور تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست است و به طور کلی تنها متولی حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست است درحالی که تمام این عرصه به این وسعت تنها توسط کمتر از ۳۰۰۰ محیط‌بان حفاظت می‌شود. ما شهدای قابل ملاحظه‌ای هرسال تقدیم این مرز و بوم کرده‌ایم.

مشاور معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: مهمترین موضوع در مورد بیماری‌های زئونوز تعاملات مشترک بین دستگاهی است. بیماری مانند هاری شاید برای ما که میزان ابتلای بالایی در حیات‌وحش ندارد در اولویت نباشد اما با توجه به مرگ و میری که در انسان‌ها دارد ما هم وظیفه داریم اقدامات مقتضی را انجام دهیم. هاری در حیات‌وحش میزبانان متعددی دارد.

وی افزود: در زمینه واکسن خوراکی در حیات‌وحش مطالعاتی صورت گرفته است اما کار به این سادگی نیست که بخواهیم گونه گوشت خوار را با واکسن خوراکی ایمن کنیم. مهم‌ترین موضوع در هاری بحث ساماندهی پسماندها و سگ‌های بلاصاحب است. در این زمینه علی‌رغم تلاش همه دستگاه‌ها اما حدود ۳۰ سال است که درگیر هستیم ولی باید آسیب‌شناسی شود که چرا هنوز این معضل وجود دارد؟ بالغ بر ۸۰ درصد بروز حیوان‌گزیدگی از سگ‌های بدون صاحب است.

در بخش دیگر نشست دکتر سیامک مسعودی، رئیس گروه حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست، گفت: موارد متعددی می‌تواند در انتقال بیماری از حیوان به انسان نقش داشته باشد، به عنوان مثال نگهداری گونه جانوری وحشی به عنوان حیوان خانگی یکی از مواردی است که بی‌تردید در انتقال این بیماری‌ها نقش مؤثری دارد.

وی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان اشاره کرد و افزود: پرندگان مهاجر از شهریور تا اسفند در کشور ساکن می‌شوند و یکی از وظایف ما مراقبت از این بیماران است و هرگونه مورد مشکوک را به دامپزشکی گزارش می‌دهند. از طرفی امنیت واحدهای مرغداری و … هم مهم است تا انتقال بیماری از پرنده اهلی و وحشی کنترل شود. دام‌های اهلی در مناطق مختلف با گونه‌های وحشی در تماس هستند که اگر این امر کنترل شود می‌توان از انتقال بیماری‌ها جلوگیری کرد.

"تست پلاستیک" پستانداران کوچک مثبت شد!

"تست پلاستیک" پستانداران کوچک مثبت شد!

نتایج تحقیقات جدید دانشمندان انگلیسی بر روی تأثیر پلاستیک بر پستانداران کوچک نشان داد که رگه‌هایی از پلاستیک در مدفوع بیش از نیمی از گونه‌های مورد بررسی، از جمله جوجه تیغی اروپایی، موش‌های صحرایی قهوه‌ای، موش چوبی و موش صحرایی یافت شده است. محققان انتظار داشتند در نمونه‌های گرفته شده از حیوانات در مناطق شهری غلظت پلاستیک بالاتری نسبت به نمونه‌های روستایی و پلاستیک کمتری در گیاه‌خواران پیدا کنند. با این حال، آنها دریافتند که بلع پلاستیک در مناطق شهری و روستایی بیشتر به عادات غذایی مربوط می‌شود و ارتباط چندانی با محیط ندارد.

فیونا متیوز، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد زیست‌شناسی، اظهار کرد: در مورد تأثیر پلاستیک بر اکوسیستم‌های آبی اطلاعات زیادی وجود دارد اما در مورد سیستم‌های زمینی اطلاعات بسیار کمی موجود است. ما با تجزیه و تحلیل فضولات برخی از پستانداران کوچک پرجمعیت توانستیم نگاهی اجمالی از تأثیر بالقوه پلاستیک بر حیات وحش و رایج‌ترین پلاستیک‌هایی که به محیط اطراف ما نشت می‌کنند، ارائه دهیم.

پروفسور متیوز و تیمش ۲۶۱ نمونه مدفوع از هفت گونه پستاندار کوچک را تجزیه و تحلیل کردند؛ آن‌ها کشف کردند که چهار گونه از این پستانداران در معرض آلودگی پلاستیکی قرار گرفته‌اند. همچنین ۱۶.۵ درصد از کل پلاستیک‌ها متعلق به پلیمرهای پلاستیکی بودند. رایج‌ترین انواع شناسایی شده از این پلیمرها، پلی‌استر، پلی‌اتیلن و پلی‌نوربورن بودند. پلی‌استر که می‌تواند از طریق شستشوی خانگی وارد سیستم فاضلاب شود و سپس با استفاده از لجن فاضلاب به عنوان کود وارد خاک شود، ۲۷ درصد از قطعات را تشکیل می‌دهد و در همه گونه‌هایی که تست پلاستیک مثبت داشتند، یافت شد.

earth نوشت، این بسیار نگران‌کننده است که آثار پلاستیک به طور گسترده در همه مکان‌ها و در عادات غذایی گونه‌های مختلف حیات وحش پخش شده است. ما باید رابطه خود را با پلاستیک تغییر دهیم، از اقلام دور ریختنی دور شویم و به سمت جایگزینی پلاستیک با جایگزین‌های بهتر و پایدارتر باشیم.

افزایش آلودگی هوا و احتمال سوزاندن مازوت! /همکاری ایران و کویت در مقابله با گردوغبار

مرکز آموزش محیط‌زیست پس از دو سال احیا شد

پس از حدود دو سال، با پیگیری معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط دوباره با حداقل هزینه راه‌اندازی شد. در دو سال اخیر با انحلال دانشکده محیط‌زیست، محیط‌بانان شاغل از حق آموزش ملی محروم بودند؛ محرومیتی که تأثیر مستقیم بر عملکرد آنها می‌گذارد.

براساس مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای عالی اداری، دستگاه‌های اجرایی کشور از داشتن واحدهای آموزش عالی مستقل منع شدند. پس از عدم صدور مجوز جدید برای پذیرش دانشجو در رشته محیط‌بانی، در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بحث انحلال دانشکده محیط‌زیست مطرح و از ابتدای سال ۱۴۰۰ به‌طور رسمی منحل شد.

پس از این انحلال پر تأمل، در محل دانشکده محیط‌زیست و محیط‌بانی، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان البرز مستقر شد. همچنین متأسفانه امکانات و فضای آموزشی این دانشکده از دست رفت. اما پس از حدود دو سال، با پیگیری معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط دوباره با حداقل هزینه راه‌اندازی شد و در نخستین دوره آموزشی ۳۰۰ نفر در گروه‌های ۸۰ نفری، آموزش می‌بینند.

این دوره به محیط‌بانانی که در سه سال اخیر جذب شدند، فرصت داد تا گرد هم آیند و علاوه بر گذراندن دوره آموزشی توسط اساتید مجرب، با یکدیگر آشنا شوند، آشنایی‌ای که محیط‌بانان استان‌های مختلف را به هم پیوند داده و این دوستی‌ها شانس تبادل تجربیات را پس از دوره آموزشی نیز فراهم می‌کند.

در این دوره که با استقبال و اشتیاق محیط‌بانان همراه بود، آموزش تئوری و عملیاتی به محیط‌بانان از جمله زندگی و عملیات در طبیعت، آموزش‌های اساسی چون اطفای حریق، آشنایی با تنوع گیاهی، حیات‌وحش ایران و بیماری‌ها، محیط‌زیست و آلاینده‌ها، شناخت مناطق حفاظت شده، نقشه‌خوانی، جهت‌یابی و کار با GPS، قوانین و مقررات، اصول جلب مشارکت، مدیریت حیات‌وحش، دفاع شخصی، بازرسی، بازداشت و بدرقه متهمان، اصول گشت‌زنی، تعقیب و گریز، کنترل خشم، امداد و نجات، اسلحه‌شناسی، قوانین انتظامی و ضابطین قضائی را می‌بینند و به میدان تیر می‌روند.

افزایش آلودگی هوا و احتمال سوزاندن مازوت! /همکاری ایران و کویت در مقابله با گردوغبار

همکاری ایران و کویت برای مقابله با طوفان‌های گردوغبار

علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در رأس هیئت فنی _ دیپلماتیک برای انعقاد، پیگیری و عملیاتی شدن توافقات در زمینه مقابله با طوفان‌های گردوغبار به کویت سفر کرد.

در دیدار با مقامات عالی رتبه کویتی بر همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با گردوغبار و اجرایی شدن برنامه عمل منطقه‌ای تاکید کرد. در این دیدار، یادداشت تفاهمی در زمینه طوفان‌های گردوغبار میان سازمان حفاظت محیط‌زیست جمهوری اسلامی ایران و مرجع صلاحیت‌دار عمومی محیط‌زیست دولت کویت به امضا رسید.

از مهم‌ترین محورهای این همکاری می‌توان به برگزاری سمینارها، کنفرانس‌ها و جلسات مشترک، تبادل بازدید کارشناسان و دانشمندان در زمینه توفان‌های گردوغبار، تشکیل کارگروه ویژه و اشتراک‌گذاری دانش، تبادل تجربیات در زمینه مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گردوغبار و نیز استفاده از تجارب مراکز بین‌المللی موجود در زمینه هشدار و پیش‌بینی زودهنگام طوفان‌های گردوغبار اشاره کرد.

سرشماری و آنالیز حیات وحش شاخص کشور

سرشماری و آنالیز حیات‌وحش شاخص کشور

سیدمهدی حسینی معاون دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: لزوم همکاری ستاد و صف برای این سرشماری بسیار مهم است و گونه‌های شاخص مانند کل و بز، قوچ و میش، آهو، جبیر و گورخر با برنامه‌ریزی‌های منظم و حضور کارشناسان، محیط‌بانان استان‌ها و کارشناسان ستادی برای رشد یا کاهش جمعیت حیات‌وحش و بررسی کیفیت زیستگاه‌های تحت مدیریت انجام می‌شود.

وی افزود: در سرشماری‌ها دستیابی به حداقل جمعیت گونه‌های شاخص، تعیین ترکیب جنسی گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه و بررسی حفاظتی و برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح زیستگاه است.

معاون دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست اظهار کرد: بررسی میزان مهاجرت یا جابه‌جایی حیات‌وحش و میزان تقریبی زادوولد و مرگ‌ومیر حیات‌وحش، شناسایی عوامل تهدیدکننده، شناسایی نقاط ضعف و قوت مناطق تحت مدیریت، باعث خواهد شد که با تجزیه تحلیل داده‌ها، تعیین میزان بهره‌برداری و صدور پروانه‌های شکار شده و بخشی از اطلاعات موردنیاز برای تبیین روند جمعیت گونه‌ها و طبقه‌بندی آن‌ها در رده‌های تهدید ملی استفاده شود.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی در دست اجرا برای حفاظت مشارکتی با جوامع محلی در سطح مناطق کشور داریم و باید برای حفاظت بیشتر از کمک مردمی برای حفظ گونه‌های جانوری و زیستگاه‌های موجود در قالب واگذاری قرق‌های اختصاصی استفاده کنیم.

حسینی گفت: در حال حاضر پنج قرق در کشور در استان‌های سمنان، یزد و کرمان داریم که مجموع مساحت آنها ۲۷۵ هزار هکتار است که ۶۲ قرق مشهور به حفاظت و درخواست ایجاد ۳۶ منطقه جدید قرق اختصاصی را داریم و در صورت ایجاد، افزایش پهنای حدود شش برابر و مساحت فعلی را در بر دارد.

وی افزود: گروه بیماری‌های این دفتر هم در طول سال گذشته توجه خاصی به مناطق داشته و متأسفانه درگیر بیماری‌هایی از قبیل طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آنفولانزای فوق حاد پرندگان و آبله بزی بوده‌ایم که با صدور دستورالعمل‌های دامپزشکی برای پیشگیری از این بیماری‌ها و بازدیدهای مستمر توانسته‌ایم تا حدود زیادی با این بیماری‌ها مقابله کنیم. پیشگیری از بیماری‌ها و عدم انتشار آن در مناطق تحت مدیریت سازمان، همت و تلاش ادارات کل حفاظت محیط‌زیست کشور را می‌طلبد.

معاون دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان گفت: در حوزه بیماری‌های حیات‌وحش کمبود تجهیزات بیهوشی از جمله تفنگ بیهوشی دارو و ادوات مهار حیوان، فرسوده بودن تجهیزات فعلی، کمبود امکانات و تجهیزات انتقال حیات‌وحش مصدوم یا بیمار، کمبود نیروی مجرب متخصص در حوزه بیماری‌های حیات‌وحش و کمبود منابع مالی تخصیص داده شده به موضوع بیماری حیات‌وحش از مشکلات گریبانگیر بخش بیماری‌های حیات‌وحش است.

کد خبر 586767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.