قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از قدرت خریداران/بورس رکورد زد!

در این هفته شاخص‌های بورس با کاهش مواجه شد اما میزان افت آن‌ها کم بود. ارزش معاملات نیز همچنان رو به کم شدن است.

به گزارش ایمنا، در این هفته شاخص کل بورس تهران با افت حدود ۱۱ هزار واحدی، ۷۳ صدم درصد از ارتفاع خود را از دست داد. شاخص هم‌وزن نیز حدود ۳۰۰۰ واحد معادل ۷ دهم درصد کاهش یافت.

شاخص فرابورس اما نسبت به شاخص کل و شاخص هم‌وزن بورس افت بیشتری داشت و ۲۷۴ واحد، معادل ۱.۳۵ درصد کاهش پیدا کرد.

البته با وجود افت کمی که شاخص‌ها داشتند، بسیاری از نمادها با افت‌های بیش از این رقم مواجه شده‌اند.

خروج پول حقیقی‌ها در سه هفته متوالی

برای سومین هفته متوالی، حتی یک روز هم ورود پول حقیقی به بازار اتفاق نیفتاد. این هفته نیز در تمام پنج روز معاملاتی، حقیقی‌ها در حال فروش سهام خود به حقوقی‌ها بودند و برآیند ورود و خروج پول حقیقی‌ها منفی بود.

در روز شنبه که بیشترین خروج پول حقیقی ثبت شد، حقیقی‌ها ۵۸۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند. در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه در هر روز بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد تومان خروج پول حقیقی اتفاق افتاد و در روز چهارشنبه نیز ۳۶۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی به ثبت رسید.

رکورد کاهش ارزش معاملات خرد شکسته شد

ارزش معاملات خرد بازار سهام در این هفته نیز کاهشی بود. این هفته حتی در یک روز هم ارزش معاملات به بالای چهار هزار میلیارد تومان نرسید.

بالاترین ارزش معاملات در این هفته حدود ۳,۵۰۰ میلیارد تومان بود و نکته مهم اینکه در روز دوشنبه، رکورد کاهش ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ با رقم ۳,۰۸۰ میلیارد تومان شکسته شد.

ثبت یک کف جدید در ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱، نشان دهنده رکودی است که دامن بازار سهام را گرفته است.

تغییرات مالکیت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در صندوق‌ها و اوراق بدهی

برآیند تغییر مالکیت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در اوراق بدهی و صندوق‌های با درآمد ثابت، در این هفته تقریباً صفر بود.

در چهار روز ابتدایی معاملات، حقیقی‌ها در هر روز رقم کمی از صندوق‌های با درآمد ثابت و اوراق بدهی خارج کردند و ناگهان در روز چهارشنبه ورود حدود ۱۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها و اوراق ثبت شد.

ازآنجاکه در چهار روز ابتدایی هفته حقیقی‌ها از این اوراق و صندوق‌ها پول خارج کرده بودند، درنهایت در این هفته تغییر مالکیت چشمگیری در این بخش رخ نداده است.

قدرت نمایی فروشندگان طی دو هفته متوالی

در این هفته هم مانند هفته گذشته، در تمام روزهای معاملاتی قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از قدرت خریداران بود.

شاخص قدرت خریداران حقیقی طی تمام پنج روز معاملاتی این هفته کمتر از عدد یک بود. البته در روزهای یکشنبه و سه شنبه این شاخص به عدد ۰.۹۹ رسید اما خود عدد یک را لمس نکرد.

کمترین قدرت خریداران حقیقی هم در روز چهارشنبه بود که شاخص قدرت خریداران حقیقی در این روز به ۰.۸۵ رسید. در روز شنبه هم این شاخص عدد ۰.۸۸ را نشان داده بود.

منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 586673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.