مراحل اجرایی دو سد خداآفرین و قیزقلعه‌سی سرعت می‌گیرد

وزیر نیرو با اشاره به امضای سند مهم همکاری بین ایران و آذربایجان گفت: باقیمانده عملیات اجرایی دو سد خداآفرین و قیزقلعه‌سی روی رودخانه مرزی ارس سرعت می‌گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان امشب_چهارشنبه پانزدهم تیرماه_ در پایان سفر یک‌روزه خود به باکو، پایتخت آذربایجان با اشاره به اهمیت رودخانه مرزی ارس اظهار کرد: یکی از موضوع‌های مهم روابط ایران و آذربایجان سرمایه‌گذاری مشترک روی رودخانه مرزی ارس به منظور مدیریت منابع آب و تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی است.

وی گفت: در سفری که داشتیم یک توافق بسیار خوبی حاصل شد و سند مهمی بین دو کشور به امضا رسید که بر اساس این سند عملیات اجرایی باقیمانده دو سد خداآفرین و قیزقلعه‌سی با تأمین مالی مناسبی که پیش‌بینی شده است، سرعت خیلی خوبی خواهد گرفت.

وزیر نیرو ادامه داد: در مجموع این دو سد ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب را می‌تواند ذخیره و تنظیم کند و همچنین ۲۸۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی روی این دو سد احداث خواهد شد.

محرابیان گفت: در رودخانه‌های مرزی با جمهوری آذربایجان و دیگر کشورها منابع آب مشترک داریم و تلاش می‌کنیم بتوانیم از این ظرفیت به صورت قانونی و عادلانه بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به مدل همکاری ایران و آذربایجان در بهره‌مندی از رودخانه ارس افزود: نوع همکاری دو کشور بسیار مناسب بوده و می‌تواند از لحاظ بهره‌برداری و مسائل زیست‌محیطی برای دیگر کشورها نیز الگو باشد.

وزیر نیرو گفت: این شرایط در میان این رودخانه اغلب از طرف برخی کشورها رعایت نمی‌شود و با توافقاتی که با آن کشورها انجام خواهیم داد، امیدواریم بتوانیم شرایط را بهتر از گذشته کنیم.

وزیر نیرو در سفر به باکو در مذاکرات جداگانه با مقام‌های جمهوری آذربایجان، پروژه‌ها و زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور را به ویژه در بخش آب و انرژی پیگیری کرد.

کد خبر 586561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.