سرایت‌پذیری زیرسویه‌های کرونای جدید چقدر است؟

میزان انتقال‌پذیری زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 تقریبا ۳۶ درصد بیشتر از BA.2 است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 در حال تبدیل شدن به سویه‌های غالبی ویروس کرونا در جهان است. داده‌های اولیه ارائه شده نشان می‌دهد که این زیرسویه‌های جدید، تقریباً ۳۶ درصد بیشتر از BA.2 مسری هستند. این سرایت‌پذیری بالا، موجب ایجاد موج جدیدی از بیماری می‌شود، با این وجود هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان‌دهنده خطرناک‌تر بودن زیرسویه‌های جدید باشد.

با وجود اینکه واکسن‌های کرونا به خوبی از افراد در برابر نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و مرگ‌ومیر ناشی از آن محافظت می‌کند، به نظر نمی‌رسد که در متوقف کردن عفونت و علائم سویه‌های BA.4 و BA.5 مؤثر واقع شود. به نظر می‌رسد که سویه‌های جدید ایمنی ناشی از ابتلای طبیعی یا دریافت واکسن کرونا را خنثی می‌کند؛ این فرار ایمنی خطر ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و انتقال آن به دیگران را افزایش می‌دهد. متخصصان بیماری‌های ویروسی اعلام کرده‌اند که زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 به مراتب تهاجمی‌تر از امیکرون هستند و ممکن است باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ شود.

زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا که ماه می در آفریقای‌جنوبی شناسایی شد و بعد از آن در کشورهای اروپایی و آمریکا باعث افزایش تعداد مبتلایان شده است در حال تبدیل به سویه غالب است. بهترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری کووید -۱۹ و انتقال آن به دیگران، تزریق دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا و استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب است.

کد خبر 586521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.