رشد ۴۰ درصدی اشتغال در پارک‌ها و مراکز رشد فناوری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: آمار اشتغال در پارک‌ها و مراکز رشد از سال گذشته تاکنون از ۶۵ به ۹۰ هزار نفر رسیده که نشان‌دهنده رشد ۴۰ درصدی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی خیرالدین پیش از ظهر امروز _چهارشنبه پانزدهم تیرماه_ در نشست مدیران مراکز رشد واحدهای فناور کشور که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در سالی که به نام "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" نامگذاری شده است، تولیدی مدنظر است که مبتنی بر نیازهای کشور باشد.

وی با اشاره به تدوین پنج راهبرد اصلی در این معاونت، افزود: در راهبرد نخست هدف اصلی تدوین و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور است که برای آن سطوح آمادگی فناوری یک تا ۹ تعریف شده است و واحدهای فناوری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: مراکز رشد نقش بسیار کلیدی در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور دارند و رابط مراکز دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری به شمار می‌آیند.

وی خواستار شکل گیری مجموعه کارآفرینی و نوآوری در مراکز رشد برای جذب حمایت‌های مالی دولت شد و گفت: ایجاد مرکز کارآفرینی و نوآوری در شورای دانشگاه و هیئت امنا نیز قابل تصویب است و امیدواریم این مراکز کارآفرینی شکل گرفته و فعالیت‌های خود را برای حمایت مالی اعلام کنند.

خیرالدین با اشاره به امکان تاسیس پردیس خصوصی در استان ها طبق قانون تولید جهش بنیان،‌ گفت: پردیس تخصصی و دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در همین قالب ایجاد شده و قرار است در ده استان شرکت های فناوری و نوآوری ایجاد شود.

وی تعداد مراکز رشد فعال را ۲۴۶ مرکز برشمرد و ادامه داد: مراکز رشد غیرفعال، فعال خواهند شد همچنین قانون مجوز اجرای طرح "تانا" در استان ها را صادر کرده است که با همکاری استانداری و پارک‌های علم و فناوری انجام می شود.

خیرالدین با اشاره به این که بسیاری دانشگاه‌ها هنوز پارک و مرکز رشد علم و فناوری ندارند،‌ تاکید کرد: لازم است در هر استان یک پارک وجود داشته باشد، اما در همه شهرستان‌ها می‌توان مرکز رشد ایجاد کرد. در زمینه ترویج کارآفرینی، طرح ملی در دستور کار قرار دارد که در قالب آن ۳۰ هزار دانشجو برای شرکت در دوره های مهارت و کارآفرینی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت تجاری سازی فناوری و اشتغال آفرینی برای وزارت علوم،‌ گفت: طرحی به نام "دستیار فناور" مطرح شده و قرار است در قالب آن پارک‌ها و مراکز رشد فناوری از یک تا سه میلیون تومان برای شروع فعالیت در این زمینه پرداخت کنند. این طرح با استقبال خوبی از سوی دانشجویان روبه‌رو شده است و تاکنون ۲۰ هزار دانشجو متقاضی شرکت در این طرح شده‌اند.

وی از راه اندازی۱۶ اتاق فکر در وزارت علوم خبر داد و تاکید کرد: سامانه "ایده‌ها و نیازها" راه اندازی شده که تمام نیازها در آن ثبت می‌شود تا پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا براساس نیاز بازار تعریف شود؛ موضوعی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در قانون بودجه نیز آمده است.

وی از افزایش اشتغال‌زایی مراکز رشد از ۶۵ به ۹۰ هزار نفر از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: این عدد نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته است همچنین شرکت‌هایی که در سامانه ثبت شوند می توانند از اعتبار مالیاتی ویژه استفاده کنند.

کد خبر 586415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.