ممنوعیتی در انجام غربالگری جنین در اصفهان نیست/انجام غربالگری تنها با دستور پزشک متخصص

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ممنوعیتی در غربالگری جنین در استان اصفهان وجود ندارد اما در دستورالعمل جدید، تنها پزشک متخصص زنان و زایمان حق انجام غربالگری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزهای گذشته متن نامه سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره «دستورالعمل کشوری بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین در مادران باردار» در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌هایی از سوی کاربران به همراه داشت.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تشریح این موضوع اظهار کرد: موردی که در نامه عنوان شده بود به دنبال اجرای قانون تعالی سلامت و جوانی جمعیت بود که دکتر گله‌داری سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عین نامه‌ای که وزارت بهداشت و درمان به استان‌ها ابلاغ کرده بود، بدون هیچ تغییری به زیرمجموعه‌های خود در استان ابلاغ کرد.

وی درخصوص موارد جدید این قانون افزود: آنچه قرار است به‌تازگی در غربالگری جنین انجام شود این است که بهورز، مراقب سلامت، ماما و پزشک حق غربالگری جنین ندارند زیرا درگذشته وقتی این غربالگری توسط این افراد انجام می‌شد برخی تبعات و حواشی همچون خطاهای آزمایشگاهی، بالا رفتن هزینه غربالگری و موارد دیگری را به همراه داشت و در قانون جدید اعلام شده است که غربالگری جنین تنها از طریق پزشک متخصص صورت گیرد، یعنی دیگر در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی غربالگری جنین صورت نمی‌گیرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مادران باردار در صورت اعلام نیاز می‌توانند به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه و درخواست غربالگری جنین دهند و پزشک متخصص براساس دستورالعمل اختصاصی که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده است، دستور به انجام غربالگری جنین می‌دهد.

کد خبر 586412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.