سیر صعودی تست‌های مثبت کرونا در استان اصفهان/لزوم انجام واکسیناسیون دوز چهارم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه واکسیناسیون دوز چهارم کرونا در مراکز واکسیناسیون استان انجام می‌شود، گفت: تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمون و وبا در استان اصفهان گزارش نشده است.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: درحال‌حاضر ۱۱۰ کشور دنیا در فاز صعودی پیک بعدی کرونا هستند؛ درواقع این کشورها با روند افزایشی بیماری کرونا مواجه هستند. در کشورهای منطقه هم متأسفانه روند ابتلاء به کرونا، افزایشی بوده و ایران هم از این روند در امان نمانده است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ۱۰ تا ۱۲ استان ازجمله اصفهان درگیر روند افزایشی کرونا هستند.

وضعیت واکسیناسیون در استان اصفهان

وی افزود: درصد تست‌های مثبت روزانه کرونا استان از پنج درصد به بالای ۲۵ درصد رسیده؛ همچنین بستری‌های بیمارستانی و بخش مراقبت‌های ویژه بیماری کرونا در استان افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: وضعیت واکسیناسیون برای دوز اول افراد برای افراد بالای ۱۲ سال در استان اصفهان ۸۷ درصد است برای دوز دوم ۷۷ درصد و برای دوز سوم ۳۹ درصد است بنابراین مابقی افراد تا صددرصد، افرادی هستند که دوز یک تا سوم کرونا را نزده‌اند.

شرایط انجام واکسیناسیون دوز چهارم کرونا

وی با اشاره به اعلام وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت انجام دوز چهارم واکسیناسیون کرونا برای افرادی که بیش از شش ماه از مدت تزریق دوز سوم واکسن آن‌ها گذشته است، اضافه کرد: مراکز انجام واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان آمادگی دارند که دوز چهارم واکسن کرونا را برای این افراد تزریق کنند، منتهی نکته‌ای که وجود دارد هنوز ۱۳ درصد برای دوز اول، ۲۳ درصد برای دوز دوم و ۶۱ درصد برای دوز سوم در استان اصفهان اقدام به واکسیناسیون کرونا نکرده‌اند.

عقدک تأکید کرد: از مردم استان اصفهان تقاضا داریم که چنان‌چه دوز اول تا سوم را تزریق نکرده‌اند به مراکز انجام واکسیناسیون کرونا مراجعه و واکسن خود را دریافت کند ضمن اینکه هم‌اکنون مراکز انجام واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان برای افرادی که شش ماه از انجام واکسیناسیون دوز سوم آن‌ها صورت گرفته است، واکسیناسیون دوز چهارم آن‌ها را انجام می‌دهند.

مشکلی در تنوع و تعداد واکسن‌های کرونا وجود ندارد

وی با اشاره واکسن‌های موجود در مراکز واکسیناسیون کرونا استان اصفهان، افزود: استان اصفهان مشکلی در تعداد و نوع واکسن کرونا وجود ندارد و انواع واکسن‌ها همچون سینوفارم، اسپایکوژن، برکت، آسترازانکا و غیره در مراکز واکسیناسیون کرونا استان اصفهان موجود است، مردم برای انجام واکسیناسیون کرونا به مراکز منتخب سلامت است. افراد برای اطلاع از نزدیک‌ترین محل مراکز منتخب سلامت برای انجام واکسیناسیون به سایت مرکز بهداشت استان اصفهان مراجعه کنند.

تنها ۱۰ درصد جمعیت اطفال استان واکسن زده‌اند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه سایت مرکز بهداشت استان اصفهان هر هفته لیست مراکز واکسیناسیون کرونا را اعلام می‌کند، تصریح کرد: برای اطفال پنج‌تا ۱۲ سال واکسیناسیون کرونا در استان اصفهان انجام می‌شود که تاکنون تنها برای ۱۰ درصد جمعیت اطفال استان اصفهان واکسیناسیون کرونا انجام شده است.

وی گفت: کرونا هنوز تمام نشده و احتمال ابتلای افراد به آن حتی در شهرهای با وضعیت کرونایی زرد و آبی جدی است به همین خاطر از مردم تقاضا داریم استفاده از ماسک، پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و تا حد ممکن از حضور در مکان‌های پرتردد و سربسته به‌ویژه مکان‌هایی که ازلحاظ تهویه هوا مشکل دارند، خودداری کنند.

موردی از ابتلاء به آبله میمون و وبا در استان گزارش نشده است

عقدک با اشاره به وضعیت بیماری‌های آبله میمون و وبا در استان اصفهان، اظهار کرد: بیماری آبله میمون نه‌تنها در استان اصفهان بلکه در کشور از لحاظ ابتلاء صفر است.

وی با بیان اینکه درمورد بیماری وبا وضعیت متفاوت است، گفت: بیماری وبا از کردستان عراق به کردستان ایران سرایت کرده و هم‌اکنون بیش از ۴۰ نفر در کشور مبتلابه این بیماری شده‌اند اما خوشبختانه در استان اصفهان ابتلاء افراد به وبا گزارش نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه انتقال بیماری وبا از طریق مصرف آب و غذای آلوده است، تأکید کرد: از مردم تقاضا داریم برای نوشیدن آب تنها از آب‌لوله‌کشی شهری و بطری‌های آب‌معدنی استفاده کنند و از مصرف آب‌های سر باز یا جاری استفاده نکنند و برای شست‌وشوی میوه و سبزی از آب‌لوله‌کشی استفاده کنند زیرا در بسیاری از مبتلایان به وبا عامل اصلی آن آب‌های آلوده، میوه و سبزی و درصد کمی استفاده از غذای آلوده بوده است.

کد خبر 586393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.