فضای سبز هیچ سهمی از زاینده‌رود ندارد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به سختی تأمین آب و کمبود آن برای پارک‌ها، گفت: فضای سبز این کلان‌شهر هیچ سهمی از زاینده‌رود ندارد.

مجید عرفان‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فضای سبز استان اصفهان به حدود شش هزار هکتار می‌رسد که نیازمند آبیاری است تا بتواند زنده و راندمان اکولوژیک داشته باشد.

وی افزود: اصفهان آلوده‌ترین استان در کشور است، زیرا بعد از تقسیم تهران و البرز، اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور و عمده صنایع زیربنایی و حیاتی کشور در اصفهان قرار گرفت و تمام کشور از تولیدات این صنایع زیربنایی بهره‌مند می‌شوند و تمام آلودگی این صنایع به مردم اصفهان هدیه می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: نیاز عمده آبی فضای سبز اصفهان حدود ۶۰ میلیون متر مکعب است که به‌جای آن کمتر از ۲۵ میلیون متر مکعب در سال آب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود و نگهداری فضای سبز با این میزان آب به سختی ممکن است.

وی ادامه داد: شهر اصفهان اولین شهری است که بیش از ۶۰ درصد از فضای سبز آن با آبیاری تحت فشار مدیریت می‌شود و این طرح تاکنون هزینه‌های بسیاری برای شهرداری اصفهان و مردم اصفهان داشته است.

عرفان‌منش با بیان اینکه اصفهان اولین شهری است که از سال ۱۳۸۴ به بعد، پساب آب فاضلاب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب را با تصفیه مجدد در عرصه‌های جنگلی استفاده می‌کند، گفت: تمام تلاش شهرداری اصفهان، نگهداری فضای سبز و تأمین منابع آب است.

وی گفت: فضای سبز استان اصفهان هیچ سهمی از آب زاینده‌رود ندارد و این مستقیم به سلامت شهر و شهروند بازمی‌گردد، زیرا فضای سبز تولیدکننده اکسیژن مورد نیاز مردم است و آلودگی‌های شهر را رسوب می‌دهد و با این وجود هیچ سهمی از آب زاینده‌رود برای نگهداری فضای سبز اختصاص داده نشده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهار کرد: ۱۱ رشته مادی در شهر وجود دارد که تمام اینها بر اساس طومار شیخ‌بهایی حقابه دارند، اما هنگام جریان آب در زاینده‌رود به هیچ‌کدام از مادی‌ها اجازه آبگیری نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار آب منطقه‌ای حدود ۳۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در استان اصفهان وجود دارد که تنها کمتر از ۹۰ حلقه چاه آبدار مربوط به شهرداری اصفهان است، گفت: حدود ۱۷ میلیون متر مکعب آب فضای سبز از منابع زیرزمینی تأمین و حدود هشت میلیون متر مکعب از پساب فاضلاب استفاده می‌کنیم که در کل ۲۵ میلیون متر مکعب استفاده آب فضای سبز است و با سختی آب فضای سبز تأمین می‌شود؛ این آمار دائمی نیست و بعضی از تصفیه‌خانه‌های که پساب آنها توسط شهرداری اصفهان از سال‌های قبل خریداری شده است، بر حسب سلیقه توسط ذی‌نفوذ حوزه آب قطع می‌شود، لذا گاهی به‌خاطر کم‌آبی، دستور قطع درختانی که دچار آفت یا بیماری شده‌اند را صادر می‌کنیم.

کد خبر 586377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.